Publicitatea este mai mult decat o forma de comunicare a beneficiilor unui produs sau a imaginii unui brand, ea a devenit un fenomen social. Si, ca orice fenomen social, are si ea parte de comentarii "de subsol" (underground), uneori amuzante, alteori de-a dreptul revoltatoare.
ALEX ANGHEL, CLAUDIA CURICI
Asa se face ca ne trezim cu imagini in casuta postala (e-mail) care mai de care mai trasnite, parodii ale unor reclame autohtone, ironii la adresa unor marci cu notorietate sau chiar la adresa unor oameni politici aflati in cursa electorala. Paradoxal, de cele mai multe ori nu ne punem intrebarea de unde vin aceste mesaje, ne amuzam doar copios, le trimitem mai departe si, daca avem vreo minima legatura cu domeniul, ne punem in pielea gestionarilor marcilor respective. Doar un studiu serios ne-ar lamuri care este pozitia publicitarilor, a companiilor vizate si a internautilor care se amuza pe seama acestor "opere".
SA MOARA SI CAPRA VECINULUI? Mai nou, unele dintre "reclame" poarta chiar si o semnatura in linia stilului in care sunt scrise: "Neighborâs goat production" ("capra vecinului production"). Carcotasi virtuali a caror semnatura este, daca nu fictiva, imposibil de descoperit, dau batai de cap celor care sunt direct afectati de aceste mesaje si care se afla in imposibilitatea de a stopa fenomenul sau de a trage la raspundere pe cineva. Discutiile care se nasc in urma "invaziei" parodiilor publicitare sunt de cele mai multe ori sursa de amuzament. Fenomenul aduce mai degraba a gen de subcultura publicitara, un fel de manifestare underground in care, la adapostul misterului care ii inconjoara, carcotasii taxeaza orice slabiciune a publicitatii. Pe de alta parte, se vehiculeaza mana rau-voitoare a concurentei, pe principiul "sa nu lasam capra vecinului sa moara". Ipoteza destul de putin plauzibila, avand in vedere varietatea de marci si gradul lor diferit de notorietate.
DE AMORUL "ARTEI"? Cunoscuti sau nu, cert este ca autorii acestui tip de mesaj formeaza aproape o industrie publicitara virtuala, paralela cu cea pe care o stim noi. Adevarati copywriteri si directori de creatie, ei isi folosesc talentele intotdeauna in directia inversa actului creativ obisnuit. Si, pe deasupra, actualitatea ultimelor parodii de acest gen care circula pe Internet - ele sunt replicile unor reclame nu de mult timp aparute si care sunt vizibile inca in varianta originala - ne indica faptul ca sunt "analisti" pasionati de domeniul din care se inspira. Daca nu cumva sunt personaje care au legatura sau care lucreaza deja in domeniu, ei ar trebui "vanati" de agentiile de publicitate, pentru a le folosi ideile in scopuri constructive. Intre timp insa fenomenul ia amploare, ajutat atat de permisivitatea si generozitatea mediului pe care circula (Internetul), dar si de doza de divertisment livrata zilnic, nesolicitand prea mult destinatarul.Citește pe Antena3.ro