Anul care tocmai s-a încheiat a fost unul în care agenţiile de publicitate şi de PR româneşti au făcut paşi importanţi în sensul acumulării unor premii cu greutate în industria mondială.
Cea mai importantă performanţă a fost înregistrată la Festivalul de la Cannes, unde GMP a câştigat un Leu de Bronz, unul dintre primii luaţi vreodată de o agenţie de publicitate românească. Un alt festival reper pentru creativitatea locală, Golden Drum, a premiat McCann Ericksson pentru al doilea an consecutiv, cu titlul de Agenţia Anului. Între aceste două repere cu greutate, valoarea lucrărilor executate de români a fost recunoscută prin numeroase alte distincţii. O surpriză frumoasă, a fost tot la Cannes unde agenţia Webstyler a fost premiată pentru campania "Alo…322? Vreau preşedintele înapoi!” pentru ca după câteva luni, aceeaşi campanie să ia la Golden Drum un trofeu de argint.
Mai puţin mediatizat, demersul de branding îşi are şi el premiile lui. La ReBrand 100, două agenţii româneşti de specialitate s-au alăturat aleşilor ce au plecat cu premii de la singurul festival internaţional ce evaluează din punct de vedere al eficienţei, procesele de rebranding din toată lumea. Grapefruit şi Brandient eu câştigat fiecare câte două premii în cadrul festivalului.
PR-ul a adus şi el distincţii României. IPRA (International Association of Public Relations), competiţie comparabilă în industria de PR cu premiile Oscar, a desemnat printre câştigători, echipa de relaţii publice a agenţiei Tempo. Campania câştigătoare a agenţiei Tempo este "Cu drag, pentru tine” şi a fost concepută pentru lansarea "Laptelui Proaspăt de la Danone”.
Mmd Corporate, Public Affairs & Public Relations Consultants, a câştigat premiul Best Campaign în South-East Europe în cadrul primei ediţii a European Excellence Awards pentru campania de PR a ING Fond de Pensii în România. Mai mult de 600 de campanii au intrat în competiţie cu această ocazie.
La acelaşi festival, proaspăta agenţie de PR a GMP ( lansată ca şi companie în vara lui 2007), a fost aleasă "Newcomer agency of the year", după o competiţie în care a avut drept concurenţi agenţii europene şi reţele de PR: CitySavvy (Amsterdam & Londra), Man Bites Dog (Brighton, Marea Britanie), Trimedia Harrison Cowley (Londra şi şase orase din Marea Britanie) şi BondPR (Londra, Paris, Munchen, Roma, Madrid, Amsterdam, Bruxelles, Stockholm, Praga).
Privind proiectele de media, surprizele au început la Cannes, prin Leul de Argint câştigat de Starcom pentru campania "1 din 8 femei”, primul Leu, câştigat, cronologic vorbind de România ( la 19 iunie).
Cele trei proiecte de media inovativă înscrise de Media Direction la Eurobest au fost toate nominalizate, desi nu luat premii.
Ideile de marketing viral, made in Romania au avut şi ele valoare afară. O dovedeşte un Silver Echo câştigat de echipa Proximity la Festivalul DMA Echo Awards. Lucrarea premiată, "Minor Report”, reprezintă un proiect de Direct Mail inovativ, realizat de Proximity anul trecut pentru organizaţia Salvaţi Copiii, în cadrul Festivalului Brazilor de Crăciun.
Acestea sunt doar câteva dintre trofeele obţinute de creativitatea românească în 2007. Abordate echilibrat, premiile, internaţionale sau nu, pot fi un element de motivare a echipelor şi un motor pentru autodepăşire. Ceea ce aduc pentru imaginea României astfel de reuşite este ceva de la sine înţeles.
Cum vede McCann ?
" Două evenimente au contat anul trecut pentru creativitatea românească.Primul a fost Festivalul de la Cannes, al doilea cel de la Portoroz. Golden Drum este important pentru ca acolo s-a mutat lupta creativă dintre agenţiile românesti. Cannes-ul pentru că devenise o obsesie pentru publicitarii români, care până astă vară nu câştigaseră niciodată vreun premiu acolo. Ei bine, în 2007 obsesia a fost rezolvată prin câştigarea primului Bronz la Cannes de către o agenţie românească, iar la Golden Drum lupta s-a tranşat în favoarea McCann care a câştigat pentru a doua oară consecutiv titlul de Agenţia Anului, iar România a arătat că domină creativ regiunea Noii Europe. Felicitări tuturor premianţilor! Avem un client nou, Heineken România, şi vrem să onorăm încrederea pe care ne-a arătat-o făcând o campanie pe măsură. Apoi ne propunem să facem o re-eficientizare a procedurilor agenţiei şi o consolidare a McCann WorldGroup. În rest, nu avem obsesii.” - Adrian Boţan CEE Creative Director McCann Erickson