TEODORA MIGDALOVICI
Ne place sau nu, e un fapt: spiritul romanesc e tributar modelului. Spre pilda, chipul contemporan al limbii nationale de birou e o ciripeala cu triluri anglo-saxone.
Pentru unii - limbaj specializat, pentru altii - garantul absolut al competentelor transnationale. Cand vestul degusta savoarea locala, noi vrem uniforma globala. In fond, independenta si revenirea la identitarul spirit latin, de acum 150 de ani, n-au fost initiative autohtone, ci preluari pe filiera franceza, multumita tinerilor boieri, dar si Chiritelor, care-si doreau Parisul recompus in ograda. La inceputul secolului - semn ca problema identitatii la indigo e veche - Lovinescu avea o teorie care incerca sa ne spele obrazul, motivand ca formele copiate devin receptacul pentru continut original. Fapturi care se-ncanta repede, romanii cad cu usurinta prizonieri in ghearele fascinatiei modelului. La Rebranding Romania, ministrul Geoana vedea pozitionarea Romaniei ca tara aspiranta la UE. Adica, sa nu iasa din rand. Mereu fara viziunea performantei in minte, suntem in cel mai bun caz pe locul 2, cu ochii in spatele primului alergator si-ajungem mereu la linia de sosire cand tocmai s-au racit aplauzele pentru acesta. In limbajul corporatist suntem, adica, follow-eri.
Cel mai bun spot ce cultiva frumusetile patriei incearca sa rastoarne stereotipurile. Peisajele minunate ce apar pe micul ecran nu sunt din Irlanda, nu sunt din Italia. Ele sunt de la noi. Cu alte cuvinte, de modelul modelului nu ne putem dezbara nicicum, el e sistemul nostru de referinta. Chiar s-atunci cand ne devoalam identitatea, o facem prin opozitie la model. Ar trebui sa ne mai mire augusta indiferenta a comunicationistilor vestici fata de industria noastra? E surprinzator ca la Cannes esticii poarta o discriminatorie eticheta B sau C, semn al rangului inferior? Ca, probabil gratie reputatiei noastre de subnutriti, suntem printre putinii neinvitati la receptii?
Si cel mai trist este ca valorile noastre - ele exista - merg la export sau la groapa de gunoi a ignorantei. Doi romani au fost actorii spotului Pepsi, premiat cu bronz la Cannes. E bine, daca ne amintim ca pentru o reclama locala Coca-Cola light acum citiva ani - nu multi - s-a organizat casting international. Frumusetile locale, una dintre putinele valori pozitive pe care o mai are marca Romania, au ramas neexploatate.
Kharan Bhatia, un indian, a primit aplauze din partea colegilor vestici la Academia de Creativitate de la Cannes dupa ce si-a prezentat munca de copywriter. De ce? Pentru ca a fost inedit si a fost cel mai bun. Concluzia e limpede: vestul, catre care aspiram unori devaluant, ingnorandu-ne potentialul, ii pedepseste doar pe cei ce se pozitioneaza ca victime. Si pe aceia care dau motive.
Citește pe Antena3.ro