x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Dorina Chiriac: „Trăim într-o societate profund misogină”

Dorina Chiriac: „Trăim într-o societate profund misogină”

de Oana-Maria Baltoc    |    09 Dec 2010   •   17:14
Dorina Chiriac: „Trăim într-o societate profund misogină”

141772-03-07tv-11.jpgNu crede în mişcarea feministă, pentru că nu crede că este cazul să demonstreze ceva cuiva numai pentru simplul fapt că este femeie. Acordă importanţă relaţiilor interumane înainte de a se gândi la împărţirea pe sexe. Încearcă să definească oamenii pe care îi întâlneşte prin modul în care sunt „mobilaţi” la cap. Aşa că e firesc să o scârbească, după cum mărturiseşte, oamenii care au prejudecăţi balcanice: „Eu una remarc târziu sexualitatea celor cu care vorbesc sau cu care mă întâlnesc. O remarc în dormitor. Dar până atunci, oamenii sunt oameni şi pretind acelaşi lucru de la interlocutorii mei. Fie ei bărbaţi şi femei.”

Prejudecata îşi iţeşte capul hidos în cele mai diverse forme. Normal că şi în felul în care poate fi perceput un produs artistic, născut pe scena teatrului, acolo unde Dorina Chiriac evoluează la propriu şi la figurat. Dorina spune de ceva vreme adevărul sub chipul unui Bufon al zilelor noastre, în „Lear”, la Bulandra (n.r. – Dorina a pozat îmbrăcată în costumul de scenă). Alături de alte 24 de actriţe ex­tra­­ordinare: „Joc în continuare în «Lear» în această stagiu­ne şi mă bucur pentru că este o perioadă din viaţa mea în care lucrez alături de o echipă foarte mişto, formată din 25 de femei. Cine spune că 25 de femei nu se pot înţelege se în­şală amarnic. Pot supravieţui împreună. 25 de femei cu vâr­ste diferite, cu faze diferite de evoluţie artistică şi uma­nă, cu orgolii şi personalităţi diferite pot funcţiona foar­te bi­ne. Se coalizează şi se pot înţelege din cli­pa în care îşi acceptă şi îşi ocolesc punctele nevralgice. Ma­riana Mihuţ, Valeria Seciu, Dana Dogaru, Eugenia Mirea, An­dre­ea Bibiri, Daniela Nane etc. Multe, diferite, puternice...” 

Raţiune şi emoţie
„Lear”, în viziunea extrem de apla­u­dată a regizorului Andrei Şerban, a atras atenţia multora mai ales prin faptul că o mână de actriţe foarte bune joacă roluri de bărbaţi. Lucrurile nu stau chiar aşa, explică Dorina: „Nu e vorba despre vreun rol de bărbat în acestă piesă, aşa cum poate că au înţeles unii. Am tratat totul ex­trem de uman. Există relaţii interumane. Nu s-a pus pro­blema să jucăm bărbaţi. Nu mă apuc de nu ştiu ce din pantaloni, nu am nu ştiu ce tip de gesturi care să dea asta de înţeles. Cine a înţeles altceva, a înţeles pentru că oamenii au prejudecăţi şi pentru că trăim într-o societate profund misogină. În general, bărbaţii, unii dintre ei, sunt cei care pufnesc la acest spectacol.

Adică vine Mariana Mihuţ îmbrăcată aşa şi mi se dă bărbat? Dar nu se dă nimeni bărbat! Este vorba despre un părinte care nu se înţelege cu copiii. Putea foarte bine să fie femeie sau bărbat, nu e vorba despre îndeletnicirile bărbaţilor. Fiziologic vorbind este vorba despre o ierarhie a capacităţilor. S-a dorit să se scoată în evidenţă exact faptul că femeile, atunci când abordează un rol, apelează în primul rând la emoţie, la instinct. Băr­ba­ţii apelează mai întâi la cerebral şi abia apoi, dacă e ca­zul, dacă cere regizorul, intervine şi emoţia. A fost o abordare emoţională a piesei. E vorba despre o emoţionalitate scoasă dintr-o piesă a lui Shakespeare, autor născut într-o vre­me în care femeile nu aveau drept de vot, ce să mai vor­bim despre acces la studiu. Şi e clar că în piesele clasice puternice, ale lui Shakespeare, ale lui Cehov, rolurile scrise pentru bărbaţi sunt de obicei cele foarte bune, din simplul motiv că erau scrise de bărbaţi. Ei aveau acces la educaţie, la informaţie, la multe altele. Femeia apare ca un instrument de susţinere. Rareori întâlneşti la un geniu şi un vizionar ca Shakespeare ca femeia să fie o tipă deşteaptă.”

Exorcizare
Bufonul, rolul pe care îl face Dorina în Lear, îşi permite să spună adevărul: „El era personajul de la curte pus să-l distreze pe re­ge. El este de fapt artistul. De pe vremea preoţilor care au in­ventat teatrul o dată cu ritualurile antice, teatrul era o exor­­cizare. Şi-a pierdut în timp această calitate. S-a trans­format în entertainment, ceea ce nu este un lucru greşit. Mi­siu­­nea teatrului a fost însă dintotdeauna una de exorci­zare, de punere a oglinzii în faţa societăţii. Teatrul nu trebuie să fie frumos. åla e soap-opera, e sitcom, e telenovelă. Teatrul e oglinda societăţii cu bune şi cu rele. E pusă în faţa lumii ca să trezească, să atragă aten­ţia. Pui bine lângă rău şi în felul ăsta iese în evidenţă binele.”

Dincolo de rolul din „Lear”, Dorina Chiriac va relua repe­ti­­ţiile la „Femeia care şi-a pierdut jartierele”: „O să se joa­c­e le Romexpo, pentru că are nevoie de un spa­ţiu mai ge­ne­­ros. Este o piesă în care este nevoie de două ac­tr­iţe, eu şi Mihaela Teleoacă, pentru a face un rol lângă Ho­ra­ţiu Mă­lă­ele şi George Mihăiţă”, spune râzând Dorina. „Altfel aş­tept să înceapă Alexandru Dabija un spectacol la Comedie, un fel de musical pe muzica Adei Milea. E un spectacol oma­gi­al pentru că în curând se vor împlini 50 de ani de la în­fiin­ţarea Teatrului de Comedie, şi primul spectacol care s-a pus în scenă la acel moment, «Celebrul 702», în care juca Radu Beligan, se va juca din nou.

Se pare că va cuprinde cam toată formaţia artistică a Comediei.” Dorina Chiriac mai are în lu­cru şi rolul din piesa „Felii” a Liei Bugnar, rol cu care ac­triţa Ofelia Popii a înregistrat un succes extraordinar: „Sper să avem şi noi succes, deşi va fi un spectacol aproape total dife­rit, dar cu aceeaşi echipă de creaţie.” Nu în ultimul rând, o puteţi întâlni la Teatrul Metropolis, în „Opposites Atract”, un spectacol la care a muncit alături de Florin Piersic jr.

×
Subiecte în articol: jurnalul tv fun