Donald Gunn a condus la Portoroz cea mai ofertanta zi a festivalului in ceea ce priveste calitatea si diversitatea seminariilor. A prezentat, de asemenea, celebrul nomenclator al publicitatii internationale, Gunn Report pe film, print si case de productie.
CLAUDIA CURICI, TEODORA MIGDALOVICI
Jurnalul National: La Cannes, anul acesta, ne-ati promis un Gunn Report pentru Media. Ce s-a intamplat cu el?
Donald Gunn: Din pacate, Isabelle Musnik, autoarea acestui proiect, finalizat de altfel, nu a putut fi prezenta. Desi mi s-a propus sa-l sustin eu, am preferat amanarea lui, considerand ca cea mai potrivita persoana pentru a o face pentru prima oara in fata publicului este insasi Isabelle. Ea are propria grila de interpretare, independenta de Gunn Report pe print, spot si case de productie.
Presupun ca de la lansarea proiectului din vara acestui an si pana la punerea lui in practica va trebui sa treaca cel putin un an pentru ca festivaluri prestigioase sa aiba timpul necesar de a deschide competitia unei atari sectiuni.
Asa cum am spus, Isabelle finalizase o prima editie, dar intr-adevar sunt convins ca abia peste cativa ani Gunn pentru Media va deveni un proiect la fel de consistent ca varianta sa pentru print si film. E doar o chestiune de timp. Anul acesta, la Golden Drum s-a vazut limpede din tinuta seminariilor pentru Media ca de abordarea creativa a acestui domeniu depinde viitorul industriei.
Calitatea invitatilor
Participi la foarte multe festivaluri internationale. Aici, in Slovenia, ai fost gazda unui maraton de peste opt ore, in care 12 personalitati ale executiei publicitare si-au expus teoriile despre cum se face publicitatea de calitate. Din perspectiva ofertei educationale, unde s-ar plasa Golden Drum?
Calitatea invitatilor - care trebuie sa va spun - n-au fost ai mei, ci ai lui Michael Conrad (el n-a putut fi prezent si am avut misiunea dificila de
a-l inlocui) a vorbit de la sine. Pentru toti publicitarii din Est, dar si de aiurea, intalnirea a fost exceptional de utila. La inceputul anilor â90, Roger Hatchuel, cel care a fost pentru ani buni presedintele Festivalului de la Cannes, a lansat aceasta idee: "More work, less beach" ("Mai multa munca, mai putina plaja"). Din pacate, primul an de seminarii la Cannes n-a fost un mare succes, agentiile au inteles invitatiile la seminarii ca pe niste ocazii de promovare in care sa-si expuna profilul agentiei. Atunci, stand de vorba cu Roger, mi-a venit ideea unei prezentari care sa demonstreze utilitatea in termeni de vanzari a creativitatii. Asa am ajuns sa analizez in perioada â92-â95, 400 de reclame dintre cele mai premiate in lume, apartinand unui numar de aproape 200 de agentii, din 28 de piete. Rezultatul a fost impresionant, 346 din cele 400, adica 86%, erau asociate cu succesul de piata. Facand o paranteza, am refacut studiul in 2002 si rezultatul a fost ca 82% dintre reclamele creative supuse cercetarii s-au dovedit a fi o reusita in termeni comerciali.
Comparatie
Deci la Cannes s-a lansat ideea de festival-academie pentru invataceii din industrie.
La Cannes s-a lansat, dar Golden Drum face astazi o concurenta extrem de serioasa festivalului de pe Croisette. Si nu e singurul. Seminarii interesante sunt si la FIAP (Buenos Aires, Argentina) si la Clio (Miami) si la Ad Fest in Thailanda. Acesta din urma are in mod particular lectori de o tinuta profesionala ireprosabila. Restul festivalurilor nici nu dureaza atat de mult, si multe dintre ele se rezuma la decernarea premiilor si dineul de dupa.
Cum apar seminariile Golden Drum fata de cele de la Cannes?
La Cannes, seminariile sunt mai generoase in termeni de "acoperire" a domeniilor comunicarii, in vreme ce la Golden Drum, anul acesta in special, ele au fost mai concentrate pe problemele concrete ale executiei unei reclame de buna calitate. Asa cum Herman Vaske (n.r. - unul dintre cei mai premiati oameni de creatie germani) spunea, estul Europei "musteste de idei". Problemele incep atunci cand ele trebuie puse in practica. Asa am ajuns sa invitam oameni care au facut performanta in casting, in post productie, in design, in tipografie, in copywriting, sa vorbeasca celor care aspira la acelasi statut despre importanta detaliilor care fac diferenta. Oricat ar parea de didactic, totul are importanta in executia unei idei. Oricat de mult ne-ar placea modelul renascentist, am vrut sa facem o pledoarie implicita pentru specializare. Am demonstrat astfel, cu exemple concrete, cat de insemnata e, sa spunem, postproductia, acest "maruntis" in viziunea unora, cat de mult un casting inspirat dubleaza viziunea regizorala si serveste intregirii conceptului. Un Leu la Cannes se ia doar atunci cand toate etapele peste care adesea oamenii de publicitate trec, acordandu-le minima importanta si inglobandu-le in serviciile lor, sunt respectate cu strictete si gestionate de oamenii cu maxime competente pe segmentul respectiv. Chiar daca o asemenea abordare presupune un consistent efort material, aceasta este o lectie pe care Estul trebuie sa o asimileze.
Opinie transanta
Vorbind de lectii pe care trebuie sa le invete Estul, care este pozitia lui Donald Gunn fata de reclamele copiate sau facute doar pentru festivaluri? Oferta Romaniei in acest sens a fost anul acesta foarte generoasa, incepand cu lucrarea inscrisa de insusi ambasadorul Golden Drum in Romania si terminand cu agentii necunoscute care au intrat cu lucrari necunoscute pe lista scurta.
Obligatia reprezentantilor tarii respective in juriu e sa semnaleze fenomenul care este profund daunator evolutiei industriei. Organizatorii festivalului ar trebui la randul lor sa solicite clientilor planul de media spre verificare - cei de la Cannes asa procedeaza. Cei care incalca etica ar trebui sa-si piarda respectul festivalului, al clientilor si al comunitatii.
Nu cumva asistam la un fenomen mai complex? Cei care copiaza poate resimt acut nevoia unor repere de care nu se pot desprinde.
Nu e nimic complex in a copia sau a inscrie doar de dragul premiului. E foarte simplu. Daca ai o reclama si ea n-a trecut prin filtrul clientului sau este doar o preluare, lucrarea nu are validitate. Nu vad nimic admirabil in a copia un ad. Daca vrei sa inveti dupa model, imita in intimitate, dar nu face greseala de a iesi vreodata in public. Daca admiratia tuturor se manifesta nu prin competitie onesta, ci prin imitatie, putem sa uitam de evolutie.
COMPARATIE
"La Cannes, seminariile sunt mai generoase in termeni de «acoperire» a domeniilor
comunicarii, in vreme ce la Golden Drum, anul acesta in special, ele au fost mai
concentrate pe problemele concrete ale executiei unei reclame de buna calitate"
LEUL GREU
"Un Leu la Cannes se ia doar atunci cand toate etapele peste care adesea oamenii de
publicitate trec, acordandu-le minima importanta si inglobandu-le in serviciile lor, sunt respectate cu strictete si gestionate de oamenii cu maxime competente pe segmentul respectiv"
LA SANGE
"Organizatorii Festivalului Golden Drum ar trebui la randul lor sa solicite clientilor planul de media spre verificare - cei de la Cannes asa procedeaza. Cei care incalca etica
ar trebui sa-si piarda respectul festivalului, al clientilor si al comunitatii"
ASA NU
"Nu e nimic complex in a copia sau in a inscrie doar de dragul premiului. E foarte simplu. Daca ai o reclama si ea n-a trecut prin filtrul clientului sau este doar o preluare, lucrarea nu are validitate. Nu vad nimic admirabil in a copia un ad" - Donald Gunn