x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Fata nevazuta a publicitatii

0
18 Oct 2004 - 00:00

Efectele negative ale publicitatii sunt foarte greu de perceput la nivelul maselor. Obezitatea, alcoolismul si fumatul excesiv sunt probleme cu care societatea se confrunta zi de zi. Cercetarile sociologice arata ca o mare contributie la dezvoltarea acestor fenomene o are publicitatea.

ALEX ANGHEL

REALITATE. Obezitatea este unul dintre efectele negative ale publicitatii
Mai grav este faptul ca cei mai vulnerabili la mesajele publicitare sunt copiii. De aceea oamenii de creatie trebuie sa fie foarte atenti la mesajele pe care le transmit, astfel incat sa nu influenteze capacitatea de decizie a acestora. Conform unui studiu realizat la Washington, copiii petrec in medie cinci ore si jumatate in fiecare zi folosind mass-media, in special televizorul. Acestia sunt expusi la 40.000 de reclame televizate pe an.

"Nu e etic sa faci publicitate atunci cand te adresezi unor consumatori care prin definitie sunt lipsiti de discernamant - de exemplu copiii - promovand in mod constient produse care le-ar dauna sanatatii sau dezvoltarii psihice", a spus Eliza Rogalski de la Tempo Advertising.

O alta problema este aceea a fondurilor alocate pentru tratarea acestor probleme sociale. Pozitiile de lupta impotriva obezitatii sunt inegale in raport cu cele ale adversarului. Fondurile alocate campaniilor publicitare pentru promovarea alimentelor, care duc la cresterea in greutate, sunt de zece ori mai substantiale decat fondurile pentru cercetare si tratare a obezitatii.

NU E VINA MEA. Catalin Neagu, director de creatie la Inova Advertising, considera ca este prea mult sa acuzam publicitatea pentru viciile oamenilor iresponsabili, declarand:
"Publicitatea nu are efecte negative. Publicul care nu face parte din targetul unei campanii o percepe ca daunatoare societatii.
Natura umana este raspunzatoare de vicii si apucaturi ciudate.
Publicitatea are un efect in cresterea acestor fenomene, dar nu cred ca poate fi cuantificat. E o problema pe care umanistii o scot din maneca ori de cate ori vor sa dea vina pe ceva sau cineva. Exemplu: agentia mea promoveaza un medicament. El are efecte adverse pentru unii. Nu e treaba mea, ci a Ministerului Sanatatii, care da aprobari. Consider ca in meseria asta faci mai mult bine: anunti si educi consumatorul."
De aceeasi parere este si Adina Marin, senior copywriter la The Ad Store:
"Nu cred ca publicitatea trebuie blamata pentru toate problemele societatii din ziua de azi. Vina se imparte si se distribuie inegal si, de regula, cei care trebuie sa si-o asume sunt cei care se declara inocenti, dar care arata cu degetul. Publicitatea excesiva sau publicitatea care se bazeaza pe fenomene gen: snobism sau naivitate, sau reactie in masa porneste intr-adevar de la o premisa falsa, insa de aici si pana a o face responsabila de obezitatea unei persoane... Intervine notiunea de liber arbitru, libera alegere, rationament si democratie pana la urma, pentru ca traim intr-o tara capitalista de bine, de rau!".

VULNERABILITATEA COPIILOR. Publicitatea poate fi considerata un factor de influentare a deciziei consumatorului, iar cei mai expusi consumatori sunt copiii. Chiar daca nu ei sunt cei care au puterea de cumparare este cunoscut faptul ca intr-un fel sau altul ajung sa aiba ceea ce-si doresc.

Dintre cele trei probleme (obezitatea, alcoolismul si tabagismul) cea mai apasatoare, si cea care inregistreaza cele mai multe victime este obezitatea. Sunt cunoscute reclamele la chips-uri, biscuiti, napolitane etc. care sunt insotite de sloganuri precum: (nu te poti opri, cele mai bune, preferatele eroilor tai), care nu fac altceva decat sa se joace cu mintea unui copil lipsit de putere de decizie. In concluzie, oamenii de publicitate trebuie sa aiba mai multa constiinta atunci cand se joaca cu "mintile virgine" ale unor copii.

EFECTE

"Asa cum cercetarea stiintifica a generat si va genera si de aici incolo efecte negative, mutadis mutandis, publicitatea are si ea - teoretic - un potential ridicat de a atinge zone mai putin dorite ale constiintei umane; daca suntem constienti de acest lucru putem evita cu usurinta "efectele negative" pe care le-ar implica/produce un mesaj publicitar. Pe termen scurt este greu de cuantificat daca un mesaj are si valente negative sau produce astfel de efecte. Mult mediatizatele boli cronice ale secolului nostru obezitatea, cancerul la plamani etc. nu pot fi puse pe umerii publicitatii, ele fiind un produs al modului in care societatea in ansamblul ei evolueaza/involueaza", declara Stefan Alexiu, Client Service Director, Daylight

Precizare

In nota aparuta in Jurnalul National din 6.10.2004 la pag.25 sub titlul "Sfaturi pentru mamici si copii" s-a strecurat o eroare: magazinele Miniblu, la a caror lansare, agentia Adviser a avut un aport creativ, nu fac parte din grupul A&D Pharma. Marca Miniblu a fost achizitionata de la Sensiblu de catre Gemisa, un fond de investitii strain.
Citeşte mai multe despre:   sufletul comertului,   publicitatea

 



Mai multe titluri din categorie

Reacții după vaccinarea președintelui Klaus Iohannis: „Noul brand de țară”. Top al meme-urilor

Reacții după vaccinarea președintelui Klaus Iohannis: „Noul brand de țară”. Top al meme-urilor
Galerie Foto Președintele Klaus Iohannis s-a vaccinat public, vineri, 15 ianuarie, împotriva COVID-19, deschizând astfel a doua etapă de vaccinare.   În ciuda faptului că evenimentul își propunea să întărească...

Doi români au fost condamnați în Franța pentru că au cules prea multe ciuperci

Doi români au fost condamnați în Franța pentru că au cules prea multe ciuperci
Doi români din Franța au fost condamnați în Franţa la câte 500 de euro amendă pentru o infracţiune inedită. Au cules ilegal 266 de kilograme de ciuperci într-o pădure din estul țării....

Un poștaș japonez a păstrat acasă 24.000 de scrisori. Livrarea lor i s-a părut un calvar

Un poștaș japonez a păstrat acasă 24.000 de scrisori. Livrarea lor i s-a părut un calvar
Un lucrător poştal din Japonia, căruia meseria sa i s-a părut un calvar, a fost nevoit să explice poliţiştilor de ce nu a livrat 24.000 de trimiteri poştale, unele dintre acestea expediate în urmă cu câţiva...

În Florida cad iguane din copaci din cauza temperaturilor scăzute

În Florida cad iguane din copaci din cauza temperaturilor scăzute
Serviciul Naţional de Meteorologie (NWS) din Statele Unite a atenţionat populaţia din Florida cu privire la posibile căderi de iguane, pe fondul pătrunderii unei mase de aer rece în statul american, relatează...

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini
O pisică din Marea Britanie a suferit răni grave însă a reuşit să supravieţuiască după ce a parcurs peste 60 de kilometri blocată sub capota unei maşini, relatează duminică Press Association. Pisica...

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum
O companie din Dubai a prezentat o sticlă de parfum încrustată cu peste 3.500 de diamante şi care deţine trei titluri mondiale omologate de Guinness World Record, relatează UPI. Guinness a confirmat că sticla...

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic
Jumătate de milion de elevi de la şcolile secundare din nord-estul Mexicului au stabilit vineri un nou record mondial de lectură colectivă, citind simultan un pasaj din cartea 'México Insurgente', a ziaristului...

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea
Iubirea și loialitatea animalelor de companie este una cu adevărat specială, iar acestea merită să primească aceleași lucruri din partea noastră. Dacă vrei să înțelegi gesturilor prin care animalul tău...

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui
O femeie in Scoţia a făcut publică o listă făcută de bunicul ei, care conţine 10 reguli pe care un pretendent trebuie să le respecte pentru a putea fi iubitul nepoatei lui, notează Daily Mail. Amie...

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore
Un tânăr în vârstă de 18 ani, din Belfast, a devenit milionar, pentru câteva ore, după ce a găsit 8.9 milioane de lire în contul său bancar, notează indy100. Dane Gillespie a primit 8.9 milioane de lire...

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă
Un drum scurt până la toaletă a avut consecinţe grave pentru un tânăr de 18 ani care făcea jogging într-o localitate din centrul Germaniei, relatează agenţia DPA citând un anunţ al...

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi
Nivelul de fericire al oamenilor care obişnuiesc să ofere se menţine constant, sau scade într-un ritm mult mai lent, spre deosebire de situaţia în care ei ar fi beneficiarii darurilor respective, conform concluziil...

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite
Copiii fac mii de lire pe săptămână într-o rețea mondială de hacking construită în jurul jocului Fortnite. Conform BBC, vârstele lor sunt și de 14 ani. 20 de hackeri au spus că fură conturi online...

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump
 Un amfibien orb, care obișnuiește să își îngroape capul cu nisip, a fost numit după Donald Trump, ca răspuns la comentariile sale privind schimbările climatice, scrie...

Un nou record mondial: 126 de ore de dans

Un nou record mondial: 126 de ore de dans
O adolescentă de 17 ani din Nepal a dansat timp de 126 de ore consecutiv pentru a intra în Cartea Recordurilor Guinness la categoria ''cel mai lung maraton de dans susţinut de o singură persoană'', informează...
Serviciul de email marketing furnizat de