x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Fata nevazuta a publicitatii

Fata nevazuta a publicitatii

18 Oct 2004   •   00:00

Efectele negative ale publicitatii sunt foarte greu de perceput la nivelul maselor. Obezitatea, alcoolismul si fumatul excesiv sunt probleme cu care societatea se confrunta zi de zi. Cercetarile sociologice arata ca o mare contributie la dezvoltarea acestor fenomene o are publicitatea.

ALEX ANGHEL

REALITATE. Obezitatea este unul dintre efectele negative ale publicitatii
Mai grav este faptul ca cei mai vulnerabili la mesajele publicitare sunt copiii. De aceea oamenii de creatie trebuie sa fie foarte atenti la mesajele pe care le transmit, astfel incat sa nu influenteze capacitatea de decizie a acestora. Conform unui studiu realizat la Washington, copiii petrec in medie cinci ore si jumatate in fiecare zi folosind mass-media, in special televizorul. Acestia sunt expusi la 40.000 de reclame televizate pe an.

"Nu e etic sa faci publicitate atunci cand te adresezi unor consumatori care prin definitie sunt lipsiti de discernamant - de exemplu copiii - promovand in mod constient produse care le-ar dauna sanatatii sau dezvoltarii psihice", a spus Eliza Rogalski de la Tempo Advertising.

O alta problema este aceea a fondurilor alocate pentru tratarea acestor probleme sociale. Pozitiile de lupta impotriva obezitatii sunt inegale in raport cu cele ale adversarului. Fondurile alocate campaniilor publicitare pentru promovarea alimentelor, care duc la cresterea in greutate, sunt de zece ori mai substantiale decat fondurile pentru cercetare si tratare a obezitatii.

NU E VINA MEA. Catalin Neagu, director de creatie la Inova Advertising, considera ca este prea mult sa acuzam publicitatea pentru viciile oamenilor iresponsabili, declarand:
"Publicitatea nu are efecte negative. Publicul care nu face parte din targetul unei campanii o percepe ca daunatoare societatii.
Natura umana este raspunzatoare de vicii si apucaturi ciudate.
Publicitatea are un efect in cresterea acestor fenomene, dar nu cred ca poate fi cuantificat. E o problema pe care umanistii o scot din maneca ori de cate ori vor sa dea vina pe ceva sau cineva. Exemplu: agentia mea promoveaza un medicament. El are efecte adverse pentru unii. Nu e treaba mea, ci a Ministerului Sanatatii, care da aprobari. Consider ca in meseria asta faci mai mult bine: anunti si educi consumatorul."
De aceeasi parere este si Adina Marin, senior copywriter la The Ad Store:
"Nu cred ca publicitatea trebuie blamata pentru toate problemele societatii din ziua de azi. Vina se imparte si se distribuie inegal si, de regula, cei care trebuie sa si-o asume sunt cei care se declara inocenti, dar care arata cu degetul. Publicitatea excesiva sau publicitatea care se bazeaza pe fenomene gen: snobism sau naivitate, sau reactie in masa porneste intr-adevar de la o premisa falsa, insa de aici si pana a o face responsabila de obezitatea unei persoane... Intervine notiunea de liber arbitru, libera alegere, rationament si democratie pana la urma, pentru ca traim intr-o tara capitalista de bine, de rau!".

VULNERABILITATEA COPIILOR. Publicitatea poate fi considerata un factor de influentare a deciziei consumatorului, iar cei mai expusi consumatori sunt copiii. Chiar daca nu ei sunt cei care au puterea de cumparare este cunoscut faptul ca intr-un fel sau altul ajung sa aiba ceea ce-si doresc.

Dintre cele trei probleme (obezitatea, alcoolismul si tabagismul) cea mai apasatoare, si cea care inregistreaza cele mai multe victime este obezitatea. Sunt cunoscute reclamele la chips-uri, biscuiti, napolitane etc. care sunt insotite de sloganuri precum: (nu te poti opri, cele mai bune, preferatele eroilor tai), care nu fac altceva decat sa se joace cu mintea unui copil lipsit de putere de decizie. In concluzie, oamenii de publicitate trebuie sa aiba mai multa constiinta atunci cand se joaca cu "mintile virgine" ale unor copii.

EFECTE

"Asa cum cercetarea stiintifica a generat si va genera si de aici incolo efecte negative, mutadis mutandis, publicitatea are si ea - teoretic - un potential ridicat de a atinge zone mai putin dorite ale constiintei umane; daca suntem constienti de acest lucru putem evita cu usurinta "efectele negative" pe care le-ar implica/produce un mesaj publicitar. Pe termen scurt este greu de cuantificat daca un mesaj are si valente negative sau produce astfel de efecte. Mult mediatizatele boli cronice ale secolului nostru obezitatea, cancerul la plamani etc. nu pot fi puse pe umerii publicitatii, ele fiind un produs al modului in care societatea in ansamblul ei evolueaza/involueaza", declara Stefan Alexiu, Client Service Director, Daylight

Precizare

In nota aparuta in Jurnalul National din 6.10.2004 la pag.25 sub titlul "Sfaturi pentru mamici si copii" s-a strecurat o eroare: magazinele Miniblu, la a caror lansare, agentia Adviser a avut un aport creativ, nu fac parte din grupul A&D Pharma. Marca Miniblu a fost achizitionata de la Sensiblu de catre Gemisa, un fond de investitii strain.
×
Subiecte în articol: sufletul comertului publicitatea