x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Haina pentru marca

Haina pentru marca

01 Oct 2004   •   00:00

In fiecare zi, retina noastra parcurge mai mult de o mie de logo-uri. Fiecare spune o poveste: aceea a organizatiei sau a marcii pe care o reprezinta vizual. Aceasta poveste si modul in care ea e spusa ne pot seduce sau nu.

CLAUDIA CURICI

Un logo reusit este semnul maturitatii unei organizatii. El este un element vizual interpus intre valorile, cultura si misiunea organizatiei si publicul ei. In ultima vreme, si companiile din Romania au inteles importanta identitatii vizuale pentru imaginea lor. Din pacate, ele ori nu isi permit sa suporte costurile pentru o lucrare de calitate ori, si mai grav, daca au disponibilitatea financiara, nu au competentele necesare pentru a evalua rezultatul.

AMBASADORUL MARCII. In ultimul an, cele mai vizibile schimbari in termeni de identitate vizuala sunt cele ale televiziunilor locale. Exemple precum TVR 1, Prima TV, Atomic TV sunt relevante pentru o grila complexa de situatii in care se poate incadra un asemenea demers. De la contestata sigla a TVR sub aspectul raport cost - calitate, pana la lipsa de perspectiva a noii identitati bidimensionale a Atomic TV, exemplele sunt mai mult decat graitoare. Daca tot vorbim de rebranding, sa recunoastem ca retina romanului a asistat si la reusite: Prima TV (simpla si graitoare), National TV - (ce pacat ca nu e sustinuta si de partea redactionala, in termeni de oferte de emisiuni). Sa nu uitam de VH1, pe care romanii platitori de cablu il pot analiza. Ce descoperim in cazul postului de muzica de buna calitate, deja pomenit? Un logo care a ignorat moda "esarfelor", pastrandu-si, conservator, cubul. Noutatea a venit din implozia asocierilor cromatice - galben si ciclamen, verde si turcoise si din inflorescenta promo-urilor. Nu e mai putin adevarat, acestea l-au apropiat de MTV, fara riscul contaminarii insa. Dozajul in termeni de prospetime si conservatorism in cazul VH1, a fost de o admirabila precizie. Fascinanta este la numitul logo, fluiditatea cu care curg prin baranul "cub" identitar, o navala de culori, fara sa-i altereze, ba, dimpotriva, cultivandu-i personalitatea. Nu e mai putin adevarat ca artizanii improspatarii intregului aparat vizual al VH1 s-au jucat cu focul. Stim cu totii cat sunt de stricte proptele unui manual de identitate de corporatie. Cel putin in aparenta, ei au azvarlit in aer regulamentele de ordine interioara ale identitatii. Pentru a o reinventa.

E limpede, o identitate vizuala bine construita, nu poate aduce decat beneficii organizatiei pe care o reprezinta.

ASOCIERI NEPLANIFICATE. La polul opus, cele mai nefericite rezultate sunt acelea in care logo-ul trezeste in mintea noastra o imagine in total dezacord cu intentia comunicarii marcii si care estompeaza mult din spiritul ei. Exemple? Celebrul TVR, unde orice scolarel care a parcurs pozele manualului de zoologie recunoaste in "esarfa" logo-ului lipitoarea didactica. Nike apartine, din perspectiva lui Benoit Heilbrunn, aceluiasi registru: "Cati consumatori stiu, de exemplu, ca faimosul swoosh de la Nike - nefericit decodificat ca o virgula - reprezinta aripile zeitei grecesti Nike?"

Stefan Liute, Grapefruit Design, comenteaza: "Evitarea completa a zgomotului semantic sau a asocierilor nedorite/intamplatoare, negative sau nu, e imposibila si, ca atare, e doar un fals obiectiv pentru creatorii de identitate vizuala. Aceasta imposibilitate decurge din diversitatea practic infinita si intru totul necontrolabila a asocierilor pe care un individ sau un grup de indivizi le poate face cu orice element de natura vizuala care se intampla sa fie o parte a unui logo. Iar diversitatea decurge din unicitatea experientei de viata pe care o are fiecare".

LIPSA DE INTERES

"Este posibil (si de dorit) sa se incerce reducerea la minimum a zgomotului semantic. Acest obiectiv poate fi atins printr-un efort de cercetare a sabloanelor de care vorbeam mai sus si de testare a elementelor vizuale. Din pacate, prea putini clienti romani (inclusiv dintre cei cu proiecte de identitate sau rebranding mari si costisitoare) sunt dispusi sa trateze cercetarea si testarea cu atentia si resursele necesare. Cel mai adesea nu se aloca un buget pentru asa ceva, iar daca se aloca, se cumpara cateva rapoarte si se face un focus grup, iar interpretarea este sumara, in lipsa timpului necesar pentru una mai profunda." - Stefan Liute, Grapefruit Design

DETALII

"Cercetare etnografica sau a culturilor care definesc, pentru grupurile de public vizate, contextul in care se percepe un simbol grafic nu am informatii sa se fi facut in Romania in ultimii cativa ani. De aceea, e foarte probabil sa nu ajunga la cunostinta factorilor de decizie ai proiectului faptul ca, spre exemplu, o buna parte din orasenii de 18-35 ani au utilizat in vremea scolaritatii primare sau gimnaziale un anumit atlas zoologic sau alte elemente iconografice (manuale etc.) in care lipitoarea de apa dulce era reprezentata intr-o postura caracteristica, asemanatoare simbolului grafic cercetat." - Stefan Liute, Grapefruit Design
×
Subiecte în articol: sufletul comertului