x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Haina pentru marca

0
01 Oct 2004 - 00:00

In fiecare zi, retina noastra parcurge mai mult de o mie de logo-uri. Fiecare spune o poveste: aceea a organizatiei sau a marcii pe care o reprezinta vizual. Aceasta poveste si modul in care ea e spusa ne pot seduce sau nu.

CLAUDIA CURICI

Un logo reusit este semnul maturitatii unei organizatii. El este un element vizual interpus intre valorile, cultura si misiunea organizatiei si publicul ei. In ultima vreme, si companiile din Romania au inteles importanta identitatii vizuale pentru imaginea lor. Din pacate, ele ori nu isi permit sa suporte costurile pentru o lucrare de calitate ori, si mai grav, daca au disponibilitatea financiara, nu au competentele necesare pentru a evalua rezultatul.

AMBASADORUL MARCII. In ultimul an, cele mai vizibile schimbari in termeni de identitate vizuala sunt cele ale televiziunilor locale. Exemple precum TVR 1, Prima TV, Atomic TV sunt relevante pentru o grila complexa de situatii in care se poate incadra un asemenea demers. De la contestata sigla a TVR sub aspectul raport cost - calitate, pana la lipsa de perspectiva a noii identitati bidimensionale a Atomic TV, exemplele sunt mai mult decat graitoare. Daca tot vorbim de rebranding, sa recunoastem ca retina romanului a asistat si la reusite: Prima TV (simpla si graitoare), National TV - (ce pacat ca nu e sustinuta si de partea redactionala, in termeni de oferte de emisiuni). Sa nu uitam de VH1, pe care romanii platitori de cablu il pot analiza. Ce descoperim in cazul postului de muzica de buna calitate, deja pomenit? Un logo care a ignorat moda "esarfelor", pastrandu-si, conservator, cubul. Noutatea a venit din implozia asocierilor cromatice - galben si ciclamen, verde si turcoise si din inflorescenta promo-urilor. Nu e mai putin adevarat, acestea l-au apropiat de MTV, fara riscul contaminarii insa. Dozajul in termeni de prospetime si conservatorism in cazul VH1, a fost de o admirabila precizie. Fascinanta este la numitul logo, fluiditatea cu care curg prin baranul "cub" identitar, o navala de culori, fara sa-i altereze, ba, dimpotriva, cultivandu-i personalitatea. Nu e mai putin adevarat ca artizanii improspatarii intregului aparat vizual al VH1 s-au jucat cu focul. Stim cu totii cat sunt de stricte proptele unui manual de identitate de corporatie. Cel putin in aparenta, ei au azvarlit in aer regulamentele de ordine interioara ale identitatii. Pentru a o reinventa.

E limpede, o identitate vizuala bine construita, nu poate aduce decat beneficii organizatiei pe care o reprezinta.

ASOCIERI NEPLANIFICATE. La polul opus, cele mai nefericite rezultate sunt acelea in care logo-ul trezeste in mintea noastra o imagine in total dezacord cu intentia comunicarii marcii si care estompeaza mult din spiritul ei. Exemple? Celebrul TVR, unde orice scolarel care a parcurs pozele manualului de zoologie recunoaste in "esarfa" logo-ului lipitoarea didactica. Nike apartine, din perspectiva lui Benoit Heilbrunn, aceluiasi registru: "Cati consumatori stiu, de exemplu, ca faimosul swoosh de la Nike - nefericit decodificat ca o virgula - reprezinta aripile zeitei grecesti Nike?"

Stefan Liute, Grapefruit Design, comenteaza: "Evitarea completa a zgomotului semantic sau a asocierilor nedorite/intamplatoare, negative sau nu, e imposibila si, ca atare, e doar un fals obiectiv pentru creatorii de identitate vizuala. Aceasta imposibilitate decurge din diversitatea practic infinita si intru totul necontrolabila a asocierilor pe care un individ sau un grup de indivizi le poate face cu orice element de natura vizuala care se intampla sa fie o parte a unui logo. Iar diversitatea decurge din unicitatea experientei de viata pe care o are fiecare".

LIPSA DE INTERES

"Este posibil (si de dorit) sa se incerce reducerea la minimum a zgomotului semantic. Acest obiectiv poate fi atins printr-un efort de cercetare a sabloanelor de care vorbeam mai sus si de testare a elementelor vizuale. Din pacate, prea putini clienti romani (inclusiv dintre cei cu proiecte de identitate sau rebranding mari si costisitoare) sunt dispusi sa trateze cercetarea si testarea cu atentia si resursele necesare. Cel mai adesea nu se aloca un buget pentru asa ceva, iar daca se aloca, se cumpara cateva rapoarte si se face un focus grup, iar interpretarea este sumara, in lipsa timpului necesar pentru una mai profunda." - Stefan Liute, Grapefruit Design

DETALII

"Cercetare etnografica sau a culturilor care definesc, pentru grupurile de public vizate, contextul in care se percepe un simbol grafic nu am informatii sa se fi facut in Romania in ultimii cativa ani. De aceea, e foarte probabil sa nu ajunga la cunostinta factorilor de decizie ai proiectului faptul ca, spre exemplu, o buna parte din orasenii de 18-35 ani au utilizat in vremea scolaritatii primare sau gimnaziale un anumit atlas zoologic sau alte elemente iconografice (manuale etc.) in care lipitoarea de apa dulce era reprezentata intr-o postura caracteristica, asemanatoare simbolului grafic cercetat." - Stefan Liute, Grapefruit Design
Citeşte mai multe despre:   sufletul comertului

 



Mai multe titluri din categorie

Reacții după vaccinarea președintelui Klaus Iohannis: „Noul brand de țară”. Top al meme-urilor

Reacții după vaccinarea președintelui Klaus Iohannis: „Noul brand de țară”. Top al meme-urilor
Galerie Foto Președintele Klaus Iohannis s-a vaccinat public, vineri, 15 ianuarie, împotriva COVID-19, deschizând astfel a doua etapă de vaccinare.   În ciuda faptului că evenimentul își propunea să întărească...

Doi români au fost condamnați în Franța pentru că au cules prea multe ciuperci

Doi români au fost condamnați în Franța pentru că au cules prea multe ciuperci
Doi români din Franța au fost condamnați în Franţa la câte 500 de euro amendă pentru o infracţiune inedită. Au cules ilegal 266 de kilograme de ciuperci într-o pădure din estul țării....

Un poștaș japonez a păstrat acasă 24.000 de scrisori. Livrarea lor i s-a părut un calvar

Un poștaș japonez a păstrat acasă 24.000 de scrisori. Livrarea lor i s-a părut un calvar
Un lucrător poştal din Japonia, căruia meseria sa i s-a părut un calvar, a fost nevoit să explice poliţiştilor de ce nu a livrat 24.000 de trimiteri poştale, unele dintre acestea expediate în urmă cu câţiva...

În Florida cad iguane din copaci din cauza temperaturilor scăzute

În Florida cad iguane din copaci din cauza temperaturilor scăzute
Serviciul Naţional de Meteorologie (NWS) din Statele Unite a atenţionat populaţia din Florida cu privire la posibile căderi de iguane, pe fondul pătrunderii unei mase de aer rece în statul american, relatează...

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini
O pisică din Marea Britanie a suferit răni grave însă a reuşit să supravieţuiască după ce a parcurs peste 60 de kilometri blocată sub capota unei maşini, relatează duminică Press Association. Pisica...

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum
O companie din Dubai a prezentat o sticlă de parfum încrustată cu peste 3.500 de diamante şi care deţine trei titluri mondiale omologate de Guinness World Record, relatează UPI. Guinness a confirmat că sticla...

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic
Jumătate de milion de elevi de la şcolile secundare din nord-estul Mexicului au stabilit vineri un nou record mondial de lectură colectivă, citind simultan un pasaj din cartea 'México Insurgente', a ziaristului...

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea
Iubirea și loialitatea animalelor de companie este una cu adevărat specială, iar acestea merită să primească aceleași lucruri din partea noastră. Dacă vrei să înțelegi gesturilor prin care animalul tău...

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui
O femeie in Scoţia a făcut publică o listă făcută de bunicul ei, care conţine 10 reguli pe care un pretendent trebuie să le respecte pentru a putea fi iubitul nepoatei lui, notează Daily Mail. Amie...

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore
Un tânăr în vârstă de 18 ani, din Belfast, a devenit milionar, pentru câteva ore, după ce a găsit 8.9 milioane de lire în contul său bancar, notează indy100. Dane Gillespie a primit 8.9 milioane de lire...

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă
Un drum scurt până la toaletă a avut consecinţe grave pentru un tânăr de 18 ani care făcea jogging într-o localitate din centrul Germaniei, relatează agenţia DPA citând un anunţ al...

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi
Nivelul de fericire al oamenilor care obişnuiesc să ofere se menţine constant, sau scade într-un ritm mult mai lent, spre deosebire de situaţia în care ei ar fi beneficiarii darurilor respective, conform concluziil...

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite
Copiii fac mii de lire pe săptămână într-o rețea mondială de hacking construită în jurul jocului Fortnite. Conform BBC, vârstele lor sunt și de 14 ani. 20 de hackeri au spus că fură conturi online...

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump
 Un amfibien orb, care obișnuiește să își îngroape capul cu nisip, a fost numit după Donald Trump, ca răspuns la comentariile sale privind schimbările climatice, scrie...

Un nou record mondial: 126 de ore de dans

Un nou record mondial: 126 de ore de dans
O adolescentă de 17 ani din Nepal a dansat timp de 126 de ore consecutiv pentru a intra în Cartea Recordurilor Guinness la categoria ''cel mai lung maraton de dans susţinut de o singură persoană'', informează...
Serviciul de email marketing furnizat de