Asa cum ne-a obisnuit de trei ani incoace, Festivalul de Publicitate Adâor legitimeaza fantome pe banda rulanta. Se pare ca protestul manifestat de NextCap, Gavrila&Asociatii, Cohn&Jansen, Lowe si Tempo prin neparticipare a fost intemeiat.
de ALEX ANGHEL | |
SUFLETUL COMERTULUI | |
|
INTREBARE. Ce se ascunde in spatele prosoapelor? Raspuns: fantoma |
Lucrari foarte vechi, precum si lucrari nemaivazute pana acum pe spatiile media au fost inghesuite intr-o competitie care nu mai incurajeaza de mult creativitatea autohtona, ci mai degraba smecheriile cu care a fost obisnuita societatea romaneasca in mai toate domeniile. Ceea ce era o exceptie de la regula in urma cu patru ani acum este imperativ: cat mai multe ghost-uri, cat mai multe lucrari inspirate de pe alte meleaguri si cat mai multe aranjamente.
SURPRIZE PLACUTE. Pentru inceput vom prezenta lucrurile pozitive de anul acesta. De remarcat este faptul ca, spre deosebire de anul trecut cand organizarea a fost execrabila, anul acesta din punct de vedere tehnic organizarea a fost mult mai curata. Pagina de Internet poate fi accesata si orice informatie referitoare la festival poate fi gasita, iar locul ales pentru desfasurarea festivalului este unul mai inspirat decat sala Arcub. Marea surpriza a festivalului o constituie agentia Propaganda, care s-a prezentat cu doua lucrari spectaculoase la sectiunea "Autopromovare" si o alta la categoria "Produse cosmetice si farmaceutice". O alta surpriza placuta a venit de la o agentie care a stat in umbra ceva timp - Olimpic DDB - iar acum se prezinta favorita publicului la categoria "social".
|
CURAT. O executie ce merita premii la doua categorii: "Social" si "Poster" |
BU HU HU. Si cam aici se termina surprizele placute si incep cele mai putin placute. Sloganul care descrie cel mai bine inscrierea lucrarilor in festival este cel al bauturii Calsberg: "New face in town" (fete noi in oras). Ce ar fi sa facem cunostinta cu nou-venitii: Lucrarile Ariel Ghost si Acadeaua, semnate de Saatchi&Saatchi; Prosoape si Yacht, semnate Leo Burnett, sunt doar cateva din multele ghost-uri ce bantuie acest festival. Astfel de fantome am intalnit si in gradina GMP, Graffiti, McCann si alte nume importante din industrie. Daca pentru unele dintre ele nu se poate pune la indoiala creativitatea, altele, dupa ce ca au statutul pe care-l au, sunt si ineficiente, si la polul opus al creativitatii.
EXEMPLU NEFERICIT. Sa luam, spre exemplu, lucrarea "Acadeaua" in care sunt prezentati mai multi tineri intr-o atmosfera de petrecere. Unul dintre ei are in gura in loc de tigara o acadea. Mesajul: "Avertisment: Consumul de acadele nu prezinta riscuri de cancer pulmonar". In loc sa emotioneze si sa-i determine pe viciosi prin alte metode decat umorul fortat sa renunte la acest obicei, printul nu reuseste decat sa-l lase indiferent pe privitor. Chiar daca mesajul ironic se vrea a fi unul de impact, nu are nicidecum un efect mai puternic decat al mesajului de pe pachetele de tigari: "Fumatul provoaca afectiuni cardiace". Concluzia pe care o putem trage este urmatoarea: "Am intalnit si ghost-uri nefericite".
|
|
|
NEFERICIT: Un ghost nefericit |
PROPAGANDA. Lucrarea care are sanse sa vindece categoria "Produse cosmetice si farmaceutice" |
|
SPERANTA
|
Speram ca juriul alcatuit din: Tony Hertz - Hertz Radio, UK; Stephen Hunter - MAP Manchester, UK; Eda Kauba - Euro RSCG Prague, CH; Ragavendra Bhat - McCann Erickson, India; Barry Brand - Brand Creative Consultancy, UK sa selecteze acele lucrari curate din festival si sa-l salveze, in masura in care poate, de penibilul in care s-a afundat de mai bine de trei ani.
|