x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Jean Cheller de Tudor Octavian

Jean Cheller de Tudor Octavian

09 Iun 2005   •   00:00
Jean Cheller de Tudor Octavian

Pro Editura si Tipografie prezinta un nou volum de Tudor Octavian.

  • de SEBASTIAN S. EDUARD
  • CARTE
  • In programul editorial interbelic de monografii de arta, aceasta este poate cea mai semnificativa, marcand o descoperire culturala de valoare nationala. Jean Cheller a inceput sa fie cunoscut la cateva decenii dupa moarte. Datorita prezentarii in volumul "Pictori romani uitati", preturile tablourilor sale au crescut vertiginos. Un artist autentic, care a stiut sa isi gaseasca stilul propriu in arta romaneasca, Jean Cheller a fost ignorat antum si postum de critici si de public. Lucrarile sale si-au gasit insa locul in colectii particulare. Tudor Octavian le-a cautat cu indarjire si a reusit sa insumeze mare parte din ele in acest volum.

    Cateva argumente pentru cartea "Jean Cheller".
    Primul este ca, dupa aparitia volumului "Pictori romani uitati", practic nu a existat om care, cumparand aceasta carte (vanduta pana acum in circa 5.000 de exemplare), sa nu ma intrebe daca nu scot si un al doilea volum. Am raspuns stereotip ca nu am substanta pentru un lot de inca 50 sau 60 de artisti de recuperat pentru cultura romana, dar, pe masura ce ma repetam, mi s-a luminat oportunitatea unor monografii pentru unii din artistii inventariati in aceasta carte. Iar primul dintr-o serie care ar urma sa ii numere si pe Nicolae Vermont, Constantin Artakino, Kimn Loghi, Ipolit Strambu, Nicolae Grant si alti cativa este Jean Cheller.

    Totusi, in Romania, e nevoie de mai mult decat de hotarare si material documentar, pentru ca o carte sa apara.
    O astfel de monografie vine in mod firesc sa acrediteze o descoperire de prestigiu national, dar si o improspatare a gustului public prin cativa edificati, colectionarii. Ce e remarcabil e faptul ca am gasit sprijin total la Muzeul National de Arta, la casele de licitatii Alis si Monavisa, la galeriile care au comercializat lucrarile pictorului si la cativa critici convinsi ca arta romaneasca are inca multe valori de dovedit. Trebuie sa marturisesc ca datorita noilor mijloace tehnologice (fotografie digitala, tipografie digitala, computerizarea informatiei), lucrul la o carte de arta castiga in productivitate, promptitudine si calitate. Nu m-as fi putut angaja la realizarea unui program de monografii, fara o dotare optima, o colaborare absolut exceptionala cu Pro Editura si Tipografie si un mecenat discret si eficient, precum cel al doamnei Catia Radulescu. Mai trebuie sa spun ca publicul mare si motivat al volumului "Pictori romani uitati" mi-a creat un soi de depresiune interioara la granita dintre obligatie si bucurie. E foarte greu si chiar inuman sa scrii carti fara public. Nu-s atat de rafinat, incat sa sufar ca mi se vand cartile si ca aceasta aventura a redescoperirii unor artisti uitati, ignorati sau de-a dreptul ratati, pierduti de mecanismele valorizatoare ale culturii romane, afla astazi in noii colectionari ecou si pasiune.

    Atractia publicului pentru Jean Cheller, ca si pentru alti pictori (re)descoperiti, are cumva legatura cu cresterea vertiginoasa a valorii lucrarilor lor pe piata?
    Noi, romanii, avem obiceiul sa privim actul cultural separat de procesul de valorizare economic. Trebuie sa ne consolam cu realitatea ca nu putem vorbi de o arta mare fara o piata adevarata si o piata adevarata fara publicatii adevarate, de natura sa fermenteze, cum e de exemplu acest album Jean Cheller. Am avut posibilitatea sa descopar ca acest proces de redefinire a valorilor intr-un sistem complex si primenit se petrece practic in toata lumea. Nici in Romania nu sunt singurul, muzeele din tara in special au tiparit o multime de titluri, interesand procesul de valorizare, iar in Capitala s-au publicat si este in pregatire o multime de monografii, cum ar fi bunaoara Olga Greceanu, Samule Mtzner, Rodica Maniu, dictionarele lui Mircea Deac etc.

    SEMNALE EDITORIALE
    Feng Shui - Magia luminii
    Inca o carte despre Feng Shui? De ce nu... Lucrarea lui Shawne Mitchell si a lui Stephanie Gunning, aparuta la Polirom, ne invata cum sa transformam fiecare coltisor al casei intr-un loc al armoniei si al linistii sufletesti. Numeroase exemple va invata cum sa gasiti spatiul cel mai nimerit pentru a-l purifica si a echilibra energiile sacre in functie de scopul propus. Odata creata armonia necesara, va veti bucura de prosperitate, fericire, sanatate, bucurie, dragoste si noroc.

    Misterele istoriei
    Intr-un format legat, elegant, a aparut la Editura Rao lucrarea lui Eugen Ovidiu Chirovici "Misterele istoriei - religie, politica, bani". Prima Cruciada, ascensiunea lui Adolf Hitler, "fenomenul italian" de la sfarsitul anilor 1970 - iata cateva evenimente cruciale din istorie, care au fost conduse de alte resorturi decat cele declarate oficial. "In aceste patru cazuri, banii au jucat un rol esential, interesele economice fiind insa abil mascate in haine religioase si politice", spune autorul.

    Ati spus cumva totalitarism?
    "Unul dintre cei mai originali ganditori politici contemporani", asa cum il numea Vladimir Tismaneanu pe Slavoj Zizek, publica la Curtea Veche. Pornind de la premisa ca liberal-democratia se foloseste de notiunea ideologica de totalitarism pentru a-si mentine hegemonia, autorul spune ca, in prezent, amenintarea totalitara sprijina un fel de interdictie nescrisa de a gandi, menita a descuraja orice angajament radical. Trecand de la Schelling la Forest Gump, Zizek descopera semnificatii si simbolisme ce pun in lumina procesele ideologice.

    Stalinism pentru eternitate
    Lansata la Bookarest, cartea lui Vladimir Tismaneanu se concretizeaza intr-o lucrare de referinta despre comunismul romanesc, o istorie bine documentata si clara, care porneste de la perioada de ilegalitate a PCR in anii ’20, descrie crearea unui stat sovietic satelit in anii ’40, ajunge la regimul poststalinist al lui Dej, apoi la cel militant stalinist, al lui Ceausescu si la caderea din 1989. Tismaneanu diseca in mod analitic odiseea politica a PCR, dar si identifica expresiile politice ale autoimaginii sale de paria.

    ×
    Subiecte în articol: jean cheller jean cheller