Unul dintre cele mai interesante personaje prezente la Festivalul de Publicitate de la Brasov, Joe de Souza, director de creatie la Wieden + Kennedy, ne-a impartasit cateva dintre impresiile sale referitoare la calitatea lucrarilor, precum si la directia pe care o urmeaza industria de publicitate de la noi, chiar inaintea decernarii premiilor.
Jurnalul National: Care este parerea dumneavoastra despre lucrarile inscrise anul acesta la Festivalul de Publicitate AdPrint?
Joe de Souza: Nu am votat din punct de vedere geografic, ci am votat acele lucrari care meritau intr-adevar premii. Nu am tinut cont ca sunt lucrari din Romania, Italia sau Franta, am votat ce merita sa castige.
Era necesar un festival care sa se concentreze numai pe printuri publicitare?
Nu cred ca era neaparat necesar, insa nu cred ca este un lucru rau sau prost gandit. Printul este o sectiune a publicitatii extrem de greu de realizat, asa ca, daca poti face o campanie de print foarte buna, este un lucru cel putin laudabil, un lucru impresionant.
Șefa partidului lui Călin Georgescu, reacție violentă în fața jurnaliștilor, în prima zi în Parlament
Impresii
Citește pe Antena3.ro
Ce parere aveti despre calitatea seminariilor de anul acesta?
Am participat la un singur seminar, sustinut de Milka Pogliani, Chairman and Executive Creative Director, McCann Erickson Worldgroup, Milan si Marco Carnevale, Creative Director, McCann Erickson, a carui dezbatere s-a bazat pe munca creativa in echipa, avand drept suport experienta acestora. Un seminar foarte interesant, dar care a abordat o tema pe care doream sa o sustin si eu, insa se pare ca va trebui sa improvizez.
Ce campanie si ce agentie din Romania va impresionat cel mai mult?
Nu-ti pot spune ce agentie m-a impresionat, dar mi-au placut multe lucrari romanesti. Vei vedea la gala care au fost acele lucrari. In opinia mea, lucrarile romanesti se pot bate de la egal la egal cu cele din afara.
Credeti ca AdPrint poate deveni un festival global, chiar daca este organizat intr-o tara asa de mica?
Da, cred, de ce nu? Nu cred ca exista limitari din acest punct de vedere. Totul depinde de cum incurajezi aceasta crestere, cum promovezi festivalul, cum construiesti o industrie suficient de puternica, incat sa starneasca curiozitate celorlalte tari. Intrebarea trebuie pusa in felul urmator: De ce s-ar intrece celelalte tari cu tine? Esti o competitie interesanta? De ce nu, la anul vom putea vedea lucrari din America Latina, Australia, China. Totul este posibil.
Schimbare in bine
Ce ne puteti spune despre calitatea artdirection-ului din lucrarile inscrise anul acesta in festival? Va intreb acest lucru deoarece la editia de anul trecut acesta a fost unul dintre punctele slabe ale Romaniei, pe care juriul
l-a taxat.
Exista lucruri grozave, dar e loc de mai bine. Oricum, sunt incurajat de ce am vazut. Se poate observa o crestere calitativa a actului creativ in general.
Ce parere aveti despre acele lucrari facute doar pentru festival? Ma refer aici la acele lucrari care nu au avut un brief si care au fost facute exclusiv pentru un premiu.
Nu ma impresioneaza o astfel de idee, daca nu are strategie. Mai presus de executie, de realizare si de copy, trebuie sa fie ideea in slujba produsului sau serviciului.
Care festival vi se pare cel mai important din lume?
Nu sunt persoana care crede in festivaluri. Ma intereseaza munca bine facuta. Cred ca festivalurile sunt importante pentru creativi, ca au posibilitatea sa vada lucrari noi din mai multe tari si ca au ocazia de a mai schimba impresii. Dar daca vrei sa-ti raspund la intrebare, Cannes este cel mai important festival de publicitate din lume.
Totusi, nu credeti ca festivalurile sunt o modalitate pentru agentii de a-si face PR?
Sa nu crezi ca sunt naiv si ca nu-mi dau seama de aceste aspecte. Cu siguranta ca festivalurile pot fi o modalitate pentru agentii de a-si face PR. Sunt insa multe alte lucruri care se intampla o data ce participi la un festival si castigi premii. Spre exemplu, este o modalitate extraordinara pentru a-ti educa clientii. Pentru mine, festivalurile inseamna in primul rand munca bine facuta. Probabil ca este un defect profesional. Intr-adevar, o data ce ai castigat un premiu, castigi mult mai usor si clienti, fiindca premiile confera credibilitate si incredere. Un alt aspect interesant este acela ca ai vizibilitate in randul celorlalte agentii din alte tari, apoi este placut sa stii ca esti respectat si apreciat pentru munca stralucita pe care ai realizat-o.
Viata bate scoala
Pot fi privite festivalurile si ca niste programe educationale?
Da, cred ca festivalurile fac foarte bine studentilor pasionati de acest domeniu, fiindca pot asculta oameni cu experienta si pot invata de la ei, pot vedea multe lucrari, adica partea practica a acestui domeniu. Sunt creativi care sustin seminarii interesante pornind de la brief pana la faza finala a executiei, iar asa ceva nu se invata decat de la un creativ cu experienta. Consider ca astfel de festivaluri ii pot apropia pe studenti de industrie. Oricum, cea mai importanta scoala de publicitate este viata.
CV
|
Joe de Souza si-a inceput cariera ca si creativ la Mother London, unde a lucrat la numeroase campanii pe tv, radio si presa pentru clienti precum: Egg, Orange, Pimms, the Observer, Typhoo, EMAP and Costa Coffee. Actualmente este director de creatie la Wieden + Kennedy Amsterdam, lucrand pe EA Games. A realizat campanii de publicitate pentru Nike, Sharp, Heineken si TNT. A castigat urmatoarele premii: D&AD Gold si Silver Pencils (pentru Britart.com) si, in cadrul Clubului Art director al Europe Gold, trei Show Silvers si un Bronz, un argint la Epica si numeroase alte premii la sectiunea radio.
|