x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Lockheed Martin încearcă să vândă Guvernului României avioane de vînătoare F-16

Lockheed Martin încearcă să vândă Guvernului României avioane de vînătoare F-16

de Ovidiu Ciutescu    |    17 Apr 2008   •   00:00
Lockheed Martin încearcă să vândă Guvernului României avioane de vînătoare F-16

România ar putea achiziţiona în viitorul apropiat avioane de vînătoare F-16 a declarat, pentru NewsIn, René "Rod" Rodriguez, director pentru dezvoltare de afaceri internaţionale al Lockheed Martin.

România ar putea achiziţiona în viitorul apropiat avioane de vînătoare F-16 a declarat, pentru NewsIn, René "Rod" Rodriguez, director pentru dezvoltare de afaceri internaţionale al Lockheed Martin.

OFERTĂ. Aflat la Bucureşti strict pentru "consultanţă tehnică, nu pentru negocieri cu Guvernul român", prin oferirea de detalii tehnice ale avionului de vînătoare F-16, veteranul René “Rod” Rodriguez, care a pilotat timp de 18 ani aparate F-16 în forţele aeriene americane, s-a arătat încrezător că Guvernul României va selecta oferta companiei Lockheed Martin pentru înlocuirea celor 48 de avioane MIG Lancer, ce urmează a fi casate în 2010. Programul de achiziţii "Avionul Multirol" al Ministerului Apărării este evaluat la 3,5 miliarde de euro şi va fi atribuit prin "dialog competitiv", a anunţat săptămîna trecută ministrul apărării Teodor Meleşcanu. "Cred că vom avea foarte curînd un anunţ, dar trebuie să vedem ce se întîmplă", a spus Rodríguez. Americanul a subliniat că aceste negocieri au loc între Guvernul SUA şi cel al României, Lockheed Martin oferind doar detaliile tehnice. "Nu sîntem singurul fabricant american de avioane de vînătoare, dar România preferă F-16 altor produse ale concurenţei noastre", a spus Rodriguez, făcînd referire la avionul Boeing F-18, de asemenea anunţat ca un concurent pentru programul de achiziţii al României.


CONCURENŢĂ. Principalii rivali ai Lockheed Martin pentru acest program de achiziţii al forţelor aeriene române sînt suedezii de la SAAB - cu avionul JAS Gripen - care au oferit investiţii de un miliard de euro în România în cazul achiziţionării de avioane Gripen, plus o ofertă de offset (investiţii şi noi locuri de muncă) ce ar urma să acopere "cel puţin 100% din valoarea contractului". Eurofighter Typhoon, rivalul construit de Alenia Aeronautica, BAE Systems şi EADS, deşi este cel mai scump, estimat la peste 80 milioane de dolari bucata, oferă de asemenea un offset de cel puţin 80% din valoarea contractului. Preţul unui F-16 în 2007 a fost de 45 de milioane de dolari, însă acesta variază mult în funcţie de dotări şi de anul de fabricaţie, a mai spus Rodriguez. "Anul acesta ar fi unul foarte bun pentru clienţii noştri de a cumpăra avioane", a glumit Rodriguez, făcînd referire la rata de schimb euro-dolar. El a apreciat că suma de 3,5 miliarde de euro este "mai mult decât suficientă" pentru a cumpăra 48 de avioane F-16 noi, precizînd că antrenamentele, logistica şi piesele de schimb sunt costuri suplimentare, care nu sunt acoperite de Lockheed Martin. Reprezenantul companiei americane a precizat că durata de livrare este de aproximativ trei ani din momentul contractării avioanelor. MIG-urile din dotarea armatei române vor fi casate în 2010. Referitor la declaraţiile premierului Tăriceanu de săptămîna trecută, care a subliniat necesitatea ca şi economia românească să poată fi antrenată prin acest program de achiziţii, făcînd aluzie la ofertele europene de offset, Rodriguez a spus că principalul atu în acest program nu trebuie să fie beneficiile economice, ci calităţile avionului: “Aş răspunde tot cu o întrebare: cumpăraţi offseturi sau avioane de vînătoare? Lockheed Martin va face offset. Facem asta de peste 30 de ani şi avem o cifră de 42 de miliarde de offseturi de succes în întreaga lume. În majoritatea ţărilor în care vindem F-16 există cerinţe de offset. Pot să vă spun că nu am plătit nici o penalizare sau amendă pentru offseturile noastre. Respectăm legislaţia UE şi legile României şi SUA pentru a respecta cerinţele de offset de aici. Dar nu trimit oameni acum să evalueze ce am putea cumpăra aici. Facem afaceri serioase cu offseturile şi încercăm să investim şi să transferăm tehnologie pentru afaceri viitoare de succes. Dacă unii privesc offseturile pentru a salva ceva care nu funcţionează, nu e o soluţie. Prin adăugarea offsetului, problemele vor fi poate rezolvate temporar, cît timp e offsetul acolo. Dar după aceea, totul se va prăbuşi".


Avantajul americanilor

Argumentul principal invocat de reprezentantul Lockheed Martin pentru achiziţionarea de F-16 - noi sau la mîna a doua - este că acest tip de avion de vânătoare este "standardul NATO la care se referă toate celelalte avioane", fiind cea mai bună tranziţie către avionul F-35, singurul avion de generaţia a 5-a care se construieşte la ora actuală în lume.

×