Ne-am obisnuit sa hahaim cu subintelesul lui “las’ ca stim noi“ de cate ori Maria isi schimba palaria.
TEODORA MIGDALOVICI
In spatele noului accesoriu care, de ce sa nu recunoastem, ne-a indus pentru o secunda in eroare, detectorul nostru de minciuni o recunoaste pe Marita, vecina de peste drum. Si jubileaza. Inceputul de invidie in fata proaspetei si apetisantei aparitii se linisteste si trece mai departe. Cat de arhaica in privinta noului e mentalitatea fiecaruia dintre noi, ne spune confortul personal. In loc sa iesim din schema si sa admiram palaria – o alta, nemaiintalnita pana acum – preferam sa ne uitam pe sub boruri in speranta ca vom da peste o privire bine cunoscuta. Mereu uitam ca in fiecare omida zace – potential – un fluture. Cinici si superficiali, doar pentru ca altadata imparteam aceleasi jucarii in nisipar, ii interzicem Mariei dreptul la evolutie. Fie si pentru cheful de a purta altceva, de a fi altcineva, ea nu mai e aceeasi. Aspira la alt statut, la alta clasa. Pentru ca isi doreste autentic transformarea, o data cu palaria, se schimba si Maria.
Renuntand la grandoarea nefundamentata, marcile romanesti veterane isi fac examen de constiinta si se spala pe ochi. Invers decat previzibil, rebrandingul e aici decosmetizare. Ce chip rasare dincolo de fard? Poate nu unul prea seducator, dar cert mai onest. Ne-am dat votul ani de-a randul unei clase politice care a vidat de continut conceptul de schimbare. La polul opus sta marca romaneasca, care chiar daca nu prea stie cum sa dobandeasca transfigurarea, si-o doreste autentic. Macar si pentru asta, nu merita Maria un vot de incredere?