Dacă Festivalul Leilor, Cannes Lions, este punctul convergent a tot ceea ce industria mondială a comunicării are mai glamoor, Golden Drum, poziţionat de la inceput ca festival publicitar al Noii Europe, se distinge prin căldura şi exuberanţa valorilor locale.
Golden Drum 2007 - in aşteptarea unui bilanţ frumos pentru Romănia
Dacă Festivalul Leilor, Cannes Lions, este punctul convergent a tot ceea ce industria mondială a comunicării are mai glamoor, Golden Drum, poziţionat de la inceput ca festival publicitar al Noii Europe, se distinge prin căldura şi exuberanţa valorilor locale.
Dar de căţiva ani deja Golden Drum face paşi mari spre universalitate, păstrăndu-şi in acelaşi timp savoarea dată de ce are mai bun sufletul balcanic manifestat aici intr-o paletă largă. Ca şi la Cannes, la Golden Drum sunt prezentate sinteze ale unor evenimente de referinţă din toată lumea: Festivalul Asia-Pacific, cel Ibero-American, festivalurile de la New York şi Moscova, Epica, şi Art Directors Club of Europe Young Film Directors Awards. 2.627 de lucrări provenind din 39 de ţări au fost inscrise in competiţie anul acesta. In afara ţărilor din Noua Europă au participat Elveţia, Germania, SUA, Anglia, Olanda, Italia, Franţa, Mauriţia, Suedia, Danemarca, Belgia, India, Kuweit şi Africa de Sud.
Dacă este universal prin standardele tot mai ridicate, festivalul de la Portoroz este local prin acest program de promovare a ceea ce este specific fiecărei ţări participante. Rezultatele romănilor an după an, prezenţa lor masivă cu lucrări şi delegaţi au făcut ca Golden Drum să fie supranumit "festivalul romănilor".
PRIMELE REZULTATE. Anul acesta, Romănia este ţara cu cele mai multe lucrări inscrise, 342 de lucrări, cele mai multe semnate de McCann Erickson. Austria urmează cu 229 de lucrări, pe poziţia a treia situăndu-se Polonia, cu 207.
In 2005 şi 2006, două agenţii romăneşti, Leo Burnett, respectiv McCann Erickson, au plecat din Portoroz cu titlul de Agenţia Anului. Numeroase alte premii au fost adjudecate de lucrările publicitarilor romăni de-a lungul timpului. La ora redactării acestui articol mai sunt puţin peste 24 de ore pănă la inceperea Galei, cănd participanţii la competiţia de pe ţărmul Adriaticii vor putea face bilanţul premiilor. Pănă in acest moment insă romănii nu au stat cu măinile in săn, ci au căştigat deja căteva competiţii. La 16 octombrie, in cadrul secţiunii Interactive, şi in competiţie cu 140 de lucrări din 20 de ţări, a căştigat Premiul Silver Drum, lucrarea "Aloâ¦322? Vreau preşedintele inapoi!". "Sunt bucuros pentru că Romănia a spart gheaţa la «Interactive» şi pentru că am reuşit să luăm Silver intr-o companie selectă, cu lucrări premiate la Cannes", a declarat Bogdan Niţu, director general al agenţiei semnatare, Webstyler.
ALTE PREMII. Intr-o secţiune aparte a festivalului, OpenAd Golden Drum Idea, care premiază lucrările nepublicate sau nedifuzate, Graffiti BBDO a căştigat marele premiu - OpenAd Golden Drum Big Idea Award şi OpenAd Golden Drum Print Award pentru "The Guide", o lucrare dezvoltată pentru brandul Yale. Favorita de anul trecut, McCann Erickson, a căştigat cu "Sprite Icstrim - Help Line", un Golden Watch la categoria Advertising Camapaigns. In aceeaşi categorie, un Golden Watch a mers la Grey Bucureşti pentru campania "Nu tăia pădurea ca-n codru". Starcom Media a căştigat un Golden Drum in categoria Media Campaigns, pentru lucrarea premiată şi la Cannes, "Avon - 1 din 8 femei".Â
Reprezentanţi ai agenţiilor romăneşti au fost prezenţi la Golden Drum şi in ipostaza de juraţi. Eva Prisca, director de creaţie la Graffiti BBDO a fost membră a juriului pentru premiile Portoroz Piran Poster, iar Oliver Kapusta, director de creaţie al GMP, a avut un cuvănt de spus in favoarea căştigătorilor la categoriile: TV, Print, Outdoor, Design&Art Direction şi Radio.
Categoria cu cele mai multe inscrieri a fost anul acesta cea a printurilor, cu 788 de lucrări, urmată de categoria TV cu 597 de lucrări şi Outdoor cu 371 de lucrări, aspect ce marchează realitatea că, in ciuda mult anunţatelor instrumente inovative de comunicare (online-ul, campaniile media, viralul), comunicarea se mişcă incă foarte mult şi foarte bine in zona instrumentelor clasice de comunicare.
eliza.dumitrescu@jurnalul.ro