Cât valorează un Oscar? Pentru Sony Pictures - care tocmai a lansat filmul "The Social Network" pe DVD şi va beneficia, fără îndoială, de o creştere a încasărilor, după ce a primit, marţi, opt nominalizări la premiile Academiei americane - răspunsul este următorul: câteva zeci de milioane de dolari.
Pentru Fox Searchlight, care a dat dovadă de multă intuiţie alegând să aştepte până pe 20 ianuarie pentru a lansa drama "Black Swan" pe plan internaţional, răspunsul la întrebarea de mai sus ar putea fi următorul: 100 de milioane de dolari în box office-ul mondial. Sau chiar 150 de milioane de dolari, dacă Natalie Portman va primi pe 27 februarie Oscarul pentru cea mai bună actriţă în rol principal, informează Reuters, preluată de Mediafax.
În ceea ce o priveşte pe Natalie Portman, o victorie la gala premiilor Oscar ar propulsa-o pe protagonista din "Black Swan" în categoria actriţelor de la Hollywood plătite cu cel puţin 10 milioane de dolari pentru un rol, precum Reese Whiterspoon şi Halle Berry. Natalie Portman a avut un onorariu de şase cifre pentru rolul din filmul regizat de Darren Aronofsky, realizat cu un buget de producţie de doar 13 milioane de dolari. În aceeaşi situaţie s-a aflat Halle Berry în urmă cu câţiva ani, ale cărei onorarii au început să depăşească 10 milioane de dolari pe film, după ce actriţa americană a primit Oscarul pentru rolul din "Puterea dragostei/ Monster's Ball".
Evident, cei care vor avea cel mai mult de câştigat sunt nominalizaţii şi viitorii laureaţi. Însă cursa pentru un Oscar a dat naştere unui veritabil "ecosistem" financiar, ale cărui tentacule se întind cu mult dincolo de concurenţi şi chiar dincolo de Academia de film americană - care va încasa 65 de milioane de dolari în acest an de la postul ABC pentru drepturile de televizare a galei. Potrivit presei americane, acest post va taxa în 2011 cu 1,7 milioane de dolari fiecare spot publicitar de 30 de secunde, după ce, în 2010, preţul unei jumătăţi de minut de publicitate era de 1,3-1,5 milioane de dolari.
Acest ecosistem include la nivelul său de bază patronii marilor săli de spectacole unde pot fi proiectate filme, precum Harmony Gold din Los Angeles, care solicită de regulă o taxă cuprinsă între 1.000 de dolari şi 3.500 de dolari pentru o proiecţie de film (închirierea unor săli mai mari, precum cea a Academiei de film americane sau sediul Writers Guild of America poate costa până la 6.000 de dolari pentru o singură proiecţie), ziare renumite, precum New York Times, care primeşte aproape 100.000 de dolari pentru o reclamă color tipărită pe o pagină întreagă (deşi acest tarif este de doar 9.000 de dolari pentru o reclamă alb negru în ediţia din California de Sud) şi, desigur, consultanţii specializaţi în premiile Oscar, acei "băieţi buni" consideraţi de neînlocuit care fac parte din echipa aflată în spatele oricărui concurent.
Specialiştii în premiile Oscar, precum compania de PR "42West", pot încasa între 10.000 de dolari şi 15.000 de dolari pe lună pentru fiecare campanie de promovare a unui film. În acest an, această companie se ocupă de campaniile de presă ale multor filme celebre la Hollywood - "The Social Network", "The Ghost Writer" şi "I Am Love". Însă şi companiile mai mici de PR şi producătorii filmelor străine au şansa de a se descurca destul de bine din acest punct de vedere, în special dacă sunt nominalizate sau triumfă la Oscar, bonusurile primite de acestea putând să varieze între 5.000 de dolari şi 20.000 de dolari.
Companiile care se ocupă de campaniile de promovare a filmelor produse de un studio major de la Hollywood pot încasa bonusuri de până la 100.000 de dolari, dacă filmele acelui studio primesc nominalizări multiple. "În vârful ierarhiei firmelor de PR, aceste companii pot să primească bonusuri care variază în intervalul 5.000 de dolari - 350.000 de dolari, în funcţie de cât de multe victorii şi de nominalizări va primi un film pe care l-au promovat", a explicat veteranul Tony Angellotti, un specialist de la Hollywood, care se ocupă de promovarea filmelor de acţiune produse de studiourile Universal şi a celor de animaţie produse de studiourile Disney.
Alţi beneficiari ai cursei pentru Oscar sunt agenţiile de publicitate care realizează designul pentru afişele şi spoturile TV ale filmelor concurente. Încasările acestor companii pot ajunge până la câteva sute de mii de dolari. În cazul filmului "Reţeaua de socializare/ The Social Network", un nou spot TV inclus într-o campanie de promovare a filmului, creată special cu scopul de a mări şansele acestui film la premiile Oscar, poate costa între 10.000 de dolari şi 40.000 de dolari. Realizarea unui astfel de spot publicitar nu include însă şi sumele plătite de marile studiouri pentru şedinţele fotografice cu protagoniştii filmelor în cauză. În opinia lui Tom Ortenberg, preşedintele One Way Out Media, sumele plătite stiliştilor şi specialiştilor în coafură şi machiaj variază între 1.000 de dolari şi 10.000 de dolari pe zi.
Uneori, marile studiouri îi plătesc pe actorii dintr-un film pentru a călători în străinătate. Anul trecut, potrivit unor surse, un studio important de la Hollywood a cheltuit 240.000 de dolari, iar un altul a achitat 260.000 de dolari, pentru ca două staruri şi anturajele acestora să fie prezente la gala premiilor BAFTA de la Londra, unde nici măcar nu au câştigat vreun premiu. Însă atunci când actorii rămân în Los Angeles, preţul pentru a-i face să participe la o petrecere de promovare a filmului rămâne mult mai accesibil. Organizatorii unei astfel de petreceri plătesc totuşi "între 10.000 de dolari şi 50.000 de dolari" pentru fiecare star invitat, a explicat Tom Ortenberg, iar costul pentru o astfel de petrecere se ridică uneori la peste 500.000 de dolari.
Filmul "The King's Speech" a primit, marţi, cele mai multe nominalizări la premiile Oscar 2011, lungmetrajul britanic fiind nominalizat la 12 categorii. În topul filmelor cu cele mai multe nominalizări la Oscar 2011 urmează "True Grit", cu zece, şi "The Social Network" şi "Începutul/ Inception", cu câte opt. Cea de-a 83-a gală a premiilor Oscar va avea loc pe 27 februarie, la Kodak Theatre din Los Angeles.