Jurnalul.ro Fun Primul european vestic - un ''spaniol'' care a trăit în urmă cu 1,2 milioane de ani

de Jurnalul National    |    27 Mar 2008   •   00:00

Rămăşiţele fosilizate ale unui hominid ce a trăit în urmă cu aproximativ 1,2 milioane de ani şi care ar putea fi primul locuitor vest-european din istorie, au fost descoperite pe teritoriul Spaniei, conform unui articol publicat în numărul de joi al revistei Nature, informează AFP recepţionată de Rompres. Locaţia acestei descoperiri este peştera Sima del Elefante de la Sierra de Atapuerca, în apropiere de Burgos (nord-estul Spaniei). Descoperirea a fost realizată de o echipă hispano-americană de paleoantropologi, coordonată de prof. Eudald Carbonell de la Institutul Catalan de Paleoecologie Umană şi Evoluţie Socială (Institut Catalŕ de Paleoecologia Humana i Evolució Social/IPHES) din provincia Tarragona.
Pentru comunitatea ştiinţifică aceste rămăşiţe fosile, o bucată din mandibulă şi un premolar inferior aparţinând aceluiaşi individ, constituie cele mai vechi rămăşiţe umane identificate până în prezent în Europa occidentală. Aceste rămăşiţe fosile au fost descoperite în apropierea unor unelte din piatră şi a unor fragmente de oseminte de animale, fapt ce a contribuit la datarea lor. Prof. Eudald Carbonell şi colegii săi au clasat aceste rămăşiţe ca aparţinând unui hominid din specia Homo antecessor sau omul de Atapuerca, posibil strămoş al omului de Neanderthal şi al oamenilor moderni. Începând cu anul 1994 în peşterile din această zonă au mai fost descoperite astfel de fosile de Homo antecessor, însă mai recente, datând de aproximativ 800.000 de ani.
Noile elemente descoperite de cercetători, alăturate datelor mai vechi despre această specie de hominizi sugerează derularea în această zonă a Spaniei, în Paleoliticul inferior, a unui proces de speciaţie (formarea unei specii noi). Această nouă specie de hominizi a ajuns pe teritoriul peninsulei iberice în urma procesului de migraţie al unei populaţii estice, care la rândul său provine din descendenţii primului val migraţionist african care după ce a părăsit Africa a pătruns în teritorii din Orientul Mijlociu şi Caucaz.

Subiecte în articol: magazin