Radu Muntean, regizor a numeroase spoturi publicitare, reprezinta un punct de reper in productia de spoturi din Romania, fiind printre primii creatori care au imprimat o directie autohtona vizualului publicitar de la noi.
Totusi, Radu Muntean isi regandeste si redimensioneaza permanent creativitatea, refuzand sa cada in capcana manierismelor de idee sau de expresie. Spoturile sale in afara de dimensiunea realist-romaneasca au ca ingrediente umorul si simplitatea discursului. Amintim spoturile "Cicaleala" din campania pentru Pagini Aurii ori mai recentul "Scoala de soferi" pentru Bergenbier.Jurnalul National: Credeti ca trebuie adaptata comunicarea pentru un produs la orizontul cultural al publicului-tinta?
Radu Muntean: Oricat ar parea de ciudat, nu ma pricep sa fac teoria publicitatii. Reclamele tv nu sunt filmulete de autor si, chiar daca incerc sa adaug plusvaloare la fiecare proiect la care lucrez, nu pot fi considerat responsabil de strategia de comunicare si de mesajul publicitar ale spotului sau ale campaniei respective. Am in primele faze ale pregatirii spotului o discutie cu agentia, in care incerc sa aflu care sunt asteptarile Departamentului de creatie si incotro trebuie impins spotul, apoi contributia mea consta in transmiterea intr-un mod cat mai convingator al mesajului dorit. Probabil cel mai important lucru in publicitate, ca si in televiziune, e identificarea publicului-tinta si adaptarea continutului mesajului la acesta. E total gresit sa ignori receptorul intr-un act de comunicare, asa ca, evident, si eu incerc sa abordez fiecare subiect tinand cont de target si de zona stilistica in care se scalda. Nu poti sa filmezi o reclama la Unirea in stilul glamouros de la Pantene sau, ca sa folosesc doua exemple din aceeasi categorie, un filmulet la Kandia in stilul frust si ironic al spotului la ciocolata Rom.
Stil
Cum se dozeaza arta si marketingul in ceea ce faceti?
Cum sa se dozeze, in general, cam 34%-66%. Habar
n-am, va rog sa ma credeti, asta e treaba criticilor sa descopere. Am mai spus-o, eu tratez reclamele ca filmulete de foarte scurt metraj. Adun ceva informatii despre produs, target si strategie de comunicare, apoi incerc sa filmez spotul in asa fel, incat sa-si atinga scopul si sa reziste la tavaleala
sutelor de difuzari.
Ati pomenit intr-un alt interviu ca nu doriti sa fiti interpretat ca balcanic in viziune. Ce considerati ca va reprezinta ca stil?
Cred ca specificul romanesc lansat in publicitate de campania de la X-net de acum mai bine de cinci ani si continuat cu Bucegi, Unirea, MTV si altele a insemnat un mare pas inainte in incercarea publicitarilor de a se adresa mai direct publicului romanesc. Toate aceste spoturi au fost hit-uri la vremea lor, atat in tara, cat si la festivalurile internationale de publicitate. Iar, pentru unul ca mine, care nu se pricepe sa faca spoturi conventionale sau frumusel-artificiale, filmuletele astea au fost la vremea respectiva nisa in care bucuros m-am refugiat. Numai ca orice exagerare duce inevitabil la manierism, si exact in pacatul asta ma feresc sa cad. Nu sunt nici Kusturica, nici Menzel si nu vreau sa fiu catalogat drept regizor de spoturi cu tigani si muncitori beti.
Atractivitate
Dupa ce criteriu va alegeti subiectele? Aveti subiecte preferate?
Nu pot filma un subiect care nu-mi place, in care nu gasesc macar ceva de care sa ma agat pentru a face un filmulet atractiv. Cred ca e foarte important pentru un regizor sa-si selecteze subiectele, sa nu accepte orice reclama doar de dragul recompensei financiare. Faci asta doar daca nu te intereseaza publicitatea si vrei doar sa dai un tun ca sa poti trai decent cateva luni. Altfel, dintr-un subiect prost, aproape intotdeauna iese o reclama proasta care automat il trage in jos si pe regizorul care a lucrat-o. Filmez cu placere orice subiect coerent care poate fi transformat intr-un filmulet digerabil in pauza publicitara. Sunt un consumator de televiziune si stiu ca nimic nu e mai neplacut decat sa intrerupi un program interesant cu povesti infantile si confuze.
Un băiat de 18 ani riscă 20 de ani de închisoare după o vacanță cu familia în Dubai. De ce este acuzat
Citește pe Antena3.ro
Actorul, vectorul principal
Cat de importanta este contributia actorilor intr-un spot?
Actorul este de cele mai multe ori vehiculul principal de transmitere a mesajului unei reclame. Ii aleg de cele mai multe ori prin agentia de casting a prietenilor mei Dragos Bucur si Bogdan Dumitrache. Spun ce caut sau aleg cativa actori din baza de date, apoi actorii vin si dau proba cu text sau actiuni din scenariul spotului. In functie de subiect, conteaza varsta, infatisarea si, in cea mai mare masura, firescul jocului.
Din generatia dumneavoastra, in cadrul acestei zone a publicitatii, ce regizor apreciati?
Dintre cei care au inceput sa lucreze in mod constant, pe Andreea Paduraru si Radu Jude.
Productia publicitara romaneasca este performanta/apreciata la nivel international?
Premiile din ultimii ani arata ca da, incepem sa contam in festivalurile internationale.
Lucrul afara
Ce parere aveti despre proiectele internationale? In cate ati fost implicat? Ne puteti spune cateva cuvinte despre aceasta experienta?
Nu-mi doresc neaparat sa devin un regizor itinerant. Am ajuns sa ma inteleg bine cu agentiile din tara, ne cunoastem de atatia ani si comunicarea dintre noi e acum foarte eficienta. Nu inseamna ca refuz ideea de a lucra in strainatate, chiar anul acesta am filmat un spot pentru Ungaria, undeva in desertul tunisian, dar, pentru mine, cel mai important e scenariul. Asa ca, daca nu-mi place subiectul sau nu filmam in vreo locatie exotica in care altfel as ajunge foarte greu, nu fac reclama.