Europarlamentarul Rareş Niculescu a adresat Comisiei Europene o solicitare scrisă prin care cere revizuirea unei prevederi a deciziei-cadru privind mandatul european de arestare care permite Cehiei şi Austriei să refuze cererile României de extrădare a lui Frantişek Priplata şi Severin Tcaciuc. Europarlamentarul PDL cere Comisiei "să analizeze posibilitatea de a iniţia revizuirea deciziei-cadru privind mandatul european de arestare, prin eliminarea articolului în baza căruia mai multe state europene - printre care şi Republica Cehă - au inclus în legislaţia naţională prevederi care exclud de la aplicarea mandatului faptele săvârşite înaintea unei anumite date".
Europarlamentarul Rareş Niculescu a adresat Comisiei Europene o solicitare scrisă prin care cere revizuirea unei prevederi a deciziei-cadru privind mandatul european de arestare care permite Cehiei şi Austriei să refuze cererile României de extrădare a lui Frantişek Priplata şi Severin Tcaciuc. Europarlamentarul PDL cere Comisiei "să analizeze posibilitatea de a iniţia revizuirea deciziei-cadru privind mandatul european de arestare, prin eliminarea articolului în baza căruia mai multe state europene - printre care şi Republica Cehă - au inclus în legislaţia naţională prevederi care exclud de la aplicarea mandatului faptele săvârşite înaintea unei anumite date".
SOLICITARE. Articolul 32 din decizia-cadru 2002/584/JAI prevede că statele membre pot să nu aplice mandatul european de arestare pentru fapte săvârşite înaintea datei de 7 august 2002 - în acest caz recurgându-se la procedura clasică de extrădare. Astfel, Cehia a inclus în legislaţia naţională o prevedere potrivit căreia nu aplică mandatul european de arestare pentru fapte comise înainte de 1 noiembrie 2004, ceea ce a dus la respingerea cererii de extrădare în România a lui Frantişek Priplata. Acesta a fost condamnat la opt ani de închisoare pentru instigare la omor deosebit de grav, în cazul asasinării, în anul 2000, a liderului sindical român Virgil Săhleanu. Într-un caz similar, Austria refuză din aceleaşi motive extrădarea în baza mandatului european de arestare a lui Severin Tcaciuc, în sarcina căruia au fost reţinute 40 de infracţiuni în România. Asemenea prevederi sunt în vigoare şi în alte state europene, potrivit lui Rareş Niculescu. "Aşadar, faptul că statele membre au libertatea de a nu aplica mandatul european de arestare în cazul infracţiunilor comise înaintea unei anumite date reduce eficienţa mandatului ca instrument comunitar, iar Comisia Europeană ar trebui să aibă în vedere eliminarea acestei carenţe", subliniază europarlamentarul român. "Cazurile menţionate demonstrează că există persoane care încearcă să se sustragă justiţiei prin exploatarea diferenţelor legislative între statele membre" în ceea ce priveşte aplicarea deciziei-cadru privind mandatul european de extrădare, a arătat Rareş Niculescu în scrisoarea către Comisie, la care executivul european are obligaţia de a răspunde în termen de şase săptămâni. Mandatul european de arestare se soluţionează şi se execută în regim de urgenţă, ceea ce îl transformă într-un instrument mult mai eficient decât procedura clasică de extrădare.