Repertoriul internaţional al cântăreţilor din noul val constă într-o singură piesă. Hitul satelit din străinătate le asigură celebritatea în ţara de baştină.
Dă lovitura şi profită! Acest principiu este folosit de o serie de artişti din România, în condiţiile în care piaţa muzicală externă a devenit mai permisivă cu est-europenii în ultima vreme. Fără a avea un trecut muzical „glorios”, fără „să fi rupt topurile” din ţara de baştină, compozitorii şi cântăreţii îşi încearcă norocul în străinătate. Uneori, lovitura reuşeşte şi aşa se trezesc oamenii difuzaţi la radio şi în cluburi din străinătate, fapt care le aduce notorietate şi în România. Dacă până de curând artiştii lucrau la un material discografic complet, din care promovau una-două piese prin videoclipuri, strategie susţinută de comunicate de presă, lansări şi interviuri, moda nouă este să intri cu un single în topuri (preferabil din străinătate), iar restul vine de la sine.
Alexandra Stan este una din cele mai proaspete revelaţii mioritice. CV-ul ei poate fi parcurs în câteva secunde: participarea la Festivalul Mamaia 2009, secţiunea Interpretare şi trei piese: „Show Me the Way”, „Lollipop” şi „Mr. Saxobeat”. România nici nu auzise de Alexandra, constănţeanca născută în 1989, când britanicii o ascultau în cluburi şi videoclipul „Lollipop” (Param Pam Pam) făcea deliciul consumatorilor de imagini şi versuri sexoase. Astăzi, Alexandra Stan este oficial No. 1 în topul radiourilor din România, cu cea mai nouă piesă a sa, „Mr. Saxobeat”, dar a atacat şi topul European Hot 100 (locul 84) şi Hungarian Dance Chart (locul al 27-lea, în a doua săptămână de prezenţă în clasament).
Acest nou single al „fetei care linge acadeaua” a fost licenţiat în Turcia, Marea Britanie, Irlanda, Insulele Canalului şi Insula Man, SUA, Canada, Cehia, Rusia şi CSI. În plus, tânăra speranţă tocmai şi-a împachetat acadeaua şi fusta de şcolăriţă pentru a pleca în primul ei turneu internaţional, cu punct de pornire Franţa.
Un alt proiect nou-nouţ este ROA (Rise of Artificial), nume de scenă în spatele căruia se află Bogdan Popoiag (Unu’) şi Cezar Stănciulescu (Junkyard). Primul rod al colaborării născute în toamna anului 2010 este piesa „Ne Place” („We Like It”, în varianta în limba engleză). La scurt timp după apariţia piesei şi a videoclipului, ROA a urcat în topurile radio, iar în prezent, conform Media Forest, „Ne Place” este în top 10 cele mai difuzate piese radio, iar videoclipul a atins un milion de vizualizări pe YouTube. ROA se aude şi în Ungaria, cei doi români fiind difuzaţi de Music Channel Ungaria. Popoiag şi Stănciulescu au intrat recent în „legalitate”, semnând un contract cu Cat Music, şi caută să-şi extindă trupa, cooptând un chitarist şi un baterist pentru a putea susţine concerte live. Următorul videoclip ROA este programat pentru jumătatea lunii aprilie, iar albumul se află în producţie, urmând să fie lansat cât de curând.
Despre Anda Adam, numai de bine. Ne-a umplut urechile cu „Selecta” şi „Ajutor (911)”, fără a mai avea ulterior melodii notabile. Anda se reinventează mereu şi mereu, tatonează stiluri noi, îşi schimbă freza, culoarea părului, garderoba, doar-doar să reajungă unde a fost: pe primul loc. România nu a mai fost un teritoriu generos cu ea în ultimii ani, aşa că artista îşi încearcă norocul pe tărâmuri străine. De curând, Anda Adam a intrat direct pe poziţia a 13-a unuia dintre cele mai populare radiouri din Emiratele Arabe Unite, Radio 1. „Ea s-a clasat înaintea unor artişti de prima ligă internaţională ca Usher, Flo Rida sau Nelly Furtado, ajutând astfel la deschiderea unei noi pieţe pentru muzica românească. Într-o ţară în care temperaturile înalte creează un sezon al petrecerilor aproape fără sfârşit, ritmurile pasionale ale piesei «Show Me» au reuşit deja să cucerească ringurile de dans!”, o laudă casa de discuri Roton. Profitând de valul pe care l-a prins, Anda a mers şi la Baku (Azerbaidjan) pentru a-şi populariza repertoriul.
În vara anului trecut, trupa Heaven a dat lovitura cu „Sexy Girl”. Fetele şi-au făcut intrarea pe uşa din faţă a showbizului în Cipru şi în Malta, apoi au fost solicitate pentru concerte în Spania şi Marea Britanie.
Poate cel mai cunoscut exemplu de artist român care a îngenuncheat Occidentul cu o singură piesă este Edward Maya (Eduard Marian Ilie). „Stereo Love” a fost lansată în 2009, dar se poate spune fără greş că şi acum Edward trăieşte ca artist de pe urma acesteia. Această piesă a devenit compoziţia românească cea mai accesată pe You Tube, trecând demult pragul de 100 de milioane de vizualizări. Inevitabil, imensul succes al „Stereo Love” l-a transformat pe Maya într- unul dintre cei mai doriţi artişti de pe mapamond. Creaţiile ulterioare ale românului, „This Is My Life” şi „Desert Rain”, nu se ridică nicicum la nivelul primului hit, care continuă să alimenteze conturile lui Edward Maya cu bani frumoşi.
Istoria topurilor muzicale din întreaga lume este bogată în artişti care au devenit celebri cu o singură piesă, apoi au dispărut de pe scenele mari. Los del Rio i-au învăţat pe oamenii de pe toate continentele să danseze „Macarena”, Vanilla Ice ne-a înnebunit cu „Ice, Ice Baby”, iar Sinead O’Connor a alinat atâtea suflete suferinde din dragoste cu „Nothing Compares 2U”.
La o scurtă trecere în revistă a unor asemenea succese-unicat, vă reamintim: „Barbie Girl” (Aqua), „Take On Me” (A-ha), „Rock Me Amadeus” (Falco), „The Final Countdown” (Europe), „I’m Too Sexy” (Right Said Fred), „Mambo No. 5 (A Little Bit Of...)” (Lou Bega), „Because I Got High” (Afroman), „Who Let the Dogs Out” (Baha Men), „Don’t Worry, Be Happy” (Bobby McFerrin) şi „I Just Called to Say I Love You” (Stevie Wonder).