STIINTA
Fossett loveste din nou si face inconjurul lumii
Primul om care a facut inconjurul Pamantului intr-un balon nemotorizat a pornit marti, 1 martie, intr-o altfel de expeditie. Doamnelor si domnilor, Steve Fossett!
LUIZA LUPU
Era a sasea incercare a lui Fossett de a inconjura Pamantul intr-un balon, iar calatoria lui a durat paisprezece zile si nouasprezece ore.
Saptamana trecuta, pe 1 martie, la ora 0:50 GMT, Fossett s-a pornit sa inconjoare planeta intr-un avion proiectat special sa acopere cei 36.788 de kilometri, cat masoara diametrul Pamantului, in doar optzeci de ore. Avionul a fost construit de Burt Rutan, un avangardist in materie, in compania lui personala, Scaled Composites din California.
DESTINATIA: SUA. Fossett a decolat de pe aeroportul Salina (Kansas), pe traseul Atlantic - coasta nordica a Africii - Golful Persic - India - China - Japonia - Pacific - si inapoi in Statele Unite. O informatie meteorogolica parvenita cu putin timp inainte de decolare a impus modificari de ultima ora in privinta rutei, asa ca Fossett a fost nevoit sa renunte la zborul deasupra Europei.
Jet-ul lui Fossett este succesorul unui Voyager proiectat de aceeasi companie californiana, care, in 1986, a devenit primul aparat ce a facut inconjurul lumii, avand la bord doi pasageri. Zborul a durat noua zile.
Acum, Fossett se confrunta cu o provocare mult mai mare. Fiind singurul ocupant al avionului, trebuie sa stea treaz timp de trei zile, adica pe toata durata zborului. E limpede pentru toata lumea ca trei zile de nesomn sunt o perioada uriasa de timp, mai ales daca mai pilotezi si-un avion! Oricat de terifiant ar parea sa adormi in timp ce pilotezi un avion, Fossett va putea totusi, sa se odihneasca, datorita unui sistem autopilot folosit pentru comunicarea cu sistemul de control de la baza. Chiar si scaunul pe care va sta Fossett a fost proiectat pentru odihna. Pentru scurtele perioade de relaxare, pilotul va putea face uz de scaunul sau extensibil.
"FOARTE" AVIONUL. Global Flyer-ul arata foarte diferit de alte jet-uri si asta pentru ca a fost proiectat cu un singur scop: sa zboare cat mai repede cu putinta folosind cat mai putin carburant. Este "foarte" aerodinamic. Si, pentru ca tot am creat aceasta licenta, sa continuam spunand ca acesta este cel mai aerodinamic avion cu putinta. De asemenea, este si foarte usor, chestiune extrem de importanta pentru consumul de carburant.
Aparatul masoara treisprezece metri si este alcatuit din trei parti: o parte centrala, care adaposteste bordul si doua parti laterale, uriase, care pastreaza carburantul si tot sistemul de aterizare. Pentru constructia aparatului s-au folosit grafit si epoxid (o substanta adeziva), doua materiale ultra-usoare; aripile foarte inguste au fost astfel construite, incat sa asigure cea mai mare inaltare posibila. Cel mai important detaliu de constructie este acela ca Global Flyer-ul a fost construit sa pastreze carburant in toate compartimentele posibile. Carburantul cantareste optzeci la suta din greutatea totala a aparatului, care este de 9 980 kg. In aceste conditii, nu-i de mirare ca specialistii se refera la el ca la un "tanc zburator".
VITEZOMANUL FOSSETT. Pe trei martie, la ora sapte si cincizeci de minute seara, Fossett a aterizat cu succes pe aeroportul din Salina, stabilind astfel primul record mondial. Calatoria durase saizeci si sapte de ore, doua minute si treizeci si opt de secunde. "Zborul asta a fost cea mai mare ambitie a mea. Sunt un tip foarte norocos - mi-am vazut visul cu ochii".
La aterizare, Steve a fost intampinat de miile de oameni care i-au urmarit indeaproape expeditia.
Global Flyer-ul a fost proiectat sa atinga viteze de 440 km/h, iar aterizarea s-a facut cu ajutorul unor parasute.
Desi motive de ingrijorare au fost destule, echipa de proiectare a crezut in succesul expeditiei.
De altfel, pentru Rutan aceasta nu e prima lui incercare de a intra in Cartea Recodurilor cu aparatele proiectate de el. Prima oara a facut-o cand a proiectat racheta SpaceShipOne, care a devenit faimoasa in iunie anul trecut ca fiind prima racheta construita cu fonduri private care a ajuns in cosmos.
|
Autoimplant mamar
Cercetatorii americani de la Universitatea din Illynois spun ca este posibil ca peste zece ani, femeile sa-si produca propriul implant mamar, facand astfel inutil apelul la chirurgia estetica.
Cheia o constituie, spun ei, extragerea celulelor stem din maduva osoasa. Prin tratamente specifice, acestea vor fi "convinse" sa se transforme in celule specifice testului mamar. Potrivit revistei New Scientist, cercetatorii au aplicat cu succes aceasta metoda pe soareci de laborator.
Nici un cobai nu a suferit vreun efect secundar.
Mancati peste in prostie!
Gravidele care au o dieta bogata in peste nasc copii mai inteligenti.
Acesta este rezultatul unui studiu condus la Universitatea din Bristol (Anglia), pe 7.400 de copii nascuti in 1991 si 1992, ai caror mame au consumat peste in prostie. Dupa evaluarea inteligentei bebelusilor ajunsi la varsta de cincisprezece luni, cercetatorii au ajuns la concluzia ca nou-nascutii ai caror mame au avut o dieta bogata in peste erau mai inteligenti decat ai celorlalte.
Lucrul se explica prin aportul crescut de acizi omega-2 si omega-6 continuti in carnea de peste.
|