x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Fun Superbrands, un punct de referinta

Superbrands, un punct de referinta

de Alex Anghel    |    Eliza Dumitrescu    |    15 Feb 2006   •   00:00
Superbrands, un punct de referinta

De mai bine de un deceniu, brandurile din diverse zone ale lumii sunt monitorizate, analizate, premiate de o asociatie independenta care are ca scop promovarea disciplinei brandingului si a notorietatii marcilor. Este vorba despre Superbrands, o asociatie si un arbitru independent care a luat nastere in 1995.

Lansat in Anglia, in prezent Superbrands are birouri in 55 de tari, inclusiv in Romania. Meritul de a fi adus Superbrands in Romania ii apartine agentiei de PR BDR Associates, prin directorul acesteia, Catalina Stan. In fiecare an, Superbrands acorda premii marcilor celor mai puternice prezente in tarile in care se regasesc sediile sale.In fiecare dintre aceste tari, consilii independente alcatuite din personalitati de marca din marketing, publicitate, PR, design, reprezentanti ai mediului de afaceri selecteaza un numar de marci carora le acorda, pe baza unui punctaj si a unei evaluari personale a valorii brandului, statutul de Superbrand. Prin intermediul site-ului Superbrands, publicul voteaza online marcile pe care le considera valoroase. Aceluiasi demers de promovare a brandigului, i se subsumeaza celelalte activitati ale Superbrands: editarea de publicatii de refe-rinta, organizarea de evenimente de promovare a bran-dingului, studii de profil.

Jurnalul National: Sunteti fondatorul organizatiei Superbrands. Ce reprezinta Superbrands pentru dumneavoastra? Considerati ca Superbrands este o disciplina ori o misiune?
Bill Colegrave: Vad Superbrands oarecum ca pe Oscarurile brandingului. Este o celebrare a unor mari realizari si ofera modele pentru cei care vor sa-i depaseasca pe cei victoriosi. Brandurile au devenit piatra de temelie a economiilor de piata de succes; ele sunt de aceea foarte importante pentru dezvoltarea economica.

In ce masura gasim branduri de traditie si branduri relativ noi pe piata, dar care sunt notorii in clasificarea facuta de Superbrands?
Situatia este diferita de la o tara la alta. Dupa parerea mea, exista acum din nou un interes crescand pentru brandurile locale. Asta are in spate multe decenii de globalizare a brandurilor. Uneori cauza poate fi schimbarea circumstantelor politice; ori poate plictiseala de branduri globale. Fenomenul este probabil mai vizibil doar pe pietele mai mature, de exemplu, in cazul tehnologiilor avansate ori in cazul brandurilor de nisa pentru care noile lor reputatii au fost construite la o dimensiune globala.

Standarde

Care sunt calitatile pe care un brand trebuie sa le indeplineasca pentru a deveni un Superbrand?
Cea mai importanta calitate este increderea. Daca un consumator are incredere in branduri, el revine la acest brand si il si recomanda. Noi folosim aceasta definitie: Un Superbrand este un brand care are avantaje si calitati atat emotionale, cat si fizice pe care consumatorul le recunoaste si le doreste.

Cand a dobandit Superbrands recunoasterea globala?
Superbrands a inceput in 1995 si a inceput sa creasca realmente in jurul lumii in 1999.

Cum ati defini un brand al secolului al XXI-lea?
Un brand este pur si simplu o reputatie; ce crede utilizatorul/consumatorul despre produs/serviciu.

Exista posibilitatea ca un Superbrand sa-si piarda acest statut? Cum se petrece acest lucru?
Da, isi poate pierde statutul prin aceea ca nu mai obtine suficiente voturi anul urmator ori data viitoare cand brandul este selectat de Consiliu (si uneori de cei care voteaza online).

Vot

Pe perioada evaluarii unui brand luati in considerare eficienta vanzarilor produselor brandului ?
Procesul de selectie se bazeaza pe alegerea Consiliului si pe parerile personale ale celor care voteaza, si nu pe cifra de vanzari.

De cat timp lucrati cu brandurile?
Superbrands evalueaza branduri de mai bine de 10 ani.

Ce carti de branding le recomandati tinerilor? Care sunt consilierii (persoane ori companii) care va plac cel mai mult?
O carte buna este "Branduri" de Wally Olins.

Pentru a deveni Superbrand, un brand trebuie sa aiba o dimensiune globala?
Nu, un Superbrand este un Superbrand pe propria piata; in mod clar nu trebuie sa fie global; unele chiar nu pot fi globale, avand doar o dimensiune in totalitate locala pe piata si in raport cu clientii.

Ce atribute trebuie sa aiba brandurile care sunt totalmente locale pentru a se inscrie la Superbrands?
Criteriile sunt aceleasi... incredere, calitate, fidelitate.

IN PIATA
"Un Superbrand este un Superbrand pe propria piata; in mod clar nu trebuie sa fie global; unele chiar nu pot fi globale, avand doar o dimensiune in totalitate locala pe piata si in raport cu clientii" - Bill Colegrave

MODELE
"Vad Superbrands oarecum ca pe Oscarurile brandingului. Este o celebrare a unor mari realizari si ofera modele pentru cei care vor sa-i depaseasca pe cei victoriosi"

LOCAL
"Dupa parerea mea, exista acum din nou un interes crescand pentru brandurile locale. Asta are in spate multe decenii de globalizare a brandurilor"

INCREDEREA
"Cea mai importanta calitate este increderea. Daca un client are incredere in branduri, el revine la acestea si le recomanda" - Bill Colegrave

JURIU
Consiliul/juriul de experti pentru fiecare program este format dintr-o serie de persoane cu profunde cunostinte in ceea ce priveste marcile si constructia de marca. Membrii juriului provin in special din trei mari domenii: figuri cunoscute din marketing, persoane-cheie din cadrul companiilor importante din tara respectiva, jurnalisti de la cele mai importante canale media din tara. Marcile sunt selectate dintr-o lista cu nominalizati care difera de la zona la zona, pentru a reflecta caracteristicile pietei respective.

PENTRU PREMIANTI
In 1994, Bill Colgrave a lansat Superbrands Program in Marea Britanie ca un "arbitru independent, preocupat de disciplina promovarii marcilor" si care le recompenseaza pe cele mai performante dintre ele. De-a lungul celor zece ani de existenta, urmatoarele marci au primit statutul de Superbrands in peste zece tari: DHL, American Express, Audi, AVIS, Sony, McDonald’s, MasterCard, Philips, Pepsi, Nokia, Microsoft, Gilette, Kodak and Heinz. Organizatia a produs peste 5.000 de studii de caz pe branduri apreciate ca performante. Acest material a fost publicat in 100 de adevarate Biblii ale brandingului, dintre care 77 au aparut in Europa, Orientul Mijlociu si Asia Mica.
×