x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

"Tagma noastră suferă de un complex al importanţei"

0
Autor: Eliza Dumitrescu 02 Oct 2009 - 00:00

Festivalul internaţional de publicitate "Golden Drum" se va desfăşura anul acesta între 5 şi 9 octombrie, la Portoroz (Slovenia). Ediţia a 16-a aduce o nouă categorie în paleta competiţiilor, campaniile de PR, urmând astfel exemplul festivalului Cannes Lions, care a introdus şi el, la ediţia din aceată vară, categoria Relaţiilor Publice.



Participanţi fervenţi la acest festival destinat "Noii Europe", românii au anul acesta trei reprezentanţi printre juraţi. Adrian Boţan, Director de Creaţie şi Deputy Managing Director al agenţiei McCann Erickson România, Adriana Săftoiu (parlamentar), care va juriza la competiţia de PR, şi Bodgan Niţu, General Manager al Webstyler România, care jurizează la categoria "Campanii interactive".
Am stat de vorbă cu dl Adrian Boţan, care a fost desemnat preşedintele juriului ce va evalua campaniile de publicitate înscrise anul acesta în competiţia "Golden Drum".

JN:  Cum şi când a început povestea dumneavostră cu publicitatea? De ce aţi ales acest drum?


Adrian Boţan: Niciodată nu mi-a trecut prin cap că o să fac publicitate. A fost o oportunitate cu care m-am trezit în braţe. La mijlocul anilor '90, terminam facultatea de arhitectură şi cum case de autor nu prea se făceau (cred că arhitectura anilor '90 va rămâne în istoria României pentru cele mai memorabile inovaţii în prost gust şi kitsch), am decis să îmi încerc norocul în fotografie, iar apoi asta m-a adus la publicitate.

JN: Ce înseamnă pentru dumneavostră desemnarea ca Preşedinte al Juriului de campanii de advertising de la "Golden Drum 2009"?

AB: Prezidenţiabilul de "Golden Drum" e o funcţie onorifică, mai mult decât executivă pentru că are aceleaşi drepturi şi ceva mai multe responsabilităţi decât ceilalţi membri ai juriului. Sigur, un rol în alegerea făcută de organizatori l-au avut succesele din 2006 şi 2007, când McCann Romania a fost Agenţia Anului de două ori consecutiv, dar şi participările extraordinare ale ţării noastre din ultimii patru ani, când publicitatea românească a dominat competiţia şi cantitativ, şi calitativ.

JN: Sunteţi deja la curent cu grila de evaluare a lucrărilor? Cum vi se pare sistemul comparativ cu evaluarea din competiţiile româneşti?


AB: Am mai jurizat de două ori la "Golden Drum" şi ştiu că nu se întâmplă nimic misterios. Nu există o grilă standard de evaluare a lucrărilor şi vă spun că nicăieri în lume nu se judecă după grile. Criteriile se stabilesc de comun acord de către membrii juriului şi, până la urmă, cele mai importante sunt standardele fiecăruia: cu cât mai sus, cu atât mai dură competiţia. Deci totul se reduce la calitatea membrilor juriului, ca peste tot. În plus, diferenţa dintre competiţiile româneşti şi "Golden Drum" provine din faptul că în ultimul caz vorbim de o bază mult mai mare de selecţie.

JN: Ce înseamnă pentru dumneavoastră o campanie de calitate?

AB: Neutralitate din punct de vedere media şi o idee care răspunde unei probleme de business. La noi creatorii de reclame încă mai lucrează cu planul media în faţă, iar campania este de obicei o declinare a ideii spotului TV, media cea mai influentă în acest moment. Surpriza vine din faptul că internetul schimbă modalităţile de consum ale media, iar consumatorii nu mai sunt receptori pasivi ai reclamelor, se transformă în participanţi sau chiar co-creatori ai campaniilor publicitare. Asta ne obligă să abordăm consumatorul ca pe o ţintă în mişcare şi să fim mai sinceri cu el. Pentru că, deşi mulţi nu cred asta, adevărul este cea mai puternică armă pe care o are publicitatea.

JN: Care credeţi că a fost cel mai bun an al publicităţii româneşti, din punctul de vedere al calităţii campaniilor?

AB: Cred că am avut ani şi mai buni decât 2009. În momentul ăsta piaţa trece printr-o perioadă de degringoladă, iar competiţia dintre agenţii nu se manifestă, din păcate, printr-o flexare a muşchilor creativi. Dacă teoria lui Maslow... s-ar aplica pieţei de publicitate, aş spune că această criză ne-a aruncat cu două trepte mai jos, la baza piramidei. Adevărul este că piaţa, mai ales din ultimii doi ani, a fost extrem de supraevaluată şi asta a permis ineficienţe extreme pe care le plătim acum.

JN: Ce poate dăuna, din punctul dumneavoastră de vedere, unei campanii?

AB: Ideea banală. Cred că tagma asta a noastră suferă de un complex al importanţei. Cum pentru noi reclamele sunt cele mai importante lucruri, dedicându-le cel puţin o treime din timpul nostru şi analizându-le până în cel mai mic detaliu, uităm că până la urmă pentru toţi ceilalţi reclamele sunt un lucru pe care încearcă să îl evite. Aşa că, de multe ori, micile detalii pe care le analizăm obsesiv nu contează pentru că am plecat de la premisa falsă că oamenii se uită la reclame cu interes. Ar trebui să facem mai mult efort în a spune lucruri interesante şi utile. Şi da, animalele şi copiii sau testimonialele sunt reţete care pot fi şi bine folosite.

JN: Ce vă enervează cel mai mult la o reclamă?

AB: Mă enervează de înnebunesc reclamele care te tratează ca pe un întârziat mintal. Cred că o reclamă bună te face să te simţi inteligent.  

JN: Se gândeşte cineva dacă e etic sau nu să vinzi apelând la prost-gust? Este aceasta o soluţie facilă mai ales pentru produsele destinate publicului larg?

AB: Da, unii se gândesc la asta. Alţii îl au în sânge şi nu îşi fac probleme. Eu cred că prostul gust reflectă cultura populară de la noi şi poate fi folosit atâta timp cât este comentat şi nu este valorizat.

JN: Ce se poate face pentru a vindeca publicitatea românească de prost-gust? E de vină clientul sau echipa creativă de proliferarea prostului gust?

AB: Cred că, din păcate, publicitatea nu poate fi vindecată de prost-gust atâta timp cât conţinutul media e atât de tabloidizat. Şi în alte ţări există prost-gust şi mitocani, dar nu devin un standard, ci un fenomen marginal. Media are un rol în a seta standardele şi aşteptările, aşa că dacă vrem să vindecăm publicitatea românească de prost-gust trebuie să începem de acolo.

Citeşte mai multe despre:   sufletul comertului

 



Mai multe titluri din categorie

Doi români au fost condamnați în Franța pentru că au cules prea multe ciuperci

Doi români au fost condamnați în Franța pentru că au cules prea multe ciuperci
Doi români din Franța au fost condamnați în Franţa la câte 500 de euro amendă pentru o infracţiune inedită. Au cules ilegal 266 de kilograme de ciuperci într-o pădure din estul țării....

Un poștaș japonez a păstrat acasă 24.000 de scrisori. Livrarea lor i s-a părut un calvar

Un poștaș japonez a păstrat acasă 24.000 de scrisori. Livrarea lor i s-a părut un calvar
Un lucrător poştal din Japonia, căruia meseria sa i s-a părut un calvar, a fost nevoit să explice poliţiştilor de ce nu a livrat 24.000 de trimiteri poştale, unele dintre acestea expediate în urmă cu câţiva...

În Florida cad iguane din copaci din cauza temperaturilor scăzute

În Florida cad iguane din copaci din cauza temperaturilor scăzute
Serviciul Naţional de Meteorologie (NWS) din Statele Unite a atenţionat populaţia din Florida cu privire la posibile căderi de iguane, pe fondul pătrunderii unei mase de aer rece în statul american, relatează...

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini

O pisică a supravieţuit după ce a parcurs 60 km blocată sub capota unei maşini
O pisică din Marea Britanie a suferit răni grave însă a reuşit să supravieţuiască după ce a parcurs peste 60 de kilometri blocată sub capota unei maşini, relatează duminică Press Association. Pisica...

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum

Trei recorduri mondiale pentru o sticlă de parfum
O companie din Dubai a prezentat o sticlă de parfum încrustată cu peste 3.500 de diamante şi care deţine trei titluri mondiale omologate de Guinness World Record, relatează UPI. Guinness a confirmat că sticla...

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic

Record mondial de lectură colectivă stabilit în Mexic
Jumătate de milion de elevi de la şcolile secundare din nord-estul Mexicului au stabilit vineri un nou record mondial de lectură colectivă, citind simultan un pasaj din cartea 'México Insurgente', a ziaristului...

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea

Gesturile prin care câinii și pisicile își arată afecțiunea
Iubirea și loialitatea animalelor de companie este una cu adevărat specială, iar acestea merită să primească aceleași lucruri din partea noastră. Dacă vrei să înțelegi gesturilor prin care animalul tău...

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui

10 reguli ale unui bunic pentru viitorul iubit al nepoatei lui
O femeie in Scoţia a făcut publică o listă făcută de bunicul ei, care conţine 10 reguli pe care un pretendent trebuie să le respecte pentru a putea fi iubitul nepoatei lui, notează Daily Mail. Amie...

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore

Un tânăr a devenit milionar pentru câteva ore
Un tânăr în vârstă de 18 ani, din Belfast, a devenit milionar, pentru câteva ore, după ce a găsit 8.9 milioane de lire în contul său bancar, notează indy100. Dane Gillespie a primit 8.9 milioane de lire...

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă

Un tânăr din Germania a furat o mașină pentru a ajunge mai repede la toaletă
Un drum scurt până la toaletă a avut consecinţe grave pentru un tânăr de 18 ani care făcea jogging într-o localitate din centrul Germaniei, relatează agenţia DPA citând un anunţ al...

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi

Bucuria de a dărui durează mai mult decât satisfacția de a primi
Nivelul de fericire al oamenilor care obişnuiesc să ofere se menţine constant, sau scade într-un ritm mult mai lent, spre deosebire de situaţia în care ei ar fi beneficiarii darurilor respective, conform concluziil...

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite

Copiii fac mii de lire pe piața neagră de pe urma jocului Fortnite
Copiii fac mii de lire pe săptămână într-o rețea mondială de hacking construită în jurul jocului Fortnite. Conform BBC, vârstele lor sunt și de 14 ani. 20 de hackeri au spus că fură conturi online...

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump

Un amfibian orb, care își îngroapă capul în nisip, a fost numit după Donald Trump
 Un amfibien orb, care obișnuiește să își îngroape capul cu nisip, a fost numit după Donald Trump, ca răspuns la comentariile sale privind schimbările climatice, scrie...

Un nou record mondial: 126 de ore de dans

Un nou record mondial: 126 de ore de dans
O adolescentă de 17 ani din Nepal a dansat timp de 126 de ore consecutiv pentru a intra în Cartea Recordurilor Guinness la categoria ''cel mai lung maraton de dans susţinut de o singură persoană'', informează...

Amazon, acuzat că a „ruinat Crăciunul”

Amazon, acuzat că a „ruinat Crăciunul”
Amazon a fost ținta criticilor în această perioadă apropiată de sărbători, clienții afirmând că gigantul „ruinează” ziua cea mare a copiilor, notează Daily Mail. Gigantul a...
Serviciul de email marketing furnizat de