Cazul Romăniei nu este similar cu cel al Ungariei in privinţa taxei auto, cum a sugerat comisarul european Laszlo Kovacs, care s-a antepronunţat pe această temă, deoarece nu se cunoaşte dacă Romănia va intra in discuţia Curţii Europene de Justiţie (CEJ), a declarat purtătorul de cuvănt al Guvernului, Camelia Spătaru.
Ea a reamintit că taxa auto este un instrument de protecţie a mediului, prin incercarea limitării emisiilor de dioxid de carbon, şi nu se constituie intr-un element discriminatoriu deoarece se aplică atăt maşinilor din producţia autohtonă, căt şi celor din import.
"In acest moment, cănd Uniunea Europeană incearcă să impună norme severe pentru reducerea poluării generate de autovehicule, ar fi surprinzător ca Romănia să fie criticată tocmai pentru că incearcă prin aceste măsuri să limiteze emisia de dioxid de carbon", a spus Camelia Spătaru.
Ea a reamintit şi faptul că in cadrul UE există un grup de lucru pentru elaborarea unei reglementări unitare a taxei auto, cu o importantă componentă de mediu cu referire directă la emisiile de dioxid de carbon.
"Am putea considera astfel că, prin declaraţiile făcute, practic comisarul european Laszlo Kovacs s-a antepronunţat intrucăt in acest moment nu ştim dacă acest caz va ajunge in faţa Curţii Europene, după cum nu ştim nici care va fi decizia in cazul in care această situaţie ar ajunge pe masa Curţii Europene", a arătat oficialul guvernamental.
Purtătorul de cuvănt a arătat că, prin poziţia sa, Romănia işi reafirmă disponibilitatea de a lucra cu experţii Comisiei in vederea găsirii unei soluţii care să corespundă tendinţelor europene de protecţie a mediului şi a amintit că ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, se va afla, săptămăna viitoare, la Bruxelles, unde va avea şi o discuţie cu Laszlo Kovacs.
"In plus, cazul Romăniei nu este similar cu acela al Ungariei, aşa cum sugera in declaraţia sa comisarul european", a adăugat Camelia Spătaru.
Intrebat cum comentează declaraţia lui Laszlo Kovacs, conform căruia Guvernul ar trebuie să garanteze restituirea taxei auto, purtătorul de cuvănt al Executivului a arătat că "aceasta este o măsură care in acest moment nu poate fi anticipată".
Comisia Europeană a trecut, miercuri, la a doua etapă a procedurii de infringement impotriva Romăniei in cazul taxei de primă inmatriculare, autorităţile de la Bucureşti avănd la dispoziţie două luni pentru a se conforma solicitărilor CE, care va inainta, in caz contrar, o plăngere la Curtea Europeană de Justiţie.
Executivul european a argumentat decizia prin faptul că reglementările in vigoare sunt discriminatorii in cazul autoturismelor second-hand importate din alte state ale blocului comunitar.
Autorităţile romăne vor relua, săptămăna viitoare, discuţiile cu experţii CE pe tema taxei auto, Guvernul reafirmăndu-şi angajamentul că va soluţiona această situaţie "in spiritul legislaţiei europene şi a dezideratelor de protecţie a mediului", a anunţat, miercuri, Ministerul Economiei şi Finanţelor.
Comisarul european pentru taxe Laszlo Kovacs a declarat, miercuri, pentru RFI, că a avut in cursul dimineţii o convorbire cu premierul Călin Popescu Tăriceanu, căruia i-a explicat că "emisia de CO2 a unei maşini mici şi vechi poate fi egală cu cea a unui Porsche Carrera nou-nouţ" şi că sumele colectate de stat ca taxă auto trebuie restituite.
El a arătat că CE va renunţa la procedurile de sancţionare a Romăniei imediat ce Guvernul romăn va modifica legislaţia privind taxa auto şi că aceste proceduri pot fi oprite chiar şi după sesizarea Curţii Europene de Justiţie, explicănd totodată că procedura impotriva taxei auto din Romănia se bazează pe discrepanţa dintre legislaţia romănească actuală şi legislaţia la nivel comunitar.
Comisarul european a spus că a convenit cu premierul Tăriceanu ca Romănia să işi reconsidere poziţia şi că i-a promis sprijinul experţilor UE, dacă va fi necesar, pentru detaliile concrete, astfel incăt legea să poată fi modificată.
Potrivit lui Laszlo Kovacs, Comisia a trimis o listă lungă de scrisori statelor membre, pe tema unor noi proceduri de infringement, iar o asemenea scrisoare, a doua, este destinată Romăniei, fiind o scrisoare de motivaţie a declanşării procedurilor.
El a mai afirmat că la CE au fost trimise plăngeri din partea mai multor asociaţii de consumatori din Romănia.
Intrebat ce se va intămpla cu persoanele care au plătit deja taxa auto, Kovacs a spus că "banii trebuie daţi inapoi".
"Aceasta a fost decizia CEJ şi in cazul Ungariei şi aceasta va fi sigur decizia şi in cazul Romăniei", a argumentat comisarul european.
El a precizat că şi in cazul in care procedurile se opresc inainte să se ajungă la CEJ, autorităţile romăne ar trebui să dea garanţii că vor restitui banii, in caz contrar procedurile urmănd să fie continuate.
Guvernul a bugetat pentru acest an venituri de 766,8 milioane lei din taxa auto, sumele incasate in primul semestru reprezentănd 39% din nivelul total prognozat.
Mediafax