MULŢUMIT. "Noua versiune a taxei auto care este complet diferită comparativ cu primele trei, axată pe principiul emisiilor de bioxid de carbon ale maşinilor, cred că este foarte bună şi inovatoare, aş putea spune", a declarat Kovacs. "Această ultimă versiune corespunde, în totalitate, cu cerinţele Comisiei. În acest moment, experţii Comisiei examinează noua lege. Evaluarea finală nu se află încă pe masa mea, dar este o chestiune de zile şi cred că voi putea oferi un răspuns complet într-o săptămînă", a pecizat comisarul. În noiembrie 2007, România a intrat în a doua etapă a procedurii de încălcarea tratatului de aderare pentru taxa de primă înmatriculare. Procedura Comisiei Europene a fost declanşată în martie 2007, după ce taxa a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2007. Comisia a cerut Guvernului Tăriceanu, printr-un aviz motivat, modificarea taxei, aceasta fiind faza premergătoare trimiterii la Curtea Europeană de Justiţie (CEJ). Conform termenului prevăzut de procedură, România avea timp două luni, pînă la sfîrşitul lunii ianuarie, pentru a modifica taxa. Ministrul Economiei şi Finanţelor a avut discuţii, la sfîrşitul lunii ianuarie, cu reprezentanţii CE pe marginea taxei auto, la o săptămînă după ce o delegaţie romînă a prezentat modificările aduse taxei auto reprezentanţilor Direcţiei Generale pentru Taxe şi Uniune Vamală (DG TAXUD). "În timpul discuţiilor avute la Bruxelles, comisarul european Laszlo Kovacs a felicitat guvernul pentru modul în care varianta de modificare a taxei de poluare auto corespunde cerinţelor Comisiei Europene", a declarat Vosganian la începutul şedinţei din 23 ianuarie a Executivului.
AUDIERE PUBLICĂ. Proiectul de ordonanţă privind modificarea taxei auto a fost supus, ulterior, dezbaterii publice. Cu toate acestea, PD-L a depus moţiunea simplă "Anulaţi taxa de primă înmatriculare!", care a şi fost doptată de Camera Deputaţilor cu 158 de voturi pentru. Ulterior, atît premierul Tăriceanu cît şi ministrul Finanţelor, Varujan Vosganian, au declarat că Executivul va lua în calcul prevederile moţiunii. Guvernul a aprobat, ulterior, memorandumul referitor la taxa auto, prin care miniştrii responsabili erau mandataţi să prezinte Comisiei Europene noua formă a taxei, să o supună dezbaterii publice şi să reglementeze modificările "cît mai repede", printr-o ordonanţă de urgenţă. Proiectul de ordonanţă a fost discutat, într-o primă lectură, de Executiv, în 31 martie. Cetăţenii îşi vor putea spune punctul de vedere cu privire la noua formulă a taxei auto în cadrul unei audieri publice, organizate de Academia de Advocacy, la solicitarea Guvernului, urmînd ca, în urma audierilor, organizaţia să înainteze Executivului un set de recomandări cu privire la taxă. Proiectul de act normativ va fi supus, joi, audierii publice, la ora 11:00, la Palatul Parlamentului. Comisia de iniţiere (formată din reprezentanţi ai Guvernului) şi comisia de experţi ai Academiei vor asculta punctele de vedere ale cetăţenilor. Fiecare cetăţean are dreptul să vorbească maximum trei minute. Cei care vor dori să ia cuvîntul în cadrul audierii publice trebuie să depună o depoziţie scrisă, de maximum trei pagini, la comisia de iniţiatori. Comisia de experţi va face o sinteză a audierii publice, în termen de două săptămîni de la încheierea audierii, iar documentul va conţine opiniile majoritare şi pe cele minoritare, concluzii şi recomandări pentru Executiv. Toate depoziţiile, atît scrise cît şi orale, dar şi sinteza audierilor, vor fi publicate online.