Facebook testează în această perioadă în şase ţări un nou tip de flux de actualităţi, în care conţinuturile publicate de companii sunt despărţite de conţinuturile publicate de prieteni. Testele efectuate de cunoscuta reţea de socializare au generat îngrijorare în rândul companiilor din industria mass-media, informează europe1.fr.
Facebook doreşte ca fluxul său de actualităţi să fie divizat în două module. O primă parte va fi alcătuită din conţinuturile publicate de prietenii utilizatorului şi din mesaje sponsorizate de paginile Facebook. A doua parte va grupa toate celelalte conţinuturi ale paginilor de Facebook ce nu sunt sponsorizate de reţeaua de socializare.
O schimbare dezastruoasă pentru companiile mass-media
O astfel de modificare, testată în Sri Lanka, Bolivia, Slovacia, Serbia, Guatemala şi Cambodgia, ar fi dezastruoasă pentru numeroşi producători de conţinuturi din industria mass-media. Toate conţinuturile pe care firmele de media nu decid să le promoveze - prin intermediul publicităţii şi, deci, plătind sume de bani reţelei Facebook - vor ajunge în plan secund şi vor fi, deci, mai puţin accesibile utilizatorilor de Facebook din ţările menţionate. Potrivit The Guardian, nivelul de interacţiune dintre utilizatori şi paginile de Facebook ar fi scăzut imediat cu 60%-80% în cele şase ţări vizate de această schimbare.
Această scădere determină în mod automat o scădere a frecventării site-urilor companiilor mass-media prin intermediul conturilor pe care acestea le deţin pe reţelele de socializare. Site-urile mici, slab referenţiate pe motoarele de căutare şi care se bazează pe reţelele de socializare pentru a supravieţui, sunt primele care vor fi afectate. Însă şi companiile media mult mai populare, pentru care circa 50% dintre clienţi se conectează prin intermediul reţelelor de socializare, vor fi la rândul lor lovite din plin de această modificare.
Facebook încearcă să dea asigurări
La rândul ei, Facebook încearcă "să stingă incendiul". Reţeaua de socializare americană, care are deja peste 2 miliarde de utilizatori, a publicat un comunicat marţi pentru "a clarifica" situaţia şi a dat asigurări spunând că nu există un plan de "extindere a acestui test".
"Scopul acestui test este de a înţelege dacă utilizatorii ar prefera să aibă două spaţii distincte pentru conţinuturile personale şi mesajele publice. Nu avem în planurile noastre să extindem acest test în alte ţări sau să cerem paginilor de Facebook să plătească reţelei noastre pentru a apărea în fluxul de actualităţi", au transmis reprezentanţii companiei Facebook.
Însă în pofida acestor afirmaţii, simpla testare a acestei funcţii îi îngrijorează pe editori. "Reach-ul anumitor pagini de pe Facebook a scăzut cu două treimi între joi şi vineri", a anunţat, alarmat, un jurnalist slovac.
Pe parcursul ultimelor luni, modificările operate asupra fluxului de actualităţi de pe Facebook au avut deja consecinţe asupra companiilor mass-media şi a paginilor Facebook în ansamblul lor.
În urmă cu câteva luni, reţeaua de socializare a decis să declaseze conţinuturile care nu erau plăcute sau partajate de către prietenii utilizatorilor. În aceeaşi manieră, înregistrările video sunt de acum promovate într-o manieră mult mai pregnantă, în detrimentul articolelor "tradiţionale". AGERPRES