Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Alertă în mediterana

Alertă în mediterana

21 Iun 2008   •   00:00

Ultimul studiu al Uniunii Internaţionale pentru Conservarea Naturii arată că numărul rechinilor şi calcanilor din Marea Mediterană a scăzut cu 97% în ultimii 200 de ani, acest fenomen debalansînd echilibrul ecologic al apei. Cercetările au implicat doar 20 de specii de rechin pentru care au existat suficiente date folositoare studiului. “Acest fenomen va avea un impact foarte mare asupra ecosistemului din bazinul mediteranean, deoarece rechinii mari se află în vîrful lanţului trofic”, a spus autorul studiului, Francesco Ferretti, care a adăugat că dispariţia rechinilor va determina speciile de peşti mici să se înmulţească în exces, consumînd astfel mai multă hrană.

Specialiştii afirmă că una dintre cauzele acestui fenomen este pescuitul în exces, comercianţii păstrînd doar aripioarele, considerate o delicatesă pe piaţa asiatică, şi aruncînd, de cele mai multe ori, restul corpului. Potrivit oamenilor de ştiinţă, al doilea motiv pentru care rechinii au ajuns pe lista roşie este pescuitul accidental, aceştia fiind prinşi involuntar în plasele destinate altor peşti. Cercetările au implicat doar 20 de specii de rechin pentru care au existat suficiente date folositoare studiului, între aceştia numărîndu-se rechinul cap-de-ciocan, rechinul-vulpe, rechinul albastru şi două specii de rechin al scrumbiilor. (A.C.T.)

Opt pui de elefant au revenit în sălbăticia din Sri Lanka

Oficialii din Sri Lanka au anunţat eliberarea înapoi în junglă a opt pui de elefant orfani, după ce fuseseră salvaţi de la moarte sigură, relatează AFP. Puii au fost duşi cu ajutorul unui camion şi lăsaţi liberi alături de cei aproape 400 de elefanţi sălbatici din parcul Udawalawe. Evoluţia lor urmează a fi monitorizată cu ajutorul zgardei cu transmiţător radio cu care fiecare pui a fost echipat. Populaţia de elefanţi din Sri Lanka a scăzut de la 12.000 de exemplare la începutul secolului al XX-lea pînă la  aproximativ 4.000 în zilele noastre.

Invazia albinelor

Numărul total al speciilor de albine cunoscute însumează mai mult decît toate speciile de mamifere şi de păsări de pe Planetă împreună, scrie LiveScience. Aceasta este concluzia unui studiu condus de John S. Archer de la Muzeul American de Istorie Naturală din New York, care a întocmit o listă ce cuprinde nu mai puţin de 19.200 de specii de albine deja cunoscute. Potrivit cercetătorilor, doar 2 milioane de specii de albine au fost identificate pînă acum, ei estimînd că numărul celorlalte specii necunoscute încă poate varia de la 5 la 100 de milioane.

Descoperire de proporţii

Cercetătorii americani au descoperit mai mulţi dinozauri care pot să ofere noi informaţii despre viaţa de acum 150 de milioane de ani de pe teritoriul sudic al actualului stat american Utah, relatează Associated Press, preluată de Yahoo News. Paleontologii au scos la suprafaţă patru sauropozi, doi dinozauri erbivori şi doi carnivori, pe lîngă aceştia descoperind şi trunchiuri pietrificate de copaci cu diametrul de aproape doi metri. Potrivit cercetătorilor, situl nu adăposteşte specii noi, dar poate oferi informaţii complexe despre mediul din timpurile trecute.

Cimpanzei afectuoţi

Cimpanzeii se liniştesc reciproc prin îmbrăţişări şi săruturi, relatează Associated Press, preluată de Yahoo News. Cercetătorii englezi au aflat că aceste mamifere folosesc gesturile tandre pentru a reduce stresul provocat în urma unei agresiuni. “Consolarea ia de obicei forma săruturilor şi a îmbrăţişărilor”, a spus dr Orlaith N. Fraser de la Centrul de Cercetare a Antropologiei Evoluţionare din Liverpool, Marea Britanie. Cimpanzeii manifestă această empatie spre deosebire de maimuţe, care reacţionează exact invers.

Porumbeii sunt mai inteligenţi

Porumbeii îşi recunosc imaginea mai repede decît un copil de trei ani, scrie Science Daily. Cercetătorii de la Universitatea Keyo din Tokio, Japonia, au descoperit că porumbeii sesizează apariţia propriei imagini pe un material video, prezentată cu o întîrziere de 5-7 secunde, spre deosebire de un copil în vîrstă de trei ani care are dificultăţi în recunoaşterea unei imagini prezentată cu doar 2 secunde întîrziere. Potrivit cercetătorilor, recunoaşterea propriului chip se regăseşte la un număr mare de primate, precum cimpanzeii, dar cercetările recente arată că acest fenomen este prezent şi la elefanţi şi la delfini.

Subiecte în articol: natura specii