Jurnalul.ro Tech Ştiinţă ALERTĂ! O gaură neagră mai mare de milioane de ori decât soarele se rostogoleşte prin spaţiu şi devorează totul în jur

06 Iun 2012   •   12:49

Astronomii au descoperit o gaura neagra mai mare de milioane de ori decat soarele care se deplaseaza prin spatiu.

Este necesara o forta aproape inimaginabila pentru a misca din loc o gaura neagra dar oamenii de stiinta cred ca "undele gravitatiei", valurile din materia spatiului, teorie nedemonstrata a lui Einstein, ar putea "extrage" gaurile negre din galaxiile lor (undele gravitationale sunt cute in curbura spatiu-timp care se propaga ca un val si calatoreste dinspre sursa spre exterior).

Astronomii considera ca ar putea exista multe astfel de gauri negre care se rostogolesc prin spatiu, inghitind totul in jur, cu o viteza de milioane mile pe ora determinand imposibilitatea detectarii lor cu telescoapele.

Gravitatia acestor obiecte este atat de mare incat pot rupe stelele.

Supermasivele gauri negre se gasesc inspre centrele majoritatii galaxiilor inclusiv in galaxia noastra.

Francesca Civano de la Centrul de Astrofizica a Harvard-Smithsonian a declarat ca: "Este greu de crezut ca aceste gauri negre care cantaresc de milioane de ori mai mult decat soarele pot fi miscate din loc, dar aceste noi date sustin teoria undelor gravitationale a lui Albert Einstein, unde care nu au putut fi detectate direct niciodata."

Co-autoare descoperirii, Laura Blecha, a adaugat ca: "Aceste gauri negre sunt invizibile pentru noi pentru ca au consumat tot gazul din jurul lor dupa de au fost auncate din galaxiile lor"

Civano alaturi de echipa ei de cercetatori au studiat sistemul cunoscut sub numele de CID-42 care este localizat in mijlocul unei galaxii aflata la 4 trilioane de ani lumina distanta.

Intai au descoperit doua surse distincte de lumina optica in CID-42 folosind telescopul Hubble.

Mai multe date au fost obtinute de la telescoapele terestre Magellan si cel din Chile care au furnizat un spectru care sugereaza ca cele doua surse din CID-42 se indeparteaza una de alta cu o viteza de cel putin 3 milioane de mile pe ora.

Cercetarile anterioare facute cu ajutorul observatorului cu raze X, Chandra, au detectat surse stralucitoare de raze X cauzate de materia supra-incalzita din jurul uneia sau mai multor gauri negre.

Totusi nu a fost posibil de stabilit, la acel momant, daca razele X vin de la una sau doua surse optice deoarece Chandra nu era indreptat direct spre CID-42.