Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Americanii se pregătesc pentru excavaţii miniere pe Lună. Satelitul nostru - un uriaş depozit de combustibil (VIDEO)

de Cristian Ionescu    |    04 Ian 2012   •   11:36

In primul weekend din noul an, doua sonde robotizate au fost lansate de NASA pe orbita Lunii, pentru a strange informatii, care ar trebui sa dezvaluie oamenilor de stiinta elementele rare (minereuri) de sub suprafata Lunii, scrie BBC in editia online. Mai exact, datele obtinute de sonde vor fi folosite pentru a alcatui o harta care sa arate locatiile cele mai potrivite pentru instalarea punctelor de extractie.

John Zarnecki, profesor de stiinta spatiala la Open University, spune ca nu exista "nici o indoiala" privind existenta elementelor rare pe Luna, dar va mai trece o lunga perioada de timp, cam 50 de ani, inainte ca acestea sa devina disponibile sau viabile economic. Cu toate acestea, Zarnecki spune ca NASA nu descrie scopul misiunii ca fiind unul motivat comercial.

Roca lunara contine in mare parte bazalt, rezultat din eruptii vulcanice, si minerale cum ar fi plagioclase (tectosilicate) si olivina, exact tipurile de roci existente pe pamant. Mai mult, deoarece Luna nu are atmosfera pentru a o proteja de vantul solar, moleculele de hidrogen, heliu, neon, carbon si azot, emise de Soare catre suprafata Lunii vin in contact direct cu solul si sunt implantate in minerale. Oamenii de stiinta estimeaza ca pese 50% din compozitia suprafetei Lunii ar contine minerale de silicat.

Concentratiile de hidrogen depasesc orice imaginatie. Combustibilul este miza?

Insa, geologii spun ca craterele polare ale Lunii au miliarde de tone de hidrogen, sub forma de gheata. Dovezi au fost furnizate de sondele lunare chiar din anii '90 si pareau sa sprijine aceasta idee, iar cea mai recenta serie de misiuni lunare a confirmat aceasta ipoteza. Misiunile urmatoare vor putea determina cantitatea, calitatea si accesibilitatea hidrogenului.

Descoperirea concentratiilor de hidrogen uluitor de bogate pe Luna ar putea deschide un univers de posibilitati, literalmente. Combustibilul de rachete, care costa acum, in medie, 10.000 de dolari/Kg ar putea fi produs pe luna mult mai simplu si mai avantajos. Pentru prima data, accesul la spatiul cosmic ar fi cu adevarat economic. Pamantenii vor putea sa inceapa noi afaceri, inclusiv turismul spatial, alimentarea cu combustibil prin intermediul satelitilor si calatorii interplanetare.