x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Anghel Saligny

0
Autor: Anca Aldea 05 Iul 2008 - 00:00

Incontestabilă personalitate română şi europeană, Anghel Saligny a lăsat posterităţii lucrări remarcabile – de la celebrele poduri care s-au păstrat pînă în zilele noastre la căi ferate şi la construcţia primului funicular în România.



Incontestabilă personalitate română şi europeană, Anghel Saligny a lăsat posterităţii lucrări remarcabile – de la celebrele poduri care s-au păstrat pînă în zilele noastre la căi ferate şi la construcţia primului funicular în România.

S-a născut la 19 aprilie 1854 la Şerbăneşti, în judeţul Galaţi. A fost al doilea copil al familiei pedagogului Alfred S. Saligny, originar din Alsacia (Franţa). Fratele micuţului Anghel, Alfons Oscar I. Saligny, s-a remarcat ulterior în domeniul chimiei şi a fost membru corespondent al Academiei Române.

Anghel Saligny a urmat ciclul primar la pensionul de copii din Focşani, institut înfiinţat de părintele său. Şcoala secundară a urmat-o la Gimnaziul din acelaşi oraş, iar după absolvire a fost trimis în Germania, la Liceul Potsdam, unde a studiat şi fratele său, Alfons. În cîţiva ani, Anghel a ajuns să studieze la Universitatea din Berlin, unde a studiat alături de profesorul Hermann von Helmholtz, un binecunoscut fizician al acelor vremuri. Deşi era pasionat de astronomie, tînărul Anghel Saligny a frecventat între 1870 şi 1874 Şcoala Tehnică Superioară din Charlottenburg, iar trei ani după absolvire s-a angajat într-un proiect ambiţios, alături de inginerul Gheoghe Duca, de construire a căii ferate între Ploieşti şi Predeal. Profesionalismul său a făcut înconjurul României şi al lumii. De-a lungul timpului, Saligny a proiectat calea ferată care leagă Adjudul de Tîrgu Ocna, a construit primele poduri combinate (cu şosea şi cale ferată), alte numeroase poduri metalice, dar este şi autorul unor invenţii mai puţin cunoscute.

AMERICANUL. Este vorba despre primul funicular din România, numit Teledinamicul sau Americanul de la Tîrgul Ocna. Anghel Saligny a fost proiectantul şi executantul (iar constructorul – Casa Adolf Bleichert din Leipzing) acestei maşinării care a funcţionat între 1885 şi 1896. În fiecare zi, timp de 11 ani, funicularul transporta pe o distanţă de 2.100 de metri cîte zece vagoane de sare (zece tone în total) între Tîrgu Ocna şi salină. După 1896, teledinamicul a fost înlocuit cu o linie de cale ferată industrială. Potrivit Cărţii de istorie a Căilor Ferate Române, staţia Tîrgu Ocna, proiectată de Saligny şi inaugurată la 24 iunie 1884, a fost, pînă în 1899, cap de linie. Aici se găseau magaziile care preluau mărfurile destinate tuturor localităţilor de pe Valea Trotuşului, de la Tîrgu Ocna pînă la Palanca.

VIZIONARUL. Alte invenţii remarcabile – de care inginerul se folosea în proiectele sale mai ample – l-au ajutat pe Saligny să construiască, la Brăila şi la Galaţi, primele silozuri de beton armat din lume. Viziunea românului fusese "ghicită" cu 20 de ani mai înainte de francezul Joseph Monier, care a obţinut în 1867 primul brevet pentru elemente de construcţii din beton armat. Însă Saligny a aplicat acest material la construirea unor depozite în România în 1888 şi, respectiv, 1889. "Silozurile proiectate şi executate, sub directa îndrumare a lui Anghel Saligny, puteau cuprinde peste 25.000 de tone de cereale (aveau 30 de metri x 120 de metri la bază şi peste 18 metri înălţime). Pereţii celulelor hexagonale ale silozurilor au fost realizaţi, tot în premieră mondială, din piese fabricate la sol, sub formă de plăci. Prefabricarea plăcilor la sol, colţurile de rigidizare şi de joncţiune, sudura barelor metalice şi mecanizarea la montaj constituie alte priorităţi pe plan mondial", se arată într-o biografie a inginerului român.

La sfîrşitul secolului al XIX-lea, Saligny a înlocuit pe linia ferată Filiaşi – Tîrgu Jiu podurile de lemn cu cele din metal. Tot în această perioadă, inginerul a construit celebrul pod peste Dunăre care astăzi îi poartă numele şi care atunci depăşea ca lungime şi impresiona ca şi concept orice altă construcţie de acest fel din Europa. Lucrările podului Feteşti – Cernavodă au început la 21 octombrie 1890, în prezenţa Regelui Carol I. La 14 septembrie 1895, regele a inaugurat sistemul de poduri de cale ferată de peste Dunăre. Vizionarul inginer a introdus atunci cîteva elemente durabile – este vorba despre "sistemul de grinzi cu console pentru suprastructura podului şi folosirea oţelului moale în locul fierului pudlat ca material de construcţie pentru tabliere de poduri". El a folosit pentru prima dată în lume oţelul moale, material care a conferit lucrării un caracter durabil. Numele lui Anghel Saligny este legat şi de amenajarea Portului Constanţa, pe care l-a dotat cu piloţi şi radiere din beton armat, silozuri de cereale şi o staţia de petrol.

Academician, inginer constructor, ministru şi pedagog, Anghel Saligny este fără doar şi poate un pionier al tehnicii internaţionale. A fost membru fondator al Societăţii Politehnice din Bucureşti, profesor la Şcoala Naţională de Poduri şi Şosele, ministru al Lucrărilor Publice şi preşedinte al Academiei Române.

Biroul inginerului constructor Anghel Saligny pe care îl puteţi admira astăzi la Muzeul Căilor Ferate Române din Bucureşti. Românul a fost premergător mondial al ştiinţei construcţiilor metalice şi de beton armat, realizator de multiple invenţii şi soluţii unice în proiectarea şi construirea podurilor şi a construcţiilor industriale

Construit în urmă cu peste un secol, podul de la Cernavodă este dublat astăzi de un sistem de poduri combinate. Complexul originar de poduri de la Cernavodă era format dintr-un pod peste braţul dunărean Borcea, unul peste Dunăre şi un viaduct peste balta Iezerului. Viaductul a fost desfiinţat în 1969 şi înlocuit cu un terasament de rambleu
Citeşte mai multe despre:   anghel,   poduri,   mari români,   saligny,   anghel saligny

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Piaţa jocurilor video creşte cu 45 de miliarde de dolari odată cu lansarea noilor generaţii de console

Piaţa jocurilor video creşte cu 45 de miliarde de dolari odată cu lansarea noilor generaţii de console
Industria consolelor urmează să genereze venituri de 45 de miliarde de dolari anul acesta, potrivit firmei de cercetare de piață Newzoo, în condițiile în care peste 700 de milioane de oameni joacă jocuri video...

Studiu: Persoanele care au fost infectate cu COVID-19 dezvoltă imunitate pentru cel puțin șase luni

Studiu: Persoanele care au fost infectate cu COVID-19 dezvoltă imunitate pentru cel puțin șase luni
Persoanele infectate cu COVID-19 dezvoltă imunitate pentru cel puțin șase luni după infecție, arată un studiu al universității britanice Oxford, notează AFP. Cercetările, care nu au fost încă evaluate,...

Atenție! Cele mai simple parole pot fi sparte în doar o secundă

Atenție! Cele mai simple parole pot fi sparte în doar o secundă
NordPass a publicat noul top al celor mai slabe parole, iar cea mai slabă este, pentru al treilea an consecutiv, „123456”. Specialiștii atrag atenția că cele mai simple parole pot fi sparte în doar o...

UPDATE Elon Musk a trimis astronauți la Stația Spațială Internațională

UPDATE Elon Musk a trimis astronauți la Stația Spațială Internațională
Astronauții din capsula Crew Dragon au intrat în Stația Spațială Internațională (ISS). Aceștia sunt Michael Hopkins, Victor Glover şi Shannon Walker, împreună cu japonezul Soichi Noguchi. Ei vor sta...

Apollo 12, misiunea uitată. Se împlinesc 51 de ani de la a doua aselenizare

Apollo 12, misiunea uitată. Se împlinesc 51 de ani de la a doua aselenizare
Pe 14 noiembrie 1969 pleca spre lună misiunea Apollo 12, una dintre misiunile despre care nu se vorbeşte aproape deloc. Racheta Saturn V a fost lovită de fulger de două ori la decolare, iar un streptococ a fost desco...

Atac cibernetic asupra companiilor care dezvoltă vaccinul anti-COVID-19

Atac cibernetic asupra companiilor care dezvoltă vaccinul anti-COVID-19
Hackerii ruşi şi nord-coreeni au încercat să spargă sistemul mai multor companii farmaceutice implicate în dezvoltarea vaccinului anti-COVID-19. Hackerii lucrau pentru guvernele Rusiei şi Coreei de...

Studiu: Pacienții cu diabet au un risc cel puțin dublu de deces în cazul infectării cu COVID-19

Studiu: Pacienții cu diabet au un risc cel puțin dublu de deces în cazul infectării cu COVID-19
Pacienții cu diabet au un risc cel puțin dublu de deces în cazul infectării cu COVID-19, potrivit unui studiu publicat joi în revista medicală „The Lancet”, scrie dpa. Astfel, studiul arată că...

Bentley vrea ca până în 2030 să producă doar automobile electrice

Bentley vrea ca până în 2030 să producă doar automobile electrice
Producătorul auto de lux Bentley și-a făcut publice planurile de a fabrica doar automobile electrice până în 2030, anunță BBC. Până atunci, compania își va schimba gama de modele, pentru a oferi doar...

China a lansat cu succes primul satelit 6G

China a lansat cu succes primul satelit 6G
China a lansat primul satelit 6G în spaţiu pentru a testa noua tehnologie. Satelitul a ajuns pe orbită alături de alţi 12 sateliţi lansaţi de către Centrul de lansare a sateliţilor Taiyuan, din provincia...

IPhone 12 ajunge în România

IPhone 12 ajunge în România
Lansat în luna octombrie, iPhone 12 ajunge şi în România săptămâna viitoare. Telefoanele sunt disponibile la precomandă, urmând să fie livrate după 13 noiembrie. Operatorii de telefonie Orange şi Vodafone ...

Oamenii de știință au conceput un sistem pentru descoperirea falsurilor

Oamenii de știință au conceput un sistem pentru descoperirea falsurilor
Codurile de bare de pe etichete și codurile QR ar putea fi înlocuite de un sistem de identificare invizibil, bazat pe ADN. Noile elemente vor fi mai eficiente pentru descoperirea unor produse contrafăcute,...

Studiu: Hackerii se reorientează către social media și îi atacă pe utilizatorii Facebook

Studiu: Hackerii se reorientează către social media și îi atacă pe utilizatorii Facebook
Un studiu Kaspersky arată că hackerii s-au reorientat către social media. Facebook este ţinta celor mai multe atacuri de acest tip. Atacurile vizează şi firmele, care utilizează muncă online. Un studiu...

Un asteroid, aproape să lovească Terra

Un asteroid, aproape să lovească Terra
Administrația Națională Aeronautică și Spațială - NASA - a anunțat, încă din luna august, că un asteroid se va apropia la maximum de Terra și ar putea chiar să o lovească în data de 2 noiembrie 2020,...

Pret Iphone 11 pro Max second hand care nu trebuie ratat de nici un pasionat de Iphone

Pret Iphone 11 pro Max second hand care nu trebuie ratat de nici un pasionat de Iphone
Nivelul de trai de care ne bucuram in momentul de fata se datoreaza intr-o mare masura si dezvoltarii tehnologiei. In ultimi ani tehnologia s-a dezvoltat foarte mult, aceasta dezvoltare realizandu-se si in momentul de fa...

Ar putea formula de terpene de canabis să trateze COVID-19?

Ar putea formula de terpene de canabis să trateze COVID-19?
O formulă unică de terpene de canabis a fost testată pentru eficacitatea sa în tratarea infecțiilor virale, inclusiv COVID-19. Formula de terpene de CBD este dedicată în mod unic pentru tratarea și prevenirea...
Serviciul de email marketing furnizat de