x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Canalul panama

Canalul panama

de Jurnalul National    |    20 Mar 2008   •   00:00

Săptămâna aceasta, ZOOM vă prezintă DVD-ul Discovery “Tehnologie extremă: Canalul Panama”, care vă poartă într-o călă­to­rie prin cel mai faimos canal navigabil al lumii.

Considerat de mulţi drept cea de-a opta minune a lumii, Canalul Panama este tăiat prin peste 80 de kilometri de junglă deasă şi rocă solidă, constituind o scurtătură de zece ore între Atlantic şi Pacific. Prin intermediul acestei construcţii, navele evită drumul periculos prin Trecătoarea Drake, pe lângă Capul Horn. În fiecare an, mii de vase traversează acest canal construit pe mai multe niveluri. Pentru a trece cu bine fiecare nivel, vasele sunt ridicate sau coborâte până la nivelul apei de adevărate lifturi acvatice, care se folosesc de lacuri antropice.

 

REALIZARE. Conceptul construcţiei acestui canal datează din secolul al XVI-lea, dar prima încercare reală de construire a fost a francezilor, în 1880. Finali­zată cu un eşec, încercarea a fost reluată şi dusă la bun sfârşit de Statele Unite. În 1914, când a fost încheiată construcţia, Canalul Panama a fost considerat o minu­ne a ingineriei, care reuşea să susţină cele mai mari nave ale vremii. Astăzi, vasele sunt duble, poate chiar triple faţă de cele din 1914, aşa că Panama necesită construcţii de adaptare la gabari­tul vaselor actuale. Traversarea canalului costă 295.000 de dolari, sumă considerată minoră pe lângă cheltuielile pe care le presupune calea cea lungă dintre Atlantic şi Pacific. Element indispensabil al navigaţiei, Canalul Panama este parcurs anual de peste 14.000 de nave, transpor­tând mai bine de 203 mili­oane de tone de marfă.

 

 

SINGULARITATE. Canalul Panama este singurul loc din lume în care un căpitan de vas trebuie să renunţe la îndatoririle sale obişnuite pentru a face loc unui specialist în traversarea canalului. Pilotul senior David Sherman este unul din cei 200 de oameni specializaţi pe problemele Canalului Panama, care ghidează cele 36 de vase ce traversează canalul în ambele direcţii. Nu este o muncă uşoară, căpitanul provizoriu fiind cel care devine răspunzător pentru siguranţa navei şi a încărcăturii sale.

×
Subiecte în articol: canalul panama Discovery