Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Creşterea temperaturilor şi acidificarea ameninţă speciile marine din Mediterana

24 Iun 2017   •   16:30

Temperatura apei din nord-vestul Mării Mediterane creşte mult mai repede decât media globală de pe Terra şi ameninţă supravieţuirea mai multor specii marine, au anunţat vineri cercetătorii din Franţa, citaţi de Reuters.

Măsurătorile săptămânale ale apei marine, realizate de cercetătorii de la Laboratorul Oceanografic din Villefranche-sur-Mer, au arătat că temperaturile înregistrate la suprafaţa Mării Mediterane au crescut cu 0,7 grade Celsius între 2007 şi 2015.

Oamenii de ştiinţă francezi, care consideră că descoperirile lor se aplică unei zone ce include Spania, Franţa şi Italia, au precizat într-un rezumat al studiului lor că acidificarea apei a crescut în aceeaşi regiune cu aproape şapte procente.

"Acidificarea şi încălzirea apei sunt cauzate de emisiile de dioxid de carbon ce provin din activităţi umane", a declarat Jean-Pierre Gattuso, cercetător la Centre National de Recherche Scientifique (CNRS).

Aproximativ un sfert din emisiile umane de CO2 de pe Terra sunt absorbite de oceane, determinând astfel acidificarea apelor acestora, a adăugat expertul francez.

Potrivit profesorului Gattuso, planctonul are tendinţa de a migra spre nord, pentru a găsi o temperatură optimă, însă acest lucru nu este posibil în Marea Mediterană, care este conectată cu Oceanul Atlantic doar prin intermediul Strâmtorii Gibraltar.

"E un drum închis şi din acest motiv unele specii ar putea să dispară", a spus profesorul Gattuso, remarcând în special ameninţarea la care este supusă Posidonia oceanica, o specie de iarbă de mare care produce oxigen şi formează habitate importante pentru peştii din Marea Mediterană.

În acelaşi timp, cercetătorii francezi au dezvăluit că bancuri tot mai mari de baracude au fost văzute în Marea Mediterană, întrucât aceasta începe să devină o mare subtropicală.

Potrivit profesorului Gattuso, acidificarea va deveni o problemă stringentă peste câteva decenii pentru organismele marine care au exoschelete sau cochilii din calciu, precum stridiile, moluştele, melcii şi coralii.

Midiile de Mediterana, foarte populare în restaurantele cu specific marin, ar putea să dispară până în anul 2100, a adăugat Jean-Pierre Gattuso.

Sursa: www.agerpres.ro