Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Crevete-călugăriţă, pentru citit DVD-uri

Crevete-călugăriţă, pentru citit DVD-uri

de Anca Aldea    |    05 Noi 2012   •   22:53
Crevete-călugăriţă, pentru citit DVD-uri
Sursa foto: Thinkstock

O specie de crustaceu multicolor, care face parte din ordinul Stomatopoda, continuă să-i uimească pe cercetători. "Crevetele-călugăriţă”, căci aşa se numeşte această specie, poate atinge 30 de centimetri lungime şi este acoperit cu o varietate de culori, de la cafeniu până la nuanţe vii, strălucitoare. El  cunoaşte definiţia termenului "loialitate”, putând sta 20 de ani alături de acelaşi partener de viaţă. În marea majoritate a timpului, trăieşte ascuns în adăposturi săpate în solul de pe fundul apei, de unde aşteaptă să i se arate prada. O adulmecă, o pândeşte cu atenţie şi, la momentul oportun, o atacă, folosind una dintre cele mai rapide mişcări din lumea animală. Practic, o ciopârţeşte cu ajutorul cleştilor puternici, forţa lor fiind comparabilă cu cea a unui glonţ tras dintr-un pistol.

Capacitatea de a percepe circular lumina polarizată i-a făcut pe oamenii de ştiinţă să efectueze o serie de cercetări pentru a vedea dacă ochii "crevetelui-călugăriţă”, căruia anticii îi spuneau "lăcusta mării”, pot servi drept model pentru îmbunătăţirea vieţii omului prin crearea unor dispozitive optice de înmagazinare a informaţiilor mult mai performante. Cercetătorii de la Universitatea Pennsylvania (SUA) şi Universitatea de Tehnologie din Taipei (Taiwan) spun că, în viitorul nu foarte îndepărtat, omul va fi capabil să construiască aparate mult mai sofisticate pentru citirea CD-urilor şi DVD-urilor, inspirându-se din sistemul olfactiv al acestor crustacee. Potrivit studiilor de până acum, ochiul supersofisticat al crustaceelor stomatopode este dotat cu 16 tipuri de celule fotoreceptoare şi poate percepe 100.000 de nuanţe, în timp ce ochiul uman are doar două tipuri de astfel de celule şi poate percepe doar 10.000 de nuanţe.

Cea mai spectaculoasă specie de "creveţi-călugăriţă” se numeşte Odontodactylus scyllarus (foto) şi trăieşte în apele oceanelor Indian şi Pacific. Are picioarele portocalii, corpul verde şi, pe carapace, pete ca de leopard.

Subiecte în articol: crevete-calugarita