Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Descoperire istorică: în Univers există mari cantităţi de apă

Descoperire istorică: în Univers există mari cantităţi de apă

22 Oct 2011   •   11:20
Descoperire istorică: în Univers există mari cantităţi de apă

Datele furnizate de Herschel Space Observatory au permis astronomilor detectarea in premiera a vaporilor de apa, care inconjoara un disc de praf din jurul unei stele tinere. Descoperirea sugereaza faptul ca acest disc de materie, care urmeaza sa se dezvolte intr-un sistem solar, contine cantitati mari de apa, ceea ce inseamna ca planete acoperite cu apa, asemanatoare cu Pamantul, ar putea fi un lucru obisnuit in Univers.

Conform site-ului NASA, care a contribuit substantial la misiunea Herschel, care apartinii Agentiei Spatiale Europene, cercetatorii au descoperit si anterior apa in discurile de formare a planetelor din jurul unei stele centrale, insa dovezi privind cantitati atat de mari de apa, departe de steaua centrala, in zona rece, unde prind forma viitoarele comete, nu au fost gasite pana acum.

Mai multa apa in zonele de formare a cometelor inseamna sanse mai mari ca apa continuta in ele sa ajunga pe planete, in urma unui impact. Steaua inconjurata de acest disc de apa, numita TW Hydrae, are o varsta de aproximativ 10 milioane de ani si se afla situata la aproximativ 175 de ani lumina departare, in constelatia Hydra.

Ceata de apa, rece, detectata de astronomi, este considerata a proveni de la granulele de gheata aflate pe suprafata discului de praf. Lumina ultravioleta de la steaua centrala face ca o parte din gheata sa se transforme in vapori de apa, creand un strat subtire de gaze, detectate de instrumentele de pe Herschel.

TW Hydrae este o stea pitica portocalie, ceva mai mica si mai rece decat Soarele. Discul de materie care inconjoara steaua are o dimensiune de aproape 200 de ori mai mare decat distanta dintre Pamant si Soare. Peste cateva milioane de ani, astronomii cred ca materia din care este format discul va forma viitoarele planete, asteroizi si alte obiecte cosmice. Particulele de praf si gheata din straturile exterioare ale discului vor forma viitoarele comete.

In timpul evolutiei noului sistem solar, cometele sunt cele care vor lasa probabil o mare parte din apa pe planetele proaspat formate, in urma impactului cu acestea, dand nastere oceanelor. Astronomii cred ca TW Hydrae este reprezentativa pentru multe alte sisteme de stele tinere, oferind perspective noi cu privire la modul in care a ajuns apa pe planete.

Subiecte în articol: apă nasa universul herschel descoperire