Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Descoperire SURPRINZĂTOARE despre oasele omului preistoric. Ce au aflat cercetătorii de la Universitatea Cambridge

25 Dec 2014   •   19:23

Oasele speciei umane şi-au pierdut din densitate şi au devenit mai fragile odată cu apariţia îndeletnicirilor agricole, iar sedentaritatea crescândă poarta vina pentru aceasta evoluţie negativă, potrivit unui studiu publicat de un grup de cercetători de la Universitatea Cambridge în Analele Academiei Naţionale de Ştiinţe din SUA.

Urangutanii de azi, care au un sistem osos la fel de tare ca şi al vânătorilor-culegători de acum 7.000 de ani, ilustrează acest adevar, susţin cercetătorii. Omul primitiv care trăia din vânătoare şi cules avea o masă osoasă cu aproximativ 20 la sută mai densă decât cea care a evoluat după practicarea agriculturii. De asemenea, cercetătorii afirmă că doar trei luni petrecute în stare de imponderabilitate pot determina pierderea acestui volum de masă osoasă, scrie ctvnews.ca, citat de Agerpres.

Cercetătorii spun că fost eliminată posibilitatea ca această pierdere în timp a masei osoase să fi fost cauzată de schimbarea alimentaţiei sau de variaţiuni ale structurii corpului uman; ei cred că nu există nici o raţiune de ordin anatomic pentru ca o persoană născută în ziua de azi să nu poată dobândi o asemenea masă osoasă.

Însă nici măcar persoanele cele mai active din punct de vedere fizic nu reuşesc azi această performanţă deoarece modul lor de viaţă nu se compară cu stresul asupra sistemului osos pe care trebuiau să-l suporte vânătorii-culegători din preistorie, susţin cercetătorii.

'Oamenii de azi trăiesc într-un mediu cultural şi tehnologic incompatibil cu adaptările evolutive care au avut loc', afirmă coautorul studiului, dr. Colin Shaw din cadrul grupului de cercetare pentru adaptare fenotipica (ereditate plus mediu), variaţie şi evoluţie (PAVE) de la Universitatea Cambridge. 'Şederea în automobil sau la birou nu reprezintă scopul evoluţiei umane', a atras atenţia sursa citată.

Aceste constătari vin în sprijinul teoriei că exerciţiul fizic poate fi mai important decât dieta alimentară pentru prevenirea fracturilor de oase sau instalarea osteoporozei.

'Este absolut adevărat că omul îşi poate transforma chiar şi sistemul osos pentru a face faţă mai eficient la stres şi la efort', spune dr. Shaw, adăugând că avem încă multe de învăţat din examinarea scheletelor omului preistoric.

'Fracturile de şold, de exemplu, n-ar trebui să se producă din simplul motiv că omul îmbătrâneşte dacă ne întărim sistemul osos de timpuriu, astfel încât acesta să nu coboare sub nivelul la care fracturile pot avea loc cu uşurinţă', a mai spus dr. Shaw, citat de ctvnews.ca