Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Grupa sanguină poate crește riscul unui accident vascular cerebral timpuriu

Grupa sanguină poate crește riscul unui accident vascular cerebral timpuriu

de Andreea Tiron    |    04 Ian 2023   •   23:28
Grupa sanguină poate crește riscul unui accident vascular cerebral timpuriu
Sursa foto: Hepta

Potrivit unui studiu realizat în 2022, persoanele cu grupa de sânge de tip A par să aibă mai multe șanse de a avea un accident vascular cerebral înainte de vârsta de 60 de ani, comparativ cu persoanele cu alte tipuri de sânge.

Potrivit sciencealert.com, grupele sanguine descriu varietatea bogată de substanțe chimice de pe suprafața celulelor noastre roșii din sânge. Printre cele mai familiare sunt cele numite A și B, care pot fi prezente împreună ca AB, individual ca A sau B, sau deloc prezente, ca O.

Chiar și în cadrul acestor tipuri majore de sânge, există variații subtile care decurg din mutații ale genelor responsabile.

Acum, cercetările genomice au descoperit o relație clară între gena pentru subgrupul A1 și accidentul vascular cerebral cu debut precoce.

Cercetătorii au compilat date din 48 de studii genetice, care au inclus aproximativ 17.000 de persoane cu un accident vascular cerebral și aproape 600.000 de persoane  fără accident vascular cerebral. Toți participanții aveau între 18 și 59 de ani.

O cercetare la nivelul genomului a evidențiat două zone puternic asociate cu un risc timpuriu de accident vascular cerebral.

O a doua analiză a unor tipuri specifice de gene ale grupelor de sânge a descoperit că pentru o variație a grupului A aveau o șansă cu 16% mai mare de a suferi un accident vascular cerebral înainte de vârsta de 60 de ani, comparativ cu o populație de alte tipuri de sânge.

Pentru cei cu grupa O1, riscul a fost mai mic cu 12%.

Cercetătorii notează, totuși, că riscul suplimentar de accident vascular cerebral la persoanele cu sânge de tip A este mic, așa că nu este nevoie de analize suplimentare sau de screening pentru cei cu această grupă sanguină.

„Încă nu știm de ce grupa de sânge A ar conferi un risc mai mare”, a declarat autorul principal și neurologul Steven Kittner de la Universitatea din Maryland într-o declarație din 2022.

„Dar probabil că are ceva de-a face cu factorii de coagulare a sângelui, cum ar fi trombocitele și celulele care căptușesc vasele de sânge, precum și alte proteine ​​​​circulante, care joacă un rol în dezvoltarea cheagurilor de sânge”.

Deși concluziile studiului pot părea alarmante, grupa de sânge ar putea schimba mult ceea ce știm despre riscul de accident vascular cerebral precoce.

„În mod clar avem nevoie de mai multe studii pentru a clarifica mecanismele de creștere a riscului de accident vascular cerebral”, a spus Kittner.

Accidentul vascular cerebral la persoanele mai tinere este mai puțin probabil să fie cauzat de o acumulare de depozite de grăsime în artere (un proces numit ateroscleroză) și mai probabil să fie cauzat de factori care au legătură cu formarea cheagurilor, spun autorii.

Secvența genetică pentru tipurile de sânge A și B a fost, de asemenea, asociată cu un risc ușor mai mare de cheaguri de sânge în vene, numit tromboză venoasă.

Subiecte în articol: grupa sange accident vascular