Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Marte, planeta cu două feţe

Marte, planeta cu două feţe

de Anca Aldea    |    21 Iun 2008   •   00:00

Cel mai mare crater de impact din sistemul solar

Preocupaţi de recentele descoperiri pe Marte, oamenii de ştiinţă americani au ajuns să se întrebe de ce Planeta Roşie este atît de diversificată. De ce în emisfera sudică, Marte este acoperit de zone muntoase cu creste, iar în emisfera nordică se află zone joase acoperite cu praf şi nisip? Potrivit cercetătorilor citaţi de revista Nature, un motiv ar putea consta în coliziunea, în urmă cu patru miliarde de ani, a Planetei Roşii cu un ateroid sau cu o cometă. Impactul ar fi cauzat distrugeri uriaşe regiunii de nord, creînd aici un crater gigant, pe o suprafaţă de aproximativ 40% din aria totală a planetei. În urma unor noi calcule s-a descoperit că acest crater – cel mai mare din sistemul nostru solar, numit Bazinul Boreal, măsoară 8.530 de kilometri adîncime şi 10.620 de kilometri lungime. Teoria unui astfel de impact a fost enunţată prima dată în anii 80 de profeorii Steve Squyres de la Universitatea Cornell şi Don Wilhelms de la U.S. Geological Survey. Ea a fost confirmată în prezent după ce experţii au găsit dovezi noi că să o susţină.
O altă posibilă cauză care ar fi dus la diferenţele geografice între cele două emisfere este şi o convecţie (mişcare ascendentă) a mantalei la scară mare.

Subiecte în articol: exclusiv online