Muzeul Quai Branly din Paris a expus un craniu de cristal care a atras
o mulţime de vizitatori. Decizia de a-l arăta lumii-ntregi coincide cu
lansarea celui de-al patrulea film Indiana Jones, numit "Indiana Jones
şi craniul de cristal", anunţă The Wall Street Journal. Filmul se
bazează pe legenda conform căreia reunirea a 13 cranii de cristal de
origine aztecă este singura care poate preveni sfîrşitul lumii, care ar
fi trebuit să se producă în 2012.
Muzeul Quai Branly din Paris a expus un craniu de cristal care a atras o mulţime de vizitatori. Decizia de a-l arăta lumii-ntregi coincide cu lansarea celui de-al patrulea film Indiana Jones, numit "Indiana Jones şi craniul de cristal", anunţă The Wall Street Journal. Filmul se bazează pe legenda conform căreia reunirea a 13 cranii de cristal de origine aztecă este singura care poate preveni sfîrşitul lumii, care ar fi trebuit să se producă în 2012.
În cultura aztecă, craniile umane erau folosite la ritualuri religioase, unde se efectuau sacrificii umane. Această semnificaţie a conferit craniilor de cristal o aură mitică, enigmatică. Din păcate, exponatul de la Muzeul Quai Branly este un fals, ca şi cele ce se află în custodia Institutului Smithsonian şi British Museum. Motivul pentru care conducerea muzeului parizian ar expune un fals este dezvăluit de Esther Pasztory, profesor de istoria artei la Universitatea Columbia: "Oamenii vor să vadă artă aztecă". Chiar dacă nu este artă aztecă veritabilă, muzeul găseşte expunerea sa avantajoasă, pentru că şi falsurile declarate au fanii lor.
Pe adresa Muzeului Quai Branly au fost primite scrisori de la pasionaţi, care i-au acuzat pe custozii francezi că nu expun craniul din teama de a nu declanşa blestemul care pluteşte asupra lui. Aceste scrisori au fost cele care au adus în vederea conducerii muzeului interesul puternic privind acest obiect. Preşedintele Musée du quai Branly, Stéphane Martin, povesteşte că în copilărie a fost copleşit de imaginea craniului de cristal, aflat atunci în custodia Musée de l’Homme din Paris. Abia după cîteva zeci de ani a aflat că originea uimitorului obiect nu era cea indicată. După publicarea titlului noului film, Indiana Jones, Martin a profitat de oportunitate şi a oferit publicului şansa de a vedea controversatul vestigiu.
Studiind unul dintre craniile de cristal existente, englezii au descoperit în 1996 că cele două cavităţi care imită ochii şi cea de-a treia, situată în vîrful capului, au fost săpate precis în roca de cristal, într-un mod în care nu puteau fi realizate de mîna umană. Folosind-se de microscoape performante şi de scannere, cercetătorii au ajuns la concluzia că urmele rămase pe craniu provin de la o maşină rotativă, iar aztecii nu beneficiau de asemenea unelte. Atît craniul care se află astăzi la British Museum, cît şi cel din Franţa au trecut prin mîinile anticarului francez Eugéne Boban, care, la începutul anilor 1860, făcea comerţ cu astfel de obiecte, convingîndu-şi cumpărătorii că proveneau din Mexic. Specialiştii sînt de părere că acesta a ajutat la păstrarea legendei apocaliptice a celor 13 cranii, cu toate că era conştient de adevărata origine a acestor vestigii. Şi vizitatorii Muzeului Quai Branly sînt conştienţi că obiectul vizitei lor este contrafăcut. "Bineînţeles că este un fals. Cele reale sînt atît de puternice, încît nici un muzeu nu ar îndrăzni să le expună", a declarat Yvane Hardy Riotte, unul dintre miile de vizitatori.
Craniul aflat în posesia Institutului Smithsonian are şi el partea lui de mister. Nu i se cunoaşte cu exactitate originea şi nu se cunoaşte nici posesorul său anterior. În 1992 a apărut un pachet adresat "Curatorului de la Smithsonian Institute, Muzeul Mezoamerican, Washington D.C.". Cum adresa era inexistentă, pachetul, însoţit de o mică notiţă, a fost livrat Muzeului Naţional de Istorie Americană. Puţinele cuvine, nesemnate, descriau conţinutul pachetului misterios: "Acest craniu aztec, care se presupune a fi parte din colecţia Pofirio Diaz, a fost achiziţionat în Mexic în 1960. Îl ofer Institutului Smithsonian şi nu pretind nici o răsplată". Richard Ahlborn, în acea vreme curator al Institutului, a trimis craniul la Departamentul de antropologie, în speranţa autentificării sale. (Alexandra Zotta)
STONEHENGE, VANDALIZAT
Folosindu-se de un ciocan şi o şurubelniţă, doi presupuşi vînători de suveniruri au vandalizat faimosul Stonehenge, relatează BBC. Dacă înainte ciobirea unei bucăţi din Stonehenge era o practică acceptată, astăzi este cu interzisă cu desăvîrşire. "Deteriorarea unui monument străvechi este o ofensă serioasă şi privim acest tip de vătămări extrem de serios. Sîntem hotărîţi să identificăm infractorii şi să-i aducem în faţa justiţiei", a anunţat poliţia din Wiltshire.VEŞTI DIN AFGANISTAN
După mai bine de o lună de săpături, arheologii lituanieni au descoperit în provincia afgană Ghor importante dovezi despre culturile care au prosperat în zonă acum sute de ani. Conducătorul expediţiei, profesorul Aleksiejus Luchtanas de la Facultatea de Istorie a Universităţii din Vilnius a declarat că arheologii au descoperit nouă obiecte culturale încă necunoscute, incluzînd şi rămăşiţe ale unei aşezări omeneşti datînd de acum cîteva milenii. Printre descoperiri se numără rămăşiţele unui castel şi a altor fortificaţii, dar descoperirea cheie se constituie din rămăşiţele unei mănăstiri budiste sculptată de mînă în faleza rîului Harirud. Nu se cunoaşte exact perioada din care datează această mănăstire, însă specialiştii sînt de părere că aparţine primelor secole ale erei noastre.MUMII SCUFUNDATE
Spania şi Egiptul îşi vor uni forţele pentru investigarea scufundării unei corăbii din secolul al XIX-lea, anunţă agenţia de ştiri MENA. Se presupune că vasul avea la bord mumia lui Khafre, unul dintre faraonii Dinastiei a IV-a. Khafre este cunoscut pentru construcţia celeide-a doua piramide ca mărime din Giza. Mumia sa nu a mai fost găsită, dar unii egiptologi sînt de părere că se afla pe corabia care transporta vestigii din Egipt spre Marea Britanie şi care s-a scufundat în apropierea coastelor maritime ale Spaniei.
ŢINUTA OBLIGATORIE
O nouă decizie din partea secretarului general al Consiliului Suprem al Antichităţilor din Egipt, Zahi Hawass – acoperirea mumiilor expuse în muzee. Conform All Headline News, Hawass a declarat că acoperirea mumiilor este o decizie foarte importantă, considerînd că este o problemă de etică, nu una religioasă: "Nu vrem ca oamenii să ne vadă trupurile goale după ce murim, atunci de ce să ne permitem să le vedem trupurile şi să le expunem într-o asemenea manieră?" Muzeul Manchester din nordul Angliei s-a confruntat cu o asemenea problemă cînd vizitatorii au acuzat felul în care sînt expuse mumiile egiptene.CONSTRUCŢII ENIGMATICE
În timp ce barajele moderne de beton din China sînt atent supravegheate deoarece, în urma cutremurului de proporţii, ameninţă să se prăbuşească, cel mai vechi sistem de irigaţii din lume a suferit pagube minore, relatează AFP. Construit în anul 256 î.Hr., barajul Dujiangyan controlează apele rîului Minjiang şi le distribuie spre cîmpurile fertile din zonă. De ce a rezistat atît de bine cutremurului? Îndemînarea arhitecţilor antici era atît de mare, încît construcţia se apropie de perfecţiune.O IMAGINE IMPECABILĂ
Pe lîngă bucăţi de ceramică, garnituri de vas, velatură şi două chei, cercetătorii au descoperit în Florida un mic instrument din aur, datînd din secolul al XVI-lea sau al XVII-lea. Instrumentul combină o scobitoare şi un beţişor pentru urechi şi, deşi pare ceva banal, cel care l-a descoperit, scafandrul Chris Rackley, îi estimează valoarea la peste 100.000 de dolari. Descoperirea s-a produs în timp ce scafandrii încercau să găsească epava corabiei spaniole Santa Margarita, scufundată în 1622 de un uragan.Citește pe Antena3.ro