Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Obiect venit din afara sistemului solar, detectat de astronomi

Obiect venit din afara sistemului solar, detectat de astronomi

22 Noi 2017   •   14:42
Obiect venit din afara sistemului solar, detectat de astronomi

Un asteroid lung de 400 de metri, care a fost observat de două echipe de astronomi din SUA, luna trecută, trecând prin dreptul soarelui, este primul obiect venit din afara sistemului nostru solar care a fost detectat până acum de oamenii de ştiinţă, se arată în două studii independente.

Analiza astronomilor a arătat că, dată fiind traiectoria şi viteza asteroidului, acesta nu putea veni din propriul nostru sistem solar. Asteroidul, denumit 1I/2017 U1 şi poreclit ’Oumuamua (mesager în limba băştinaşilor din insula Hawaii), este foarte îngust, având o lungime de aproximativ 400 de metri şi o lăţime de 40 de metri. Obiectul este unul foarte întunecat, absorbind 96% din lumina care cade pe suprafaţa acestuia şi are o culoare roşiatică. Tenta roşiatică este un indiciu al existenţei moleculelor organice (bazate pe carbon) pe suprafaţa acestuia, potrivit cercetătorilor. Moleculele organice sunt "cărămizile" necesare pentru formarea vieţii, acestea fiind întâlnite şi pe asteroizii formaţi în interiorul sistemului nostru solar. Descoperirea le arată cercetătorilor că o astfel de compoziţie este una tipică pentru galaxia noastră. Direcţia din care ’Oumuamua a venit este cea a constelaţiei Vega. O astfel de distanţă ar fi fost străbătută de asteroid în 300.000 de ani, însă cu 300.000 de ani în urmă poziţia constelaţiei era alta, ceea ce înseamnă că obiectul are o altă origine. Asteroidul venit din spaţiul interstelar a fost observat şi analizat de astronomii de la Universitatea din Hawaii, care i-au dat şi numele, dar şi de cei de la Universitatea California Los Angeles. Aceştia au calculat că, deşi ’Oumuamua este primul obiect interstelar detectat în sistemul nostru solar, aproximativ 10.000 de asteroizi similari s-ar putea afla, în prezent, în spaţiul dintre Neptun şi Soare. Astfel de obiecte au o viteză prea mare pentru a fi atrase pe orbita soarelui de către gravitaţia acestuia. În schimb, ele vor traversa sistemul nostru solar şi vor ieşi din acesta ajungând din nou în spaţiul interstelar. Conform calculelor astronomilor, 1.000 de astfel de obiecte intră în fiecare an în sistemul nostru solar, alte 1.000 ieşind din el. ’Oumuamua se află, în prezent, la 200 de milioane de kilometri de pământ. Asteroidul va trece de Jupiter în 2019 şi va părăsi sistemul nostru solar urmând să se îndrepte spre constelaţia Pegas.

"Este o bucată dintr-un alt sistem solar care care a fost expulzată şi traversează spaţiul interstelar de sute de milioane sau poate de miliarde de ani", Paul Chodas, NASA