Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Pui de ogari afgani din părinţi clonaţi

Pui de ogari afgani din părinţi clonaţi

13 Sep 2008   •   00:00

Fotografia dată publicităţii la începutul acestei luni ilustrează pui de cîine născuţi prin înseminarea artificială. Dar nu este vorba de orice fel de pui. Părinţii micuţilor – ogarul afgan Snuppy, primul cîine clonat din lume (în august 2005), şi două femele ale aceleiaşi rase – se află, împreună cu puiuţii lor, la un institut de cercetare din cadrul Universităţii Naţionale din Seul. Naşterea acestor pui de ogar afgan reprezintă o premieră în lume, au anunţat cercetătorii sud-coreeni, citaţi de Agenţia France Press. Potrivit aceloraşi surse, cele două femele au dat naştere, în luna mai, la zece pui, însă unul a murit din motive necunoscute. “Acest lucru demonstrează capacitatea de reproducere a cîinilor clonaţi”, a declarat Lee Byung-Chun, liderul echipei care a realizat premiera. Reuşita experimentului realizat la Universitatea din Seul are o greutate semnificativă, spun specialiştii, referindu-se la posibilitatea, mai devreme sau mai tîrziu, de a crea, prin aceleaşi procedee, şi alte rase de cîini, cum sînt cele folosite de forţele armate sau de poliţie, care în prezent trebuie sterilizaţi pentru a răspunde corect antrenamentelor. Lee şi colegii săi urmează să realizeze un experiment similar de inseminare artificială şi pe lupii clonaţi în iulie 2006. În 2005, 123 de femele din diferite rase de cîini au fost inseminate cu 1.095 de embrioni. Doar trei femele au rămas însărcinate (a treia a pierdut sarcina) şi numai două dintre ele au dus sarcina pînă la capăt (însă unul dintre puii supravieţuitori a murit, cîteva zile mai tîrziu, de pneumonie). Al treilea pui, născut la 24 aprilie 2005, avea să se numească Snuppy.

Din milă pentru animale

Doi berlinezi, ale căror acte de caritate faţă de animalele bolnave au răscolit întreaga Germanie, ar putea pierde lupta cu vecinii lor sătui de atîtea schelălăieli. Timp de doi ani, doi poştaşi – Dirk Bufe şi Hartmut Benter – au adunat de pe străzi păsări, cîini şi pisici bolnave, pentru a le oferi dragoste şi afecţiune în ultimele lor zile de viaţă, scrie ediţia online a publicaţiei germane Der Spiegel. Vecinii s-au plîns însă de zgomotul de nesuportat al muribunzilor – 13 cîini, două pisici şi 185 de păsări. O decizie a autorităţilor urmează să fie anunţată cît de curînd.

Organism recreat în laborator

O echipă de biologi de la Universitatea Yale a reuşit să creeze, în colaborare cu un grup de oameni de ştiinţă de la Departamentul american pentru Energie, întreaga secvenţă a genomului de Trichoplax, unul dintre organismele primitive multicelulare. Este vorba de un animal, care are doar patru tipuri de celule şi nici un organ structurat. Aceste organisme “sînt descendenţii celui mai bătrîn animal multicelular, probabil mult mai bătrîn decît bureţii”, a declarat, pentru revista Nature, Stephen Dellaporta, profesor de biologie moleculară şi celulară de la Universitatea Yale, citat de Science Daily.

Marijuana, împotriva infecţiilor

Frunzele de marijuana conţin substanţe care pot lupta cu infecţiile bacteriene, rezistente la medicamente. Acesta este rezultatul unui studiu realizat de cercetătorii din Italia şi Marea Britanie. Potrivit cercetătorilor, marijuana poate fi folosită şi pentru obţinerea de substanţe antibacteriene sintetice, utilizate în prezent la fabricarea săpunului şi a unor produse cosmetice. Oamenii de ştiinţă spun că planta poate fi folosită şi împotriva streptococului auriu.

Despre adaptare la condiţii vitrege

O echipă de cercetători americani a descoperit în Anzii peruani o serie de plante specifice regiunii, licheni şi alţi microbi. Este pentru prima dată cînd sînt observate aceste forme de viaţă într-un context climatic extrem de aspru. Studiul, publicat într-o revistă a Academiei Naţionale de Ştiinţă din Marea Britanie, dezvăluie şi modalitatea prin care aceste organisme s-au adaptat la schimbările climatice în cele mai friguroase ecosisteme de pe Pămînt.

Gorila Jenny a fost eutanasiată

Cea mai în vîrstă gorilă care a trăit în captivitate a decedat, la începutul acestei luni, la Grădina Zoologică din Dallas, Statele Unite. Femela, în vîrstă de 55 de ani, a fost eutanasiată de către îngrijitorii grădinii din cauza unei tumori inoperabile la stomac. Cu cîteva zile înainte să moară, gorila Jenny a refuzat să mai mănînce şi să mai bea apă. Oamenii care au avut grijă de ea în timpul vieţii îşi amintesc că maimuţa era o prezenţă plăcută, dar puţin autoritară. “Dacă nu vroia să iasă din cuşcă într-o zi, nu ieşea. Dar îi plăceau foarte mult oamenii”, spune, nostalgic, Todd Bowsher, curatorul expoziţiei “Animale sălbatice africane”. Jenny s-a născut în sălbăticie şi a fost adusă la grădina din Texas în 1957. A născut o singură dată, în 1965, un pui pe nume Vicki, pe care îngrijitorii americani l-au trimis la o grădină zoologică din Canada. Deşi a fost curtată de alţi pretendenţi, Jenny nu a mai putut concepe alt pui, iar specialiştii care au avut-o în grijă nu şi-au explicat niciodată motivele.

Subiecte în articol: natura