Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Omenirea, la răscruce: au apărut primii pui de șoareci din doi tați

Omenirea, la răscruce: au apărut primii pui de șoareci din doi tați

de Redacția Jurnalul    |    17 Mar 2023   •   09:30
Omenirea, la răscruce: au apărut primii pui de șoareci din doi tați

Oamenii de știință au creat pentru prima dată pui de șoareci din doi tați, transformând în laborator celule stem masculine în celule feminine.

Foarte puțini embrioni de șoarece s-au născut vii și nu se știe dacă aceeași tehnică ar funcționa și în cazul oamenilor, dar "este o strategie foarte inteligentă care a fost dezvoltată pentru a converti celulele stem masculine în celule stem feminine", a declarat Diana Laird, expert în celule stem și reproducere la Universitatea California din San Francisco, neimplicată în cercetare.

"Este un pas important atât în domeniul celulelor stem, cât și în cel al biologiei reproductive".

Oamenii de știință și-au descris munca într-un studiu publicat miercuri în revista Nature.

Au luat celule de piele de la coada șoarecilor masculi și le-au transformat în "celule stem pluripotente induse", care se pot dezvolta în multe tipuri diferite de celule sau țesuturi. Apoi, printr-un proces care a presupus creșterea lor și tratarea lor cu un medicament, au transformat celulele stem de șoarece mascul în celule feminine și au produs ovule funcționale. În cele din urmă, au fertilizat aceste ovule și au implantat embrionii în șoareci femele.

Aproximativ 1% dintre embrioni - 7 din 630 - s-au transformat în pui de șoarece vii.

Puii au crescut normal și au putut deveni părinți în mod obișnuit, a declarat săptămâna trecută Katsuhiko Hayashi, conducătorul cercetării, de la Universitatea Kyushu și Universitatea Osaka din Japonia.

Într-un comentariu publicat alături de studiul din Nature, Laird și colegul ei, Jonathan Bayerl, au declarat că această lucrare "deschide noi căi în cercetarea în domeniul biologiei reproductive și al fertilității" pentru animale și oameni.

Pe viitor, de exemplu, ar putea fi posibilă reproducerea mamiferelor pe cale de dispariție de la un singur mascul.

"Și ar putea chiar să ofere un model pentru a permite mai multor persoane", cum ar fi cuplurile de bărbați, "să aibă copii biologici, evitând în același timp problemele etice și juridice ale ovulelor donate", au scris ei, conform Associated Press.

(sursa: Mediafax)