Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Război între insecte

Război între insecte

09 Ian 2008   •   00:00

Un studiu efectuat de cercetători de la Universitatea din Copenhaga, Danemarca, arată că fluturii albaştri îşi lasă omizile pentru a fi crescute de furnicile din specia Myrmica, această descoperire fiind foarte importantă pentru menţinerea speciei rare de fluturi Alcon, relatează Nature. Omizile fluturilor imită mirosul corpului larvelor furnicilor, astfel încât, atunci când sunt lăsate în drumul acestora, sunt adesea confundate cu membrii muşuroiului. “Este foarte important ca omida să imite foarte bine chimia larvelor, deoarece furnicile devorează larvele necunoscute”, spune cercetătorul David Nash, zoolog la Universitatea din Copenhaga. Fenomenul are loc doar în cuiburile aflate în apropierea plantei cu care se hrănesc aceşti fluturi, genţiana. Adoptarea intruşilor pune în pericol coloniile de furnici, propriile larve find ignorate în favoarea paraziţilor, şi creează o adevărată luptă de supravieţuire. Deşi fluturii albaştri au fost reintroduşi în Marea Britanie în anii ’80, următoarele încercări de populare au eşuat. Unul dintre motivele acestor nereuşite ar putea fi faptul că furnicile au sesizat “deghizarea” şi au mâncat “la cină” omizile care nu au trecut testul. (A. C.T.)

Bogata Costa Rica îşi scoate speciile noi de amfibieni la soare pentru prima oară

Trei noi specii de salamandre au fost descoperite într-o rezervaţie forestieră din Costa Rica, în parcul naţional “La Amistad”, relatează BBC. Două dintre ele aparţin genului nocturn Bolitoglossa, iar cea de-a treia este o specie de salamandră pitică, Nototriton, cu lungimea de 3 cm. “Este foarte interesant să găseşti multe specii noi într-o singură zonă, în special pentru că această rezervaţie este, probabil, singurul loc din lume unde poţi găsi aceste animale” spune cercetătorul-şef dr. Alex Monro, de la Muzeul Naţional de Istorie, din Londra. Amfibienii fac parte din cele 5.000 de plante şi animale studiate de oamenii de ştiinţă pe durata a trei expediţii în America Centrală şi se adaugă celor 40 de specii de salamandre deja cunoscute în această zonă. Dr. Monro a adăugat că pe viitor sunt planificate încă patru expediţii. Cercetătorii cred că această zonă este un mediu de diversificare pentru animale şi bănuiesc că aici se găsesc două treimi din speciile native din Costa Rica, printre care sute de păsări, mamifere, reptile, amfibieni şi mii de plante.

Alte explicaţii

O nouă teorie a oamenilor de ştiinţă dă peste cap motivele pentru care ar fi dispărut dinozaurii acum milioane de ani, relatează Science Daily. Aceştia susţin că o posibilitate ar fi evoluţia insectelor, în special a celor purtătoare de boli, un argument ce susţine acest fapt fiind conservarea acestora în chihlimbar datând de pe vremea dinozaurilor. “Nu în ultimul rând, apare teoria conform căreia dinozaurii au dispărut pe parcursul unei perioade de sute, mii sau chiar milioane de ani, timp care nu corespunde cu posibilele efecte ale unui impact cu asteroizi, aşa cum se susţinea” a spus George Poinar jr., profesor de zoologie la Universitatea din Oegon, SUA. Acesta a mai adăugat că apariţia insectelor, a bolilor purtate de acestea şi răspândirea plantelor care înfloresc par să fie perfect compatibile cu tot ceea ce se cunoaşte despre dispariţia dinozaurilor.

Muzeu în China

În provincia Shaanxi din China îşi deschide porţile un nou muzeu de ştiinţe naturale, urmând să aibă expuse unele dintre cele mai interesante exponate din zonă descoperite până acum. Printre aceste exponate se regăseşte cel mai lung gât fosilizat al unui dinozaur, care, întins, ar putea ajunge la lungimea a trei etaje. O secţiune a muzeului este dedicată animalelor preţuite în această provincie precum maimuţa cu nasul cârn şi antilopa, provenite din Munţii Qinling ai provinciei Shaanxi.

Aligatori albi dispăruţi de la zoo

Şapte aligatori albi, în vârstă de doi ani, au dispărut, pe 1 ianuarie, de la Grădina Zoologică a Universităţii din Mato Grosso, Brazilia, conform BBC. Poliţiştii care investighează cazul cred că reptilele ar fi putut fi furate pentru a fi vândute peste graniţă, deoarece fiecare exemplar valorează aproximativ 10.000 de dolari. Aceştia mai adaugă faptul că cercetările vor decurge dificil, deoarece specia este rară, iar oamenii implicaţi pot fi greu de depistat. Majoritatea aligatorilor albi născuţi în sălbăticie nu supravieţuiesc, deoarece pielea albă şi ochii de culoare roz îi fac să fie vulnerabili la atacul prădătorilor.

Ţestoase recuperate

Peste 60 de broaşte ţestoase se află sub supravegherea specialiştilor după ce au fost salvate de la îngheţ din apele golfului din Port St. Joe, Florida. “Broaştele ţestoase nu mai pot reacţiona atunci când este prea frig pentru ele”, a spus directorului parcului marin Gulf World, Kevin Walsh. Doar 20 de exemplare nu au putut fi salvate. Membrii ai National Marine Fisheries şi Gulf World au adunat ţestoasele care pluteau la suprafaţa apei după două zile de temperaturi scăzute, ele urmând să fie eliberate după ce vremea se va mai încălzi.

Subiecte în articol: natura