Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Urme de sânge vechi de 46 de milioane de ani, descoperite într-un ţânţar fosilizat

15 Oct 2013   •   14:09

Oamenii de ştiinţă americani au identificat urme de sânge în abdomenul unui ţânţar fosilizat care a trăit acum 46 de milioane de ani, prima descoperire de acest fel, potrivit raportului publicat în revista ştiinţifică Proceedings of the National Academy of Sciences.

Echipa condusă de paleontologul Dale Greenwalt, de la Muzeul Naţional de Istorie Naturală din Washington, a găsit doi ţânţari extrem de bine conservaţi într-o piatră de şist care s-a format prin sedimentare în urmă cu 46 de milioane de ani.

Aceştia au putut identifica inclusiv sexul ţânarilor, fiind vorba de un mascul şi o femelă, aceasta având urme de sânge în abdomen.

Deşi oamenii de ştiinţă au putut determina până în prezent că ţânţarii se hrăneau cu sânge încă din acea epocă, analizând anatomia lor, acum este prima dată când sângele unui animal vertebrat este găsit în abdomenul unei astfel de insecte.

"Abdomenul unui ţânţar plin de sânge este ca un balon gata să se spargă. Este foarte fragil. Şansele ca abdomenul să nu se dezintegreze în timpul procesului de fosilizare sunt infinitezimale", a declarat Dale Greenwalt.

Astfel, ţânţarul trebuie să fi murit imediat după ce a supt sângele unui animal, să fi căzut pe pelicula de apă a unui lac, să se fi scufundat pe fundul lacului, iar sedimentele care s-au depus peste el, formând apoi piatra de şist, să nu-l strivească.

Descoperirea aminteşte de filmul SF Jurassic Park, în care dinozaurii sunt readuşi la viaţă prin clonare, folosindu-se sângele găsit într-un ţânţar conservat în ambră.

Oamenii de ştiinţă spun însă că în cazul acestui ţânţar nu este cazul, dat fiind că orice urmă de ADN din sânge a dispărut de multă vreme. Alte molecule, însă, s-au păstrat. Este vorba de molecule de fier şi porfirină, ambele părţi ale hemoglobinei - pigmentul roşu găsit în sângele tuturor vertebratelor.

"Acest lucru arată că detaliile stomacului unui ţânţar care suge sânge se pot păstra foarte bine şi în alt mediu decât ambra", a declarat George Poinar, de la Universitatea Oregon, care a studiat fosilele, referindu-se la ipoteza celebrului film Jurassic Park.

Deşii ţânţarii găsiţi sunt foarte asemănători cu cei din ziua de azi, cercetătorii au putut determina că aceştia fac parte din două specii până acum necunoscute.

Femela, în care au fost găsite urmele de sânge, a fost denimită Culiseta lemniscata, iar masculul, care făcea parte dintr-o specie diferită de femelă, a fost denumit Culiseta kishenehn.

Subiecte în articol: sange tantar tantar jurassic park