Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Un satelit NASA s-a întors pe Pământ după 38 de ani

Un satelit NASA s-a întors pe Pământ după 38 de ani

de Redacția Jurnalul    |    09 Ian 2023   •   22:40
Un satelit NASA s-a întors pe Pământ după 38 de ani

Un satelit al NASA care nu mai funcționa de mai mulți ani, a căzut pe Pământ după 38 de ani petrecuți pe orbita planetei.

Earth Radiation Budget Satellite, cunoscut sub numele de ERBS, a fost lansat în 1984 la bordul navetei spațiale Challenger.

Până în 2005, datele de la ERBS au ajutat cercetătorii să investigheze modul în care Pământul absorbea și radia energia de la Soare. De asemenea, satelitul a oferit date cu ajutorul cărora au fost măsurate concentrațiile de ozon, vapori de apă, dioxid de azot și aerosoli din stratosfera Pământului.

Departamentul american al Apărării a anunțat că ERBS a reintrat în atmosfera Pământului duminică, la ora 23:04, ora Europei Centrale, deasupra Mării Bering, potrivit unui comunicat al NASA citat de CNN.

Specialiștii spun că cea mai mare parte a satelitului a fost distrusă în timp ce s-a deplasat prin atmosferă. Anterior, NASA a calculat și a stabilit că riscul ca cineva de pe Pământ să fie rănit este foarte scăzut, de aproximativ 1 la 9.400.

Satelitul a depășit cu mult durata de viață preconizată de doi ani, funcționând în total 21 de ani.

Un instrument aflat la bordul ERBS, Stratospheric Aerosol and Gas Experiment II (SAGE II), a colectat date care au confirmat că stratul de ozon era în scădere la scară globală, a precizat NASA.

Aceste date au ajutat la elaborarea Protocolului de la Montreal, un acord internațional semnat în 1987 de zeci de țări, care a dus la o scădere dramatică în întreaga lume a utilizării clorofluorocarburilor (CFC) care distrug stratul de ozon. Este vorba despre substanțe chimice folosite odinioară în mod obișnuit în spray-urile, în refrigerare și în aparatele de aer condiționat.

(sursa: Mediafax)