Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Sfârșitul lumii. Oamenii de știință avertizează că o explozie spațială ar putea pune capăt vieții pe Terra timp de „mii de ani”

de Giulia Anghel    |    04 Noi 2023   •   00:00
Sursa foto: Hepta

Dacă două stele neutronice sau o stea neutronică și o gaură neagră se ciocnesc, se produce o kilonova. Acest eveniment ar pune capăt vieții pe Terra dacă s-ar produce la o distanță de 36 de ani lumină.

De la asteroizi la anihilarea extratereștrilor, filmele cu dezastre de la Hollywood au imaginat aproape toate posibilitățile despre cum s-ar putea sfârși lumea.

Dar dacă unele dintre aceste scenarii apocaliptice par puțin exagerate, se dovedește că există o amenințare mult mai sinistră din spațiu, care este de fapt dovedită științific.

Acest tip rar și misterios de explozie cosmică are potențialul de a eradica viața pe Pământ timp de „mii de ani”, avertizează un nou studiu.

Deși nu este la fel de violentă ca o supernova, o kilonova apare atunci când două stele neutronice sau o stea neutronică și o gaură neagră se ciocnesc și se contopesc, producând o explozie de raze gamma care durează doar câteva secunde.

Oamenii de știință atrag atenția că un tip rar de explozie spațială, cunoscut sub numele de kilonova, ar putea pune  capăt vieții pe Pământ timp de „mii de ani”.

Ce este  kilonova

Kilonova este o explozie imensă provocată de stele neutronice care se ciocnesc unele de altele, trimițând în spațiu un jet intens de particule de înaltă energie.

Acestea transmit un fulger luminos de lumină radioactivă care produce cantități mari de elemente importante, cum ar fi argint, aur, platină și uraniu.

Fuziunea dintre cele două stele neutronice – unele dintre cele mai dense obiecte din univers – creează o explozie de 1.000 de ori mai strălucitoare decât o nova clasică.

„Am descoperit că, dacă ar avea loc o fuziune a stelei cu neutroni la circa 36 de ani lumină de Pământ, radiația rezultată ar putea provoca un eveniment fatal”, spune Haille Perkins, cercetător la Universitatea din Illinois Urbana-Champaign, pentru Space.com.

În primul rând, este important de subliniat că riscul ca o astfel de explozie să aibă loc șa această distanță este foarte scăzut - cele mai apropiate stele neutronice cunoscute sunt la mai mult de 400 de ani lumină de planeta noastră.

Dar motivul pentru care ar putea distruge umanitatea, spun oamenii de știință, este că tipul de radiație provocat de razele gamma transportă suficientă energie pentru a îndepărta electronii din atomi, într-un proces numit ionizare.

Odată ce razele ajung la noi, ele ar putea distruge stratul de ozon al Pământului și ne-ar putea expune la doze letale de radiații ultraviolete de la Soare timp de mii de ani.

Cu toate acestea, explozia ar trebui să aibă loc la o distanță de 36 de ani lumină de planeta noastră pentru ca razele gamma să ajungă pe Terra.

„Distanța de siguranță și componenta care este cea mai periculoasă sunt incerte îmntrucât multe efecte depind de mai mulți factori, precum unghiul de vizualizare față de eveniment, energia exploziei, masa materialului ejectat și multe altele. Cu combinația de parametri pe care o selectăm, se pare că razele cosmice vor fi cele mai amenințătoare”, spune Perkins.

Motivul pentru care kilonova este atât de interesantă se regăsește în faptul că este un eveniment rar și rapid,  ceea ce face dificilă studierea sa.

Însă cercetătorii de la Universitatea Warwick au dezvăluit faptul că au putut folosi telescopul spațial James Webb al NASA pentru a analiza o kilonova pentru prima dată. Acest lucru le-a permis să studieze elementele grele produse de explozie, inclusiv confirmarea faptului că aceasta creează telur - care a fost ipotezat, dar nu a fost dovedit până acum.

Între timp, noul studiu al Universității Urbana-Champaign din Illinois s-a bazat pe o fuziune diferită de stele neutronice la circa 130 de milioane de ani lumină distanță, care este singura kilonova văzută vreodată în radiația electromagnetică și auzită în undele gravitaționale.

Stelele neutronice au potențialul de a distruge orice în calea lor la o distanță de 297 de ani lumină. Cu toate acestea, ar fi nevoie de o „lovitură directă” a unui jet pentru ca acest lucru să se întâmple, ceea ce înseamnă că această amenințare specială este chiar mai puțin probabilă decât distrugerea treptată a atmosferei Pământului.

Un ultim risc asociat cu kilonova este un alt efect secundar, provocat de jeturile de raze gamma.

Pe măsură ce se deplasează prin spațiu, se ciocnesc cu gazul și praful din jurul stelelor, ceea ce creează emisii puternice de raze X. O astfel de radiație durează mai mult decât emisiile de raze gamma, au spus cercetătorii din spatele noului studiu și, de asemenea, are potențialul de a deteriora stratul de ozon al Pământului.

Vestea bună, totuși, este că, pentru a fi o amenințare, o astfel de explozie ar trebui să aibă loc și mai aproape de planeta noastră decât distanța de 36 de ani lumină pentru razele gamma, mai exact în 16,3 ani lumină.

Una peste alta, au spus cercetătorii, erupțiile solare, impacturile de asteroizi și exploziile de supernove au toate „șanse mai mari de a fi dăunătoare” Pământului decât kilonova.

„Fuziunile de stele neutronice sunt extrem de rare, dar destul de puternice, iar acest lucru, combinat cu intervalul relativ mic de letalitate, înseamnă că o extincție cauzată de o fuziune binară a stelelor neutronice nu ar trebui să fie o preocupare a oamenilor de pe Pământ”, concluzionează Perkins.

Ce este steaua neutronică
Stelele neutronice sunt nucleele prăbușite și arse ale stelelor moarte. Când stelele mari ajung la sfârșitul vieții, miezul lor se va prăbuși, explodând straturile exterioare ale stelei.

Aceasta lasă un obiect extrem de dens, cunoscut sub numele de stea neutronică, care comprimă mai multă masă decât este conținută în Soare.

O stea neutronică ar avea în mod obișnuit o masă care este de o jumătate de milion de ori mai mare decât masa Pământului, dar are doar 20 de kilometri diametru. O mână de material din această stea ar cântări la fel de mult ca Muntele Everest.

Este foarte fierbinte, poate are 1 milion de grade, foarte radioactivă și are câmpuri magnetice incredibil de intense.

Acest lucru o face, probabil, cel mai ostil mediu din Univers, potrivit profesorului Patrick Sutton, șeful Departamentului de fizică gravitațională a Universității Cardiff.

Obiectele dense, în special nucleele lor, sunt cheia pentru înțelegerea elementelor grele ale universului, scrie dailymail.com.

››› Vezi galeria foto ‹‹‹