Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Soarele, studiat de aproape, în cea mai îndrăzneaţă misiune spaţială din istorie

05 Oct 2011   •   08:01

Statele membre ale Agentiei Spatiale Europene (ESA) au adoptat cea mai ambitioasa misiune spatiala din istorie si anume studierea comportamentului Soarelui. Sonda Solar Orbiter va opera la doar 42 de milioane de km de stea, mai aproape de ea decat orice alt vehicul. Solar Orbiter va fi lansata in 2017 si va costa aproape un miliard de euro.

NASA, agentia spatiala americana, va participa si ea la misiune, cu doua instrumente pentru sonda si racheta care o va trimite in spatiu.

Delegatii ESA, care s-au intalnit la Paris, au selectat si o misiune pentru a investiga doua dintre cele mai mare mistere ale cosmologiei moderne - materia intunecata si energia intunecata.

Cercetatorii sunt convinsi ca aceste fenomene stau la baza Universului, insa nimeni nu stie inca ce sunt ele exact. Descoperirea energiei intunecat la sfarsitul anilor 1990 si influenta sa asupra expansiunii cosmice a fost recunoscuta marti cu Premiul Nobel.

Telescopul Euclid va cartografia galaxiile, in incercarea de a gasi noi raspunsuri la aceasta problema. Precum Solar Orbiter, costul lui Euclid va fi de aproximativ un miliard de euro, insa misiunea mai are de trecut de niste probleme legale, asa ca va fi adoptata abia in 2012, iar lansarea va avea loc in 2019.

Solar Orbiter va incerca sa masoare particulele energetice si campurile magnetice ale Soarelui. Sonda va realiza, deasemenea, si imagini superbe ale regiunilor polare ale Soarelui.

Vehiculul european se va ascunde in spatele unui scut de protectie impotriva temperaturilor de peste 500 de grade Celsius, iar instrumentele sale se vor "uita" prin mici deschizaturi.

"Scopul principal al lui Solar Orbiter nu este de a face imagini de mare rezolutie, desi le vom face si pe acestea. Obiectivul este sa aflam ce se intampla pe Soare si cum afecteaza spatiul", a declarat Tim Horbury, de la Imperial College London, unul dintre principalii cercetatori ai proiectului Solar Orbiter.