Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Studiul rocilor din Marea Neagră sugerează că polii magnetici ai Pământului s-au inversat de două ori în cursul a 1.000 de ani

27 Oct 2012   •   09:15

Polii magnetici ai Pământului s-au inversat de două ori în mai puțin de 1.000 de ani, sugerează noi cercetări efectuate pe rocile de pe fundul Mării Negre. Inversările au avut loc acum 41.000 de ani, pe vremea când primii oameni moderni colonizau Europa.

Miezul de fier al Pământului funcționează ca un magnet gigantic care emană un câmp magnetic fixat în doi poli, la nord și la sud. Polii magnetici nu sunt aceeași ca polii geografici, care marchează axa în jurul căreia Pământul se învârte.

"Câmpul magnetic al Pământului este foarte dinamic. Intensitatea acestuia a variat, de-a lungul timpului, între 50% mai mult decât în ziua de azi și 90 - 95% mai puțin”, spune Norbert Nowaczyk, un cercetător care a studiat variațiile câmpului magnetic de-a lungul istoriei Pământului.

La fiecare câteva sute de mii de ani, polii magnetici ai Pământului se inversează, ceea ce înseamnă că acul unei busole, care acum indică nordul, ar indica sudul. Aceste inversări pot fi ”citite” în mineralele magnetizate conservate în lavă răcită, care indică fie spre nord, fie spre sud. În funcție de vechimea rocilor, se pot stabili perioadele în care polii s-au inversat.

O inversare completă a polilor durează, de obicei, între 2.000 și 5.000 mii de ani, potrivit rocilor studiate până în prezent. Totuși, oamenii de știință au stabilit că două astfel de inversări au avut loc în urmă cu aproximativ 41.000 de ani, în mai puțin de 1.000 de ani.

Cercetătorii au analizat mineralele magnetizate din sedimentele depuse pe fundul Mării Negre, comparându-le cu cele colectate din nordul Oceanului Atlantic și din sudul Oceanului Pacific. Spre surpriza lor, aceștia au constatat că prima inversare s-a petrecut într-un interval de aproximativ 200 de ani, timp în care intensitatea câmpului magnetic a fost de doar o cincime față de cea din prezent.

Câmpul magnetic al Pământului a fost stabil vreme de 440 de ani. Apoi, polii magnetici s-au inversat din nou, eveniment care s-a petrecut de-a lungul a 270 de ani.

Rapiditatea cu care s-au petrecut aceste evenimente sugerează că ar fi fost vorba de o ”inversare avortată”, spune Nowaczyk. "Acest lucru înseamnă că câmpul magnetic a încercat să se inverseze, însă a căzut înapoi”. Astfel de evenimente, crede Nowaczyk, s-ar fi putut întâmpla de cel puțin 12 ori în decursul ultimilor 780.000 de ani.

Câmpul magnetic al Pământului protejează planeta de particulele emise de Soare sau care vin din spațiu. În timpul în care polii se inversează, intensitatea câmpului magnetic scade, ceea ce face ca suprafața planetei să fie mult mai vulnerabilă la radiații.

Acest lucru a putut fi observat prin studiul radioactivității beriliului găsit în mostrele de gheață din Groelanda. Beriliul expus în timpul perioadelor în care polii se inversau au valori de radioactivitate mult mai mari.

"Aparatele de comunicație și sistemele GPS ar fi foarte vulnerabile la astfel de radiații, dacă nu ar exista un câmp magnetic suficient de puternic pentru a acționa ca un scut. De aceea este foarte important să cunoaștem dinamica câmpului magnetic și felul în care intensitatea acestuia evoluează în timp”, spune Nowaczyk.

Câmpul magnetic al Pământului este generat atunci când straturile nucleului exterior se freacă de nucleul solid interior, în timpul mișcării de rotație a planetei. Oamenii de știință cred că, uneori, în loc să acționeze ca un magnet unic, nucleul exterior acționează ca mai mulți magneți separați, anulându-se reciproc și provocând slăbirea intensității câmpului magnetic, ceea ce poate duce la inversarea acestuia.
Mai multe amanunte pe www.3dots.ro