Jurnalul.ro Tech Ştiinţă Un joc online a dezlegat săptămâna trecută o mare enigmă a SIDA. Premieră mondială: gamerii - consideraţi coautori ai unui studiu ştiinţific

19 Sep 2011   •   16:58

Fanii unui joc pe internet au reusit in numai trei saptamani sa decodeze structura unei enzime asemanatoare celei a virusului HIV - o enigma care tinea in sah de zece ani oameni de stiinta eminenti. In mod exceptional, revista Nature Structural & Molecular Biology, care a publicat duminica aceasta descoperire, i-a trecut pe jucatorii online printre coautorii studiului stiintific.

Numit 'Foldit' (Pliaza-l), jocul a fost dezvoltat in 2008 de departamentele de informatica si de biochimie ale Universitatii din Washington si este accesibil tuturor. Scopul sau este rezolvarea de catre jucatori a unei probleme de care computerele se lovesc tot timpul - in acest caz: cum se 'pliaza' o molecula pentru a forma o structura 3D, dand astfel nastere unei proteine. 'Oamenii au o capacitate de a rationa in trei dimensiuni mult mai mare decat calculatoarele', a explicat Seth Cooper, unul dintre creatorii jocului. 'Rezultatele publicate saptamana trecuta arata ca, combinand jocurile, stiinta si informatica, se fac progrese pe care nu le credeam posibile', a spus Seth.

Gasirea configuratiei exacte a unei proteine este adesea vitala pentru a intelege cum se dezvolta o maladie (infectie, cancer etc) in organism si, mai ales, pentru obtinerea unui medicament capabil sa o opreasca. Dar, din pacate pentru biologi, un microscop nu ofera decat o imagine 'strivita' a proteinei. Una dintre sarcinile cele mai dificile este, deci, de a reconstitui tridimensional molecula si de a identifica zonele in care medicamentele pot actiona.

Mai bine de un deceniu, cercetatorii si-au stors creierii pentru a obtine o enzima utilizata de un retrovirus - familie careia ii apartine virusul HIV. Acest tip de enzime joaca un rol fundamental in modul in care prolifereaza virsusul care provoaca SIDA. Medicii sunt convinsi ca inhibandu-l, ar putea eficientiza lupta contra maladiei, dar fara sa-i cunoasca structura le era foarte greu sa gaseasca substanta capabila sa-l blocheze.

Asa au ajuns medicii sa apeleze la ingeniozitatea jucatorilor de Foldit. Impartiti in echipe concurente, mii de jucatori din intreaga lume, elevi sau pensionari, au construit in cyberspatiu lanturi de aminoacizi ('caramizile' care compun proteinele), le-au pliat si repliat in toate combinatiile imaginabile in incercarea de a ajunge la o structura viabila. Ei au fost ajutati de programul informatic Rosetta, numit astfel dupa numele Pietrei din Rosetta care i-a permis lui Champollion sa descifreze hieroglifele. Modelele de proteine gasite si transmise de jucatori prin internet au fost atat de aproape de realitate incat cercetatorilor le-au trebuit doar de cateva zile pentru a stabili structura exacta a enzimei. 'Foldit este dovada ca un joc poate transforma un novice intr-un expert capabil de descoperiri de prim ordin. Suntem pe cale sa adoptam aceeasi abordare pentru predarea stiintelor in scoli', a spus Zoran Popovic, profesor de informatica la Universitatea din Washington.