În Germania, agroturismul reprezintă unul dintre segmentele industriei de turism cele mai dezvoltate, interesul oamenilor pentru acest gen de petrecere a timpului liber şi a vacanţelor fiind în continuă creştere.
În general, turismul este practicat în Germania cu precădere în zonele de deal şi de munte, atractive în special datorită peisajelor deosebite. Regiunea Mecklenburg nu se află însă într-o astfel de zonă, ci într-una de şes, renumită încă din secolul al XII-lea pentru terenurile agricole întinse, lacurile şi conacele sale maiestuoase. Aici nu există nici ferme mici sau tradiţionale, nici gospodării ţărăneşti. Rata şomajului în regiune este mai mare de 20%. Asociaţia Historisches Gutsensemble Ludorf eV a făcut însă ca istoria şi tradiţia conacelor sale grandioase să fie cheia succesului pentru dezvoltarea agro-turismului în regiune, prin construirea unui nou produs turistic cu brandul “vacanţă la moşie”.PREZENTARE. Proiectul a demarat cu un studiu complex al celor 109 domenii din zonă, care includ 70 de moşii ţărăneşti, analizând în profunzime istoria satelor din regiune şi axându-se în principal pe particularităţile culturale şi arhitecturale. Toate datele şi analizele s-au materializat într-o broşură ilustrată şi au fost postate şi pe un site web special construit şi accesibil publicului din septembrie 2003 – www.gutsdorf.de. Acesta este actualizat permanent cu noi informaţii privind activităţile turistice, ofertele speciale ale diferitelor moşii, date despre ariile naturale protejate învecinate, tradiţii şi festivaluri, activităţi culturale şi o hartă interactivă. Cu o istorie de o mie de ani, domeniul Ludorf are toate caracteristicile moşiilor din Mecklenburg şi a constituit modelul pentru dezvoltarea proiectului. Domeniul se află sub protecţia specială a statului german, Asociaţia Historisches Gutsensemble Ludorf eV asigurând administrarea acestuia. În momentul de faţă, urmare a rezultatelor proiectului acesta a devenit centrul de expertiză pentru noul produs turistic “vacanţă la moşie”. Ţinta asociaţiei nu a fost doar descoperirea de noi posibile activităţi turistice care să ducă la creşterea calităţii vieţii în zonă, ci şi încurajarea cooperării prin participarea la târgurile de turism fiind o prioritate. Participarea la aceste evenimente nu doar că a atras vizitatori, dar a şi constituit un bun prilej de întâlnire cu instituţii şi firme specializate în domeniul turismului rural. Urmare a acestor noi contacte s-au stabilit noi parteneriate şi noi strategii de marketing. Împreună cu o agenţie de turism, cu Parcul Naţional Müritz şi cu Hotelul Gutshaus Ludorf, asociaţia a dezvoltat un nou pachet turistic pentru vacanţe, numit “Săptămâna Parcului Naţional”, în care au fost combinate atracţiile patrimoniului istoric, cultural şi natural. De asemenea, au foat stabilite şi amenajate 100 de drumuri pentru biciclete şi maşini ce fac legătura dintre diversele obiective şi care leagă între ele toate domeniile şi conacele din zonă.
O altă componentă a proiectului a constituit-o crearea unui muzeu al conacelor. De asemenea, au fost realizate cursuri de pregătire pentru formarea de ghizi specializaţi. Pentru că ideea proiectului este una care poate genera dezvoltarea semnificativă a unor astfel de regiuni, aceasta a căpătat o dimensiune internaţională, Asociaţia Historisches Gutsensemble Ludorf eV fiind unul din partenerii proiectului “Castelul de mâine” finanţat prin Interreg IIIB.
Dincolo de cuvinte, dincolo de faptul că regiunea a devenit una din cele mai importante atracţii turistice din Germania, cifrele pot reflecta cel mai bine rezultatele principale ale proiectului: numărul de turişti a crescut de la 2.500 în 2003 la mai mult de 6.000 în toamna lui 2005. 20 de sate din regiune oferă pachete agroturistice, faţă de cinci câte erau la începutul demarării proiectului. Şase persoane şi-au deschis propria afacere asigurând servicii de ghidare.
ÎN LOC DE CONCLUZIE. Nu există decât o singură concluzie. Atunci când ideile sunt luate în considerare, când oamenii care le produc sunt respectaţi şi sprijiniţi de către autorităţi, nu izolaţi, izgoniţi şi umiliţi, societatea se dezvoltă de la sine, firesc. Temeinic, fără zbucium şi consum inutil de timp, bani şi nervi. Frumos şi durabil.
Date despre zonă
Ţara: Germania
Regiunea: Mecklenburg –
Vorpommern
Populaţia: 77.793 locuitori
Suprafaţa zonei: 2.001 km2
Date despre proiect
Durata: 2003 – 2005
Buget: 204.000 euro, din care 116.000 de euro Leader+,
38.000 de euro fonduri publice şi 50.000 de euro din surse private.