Piaţa autohtonă a display-urilor a fost reprezentată anul trecut, în proporţie de 80%, de LCD-uri, restul revenind plasmelor. Vânzările de playere high-definition au fost modeste, de ordinul sutelor de unităţi.
Business - Playerele high-definition nu au fost prea căutate în 2007
Piaţa autohtonă a display-urilor a fost reprezentată anul
trecut, în proporţie de 80%, de LCD-uri, restul revenind plasmelor. Vânzările
de playere high-definition au fost modeste, de ordinul sutelor de unităţi.
Începutul de an a fost unul foarte activ pentru industria high-definition. În primul rând, în competiţia dintre formatele HD Blu-ray, respectiv HD DVD, par a se da bătăliile decisive în stabilirea unui câştigător. Un an interesant a fost şi pe segmentul display-urilor high-definition, unde, deşi în competiţia dintre LCD-uri şi plasme cele dintâi sunt în avantaj, se aşteaptă o revigorare a vânzărilor de plasme în 2008.
Display. Sfârşitul lui 2007 a găsit piaţa românească a ecranelor HD împărţită între LCD-uri şi plasme în proporţiile de 80%, respectiv 20%. Această distribuţie reiese de exemplu din datele de vânzări ale Flamingo. Astfel, din cele 250 de unităţi de display-uri high-definition vândute în decembrie, 80% au fost LCD-uri. Vânzările companiei pe acest segment au fost de 10 ori mai mari în ultima lună a anului trecut decât în ianurie 2007. Analizând vânzările din punct de vedere al producătorilor de dispozitive HD, aceeaşi distribuţie, 80%-20%, o găsim şi în datele de vânzări ale LG Electronics. Această împărţire a pieţei s-a realizat în condiţiile în care vânzările de LCD-uri s-au triplat în 2007 faţă de 2006, ajungându-se anul trecut la o piaţă de o sută de mii de unităţi de LCD-uri. În ultimul trimestru al lui 2007, 90% din totalul display-urilor HD vândute au fost LCD-uri HD Ready. Şi online vânzările de plasme au fost de 4 ori mai mici decât cele de LCD-uri, potrivit datelor Pcfun.
În privinţa vânzărilor de playere high-definition, piaţa românească este încă la început, situându-se la nivelul sutelor de unităţi. Vânzările de playere Blu-Ray le-au depăşit pe cele de HD DVD-uri, beneficiind de avantajul de a fi încorporate în consola de jocuri PlayStation 3.
Vånzåri.La sfârşitul anului trecut, analiştii companiei Understanding&Solutions estimau că exista câte un player HD în 20% din casele din Europa, urmând să se ajungă la 66% în 2011. În Statele Unite procentul ajungea la 34% la finele lui 2007, estimându-se că se vor atinge 90 de procente în următorii trei ani. În războiul formatelor HD, Blu Ray şi HD DVD, după ce Blu-Ray a luat o opţiune serioasă în cursa pentru supremaţie, prin decizia studioului Warner Bros de a distribui filmele exclusiv în acest format, HD DVD a ripostat prin decizia Toshiba, principala companie susţinătoare a acestui format, de a micşora cu 50% preţurile playerelor HD DVD.
Plasme vs LCD-uri
Ecranele de tip plasmă conţin, între două panouri de sticlă, celule care încorporează un amestec de neox şi xenon. Prin intermediul unor electrozi, gazele sunt transformate într-o plasmă şi este determinată emiterea fotonilor, deci a luminii. În cazul dispozitivelor concurente, LCD-urile, acestea folosesc o tehnologie bazată pe polarizarea luminii. Pixelii dintre două panouri pola-rizate sunt activaţi în funcţie de voltajul care le este aplicat. Plasmele şi LCD-urile îşi dispută piaţa ecranelor high-definition, adică cele care permit o rezoluţie şi deci o calitate a imaginii superioară celor standard. Formatul HD înseamnă o rezoluţie minimă de 1280 x 780 de pixeli. Pentru standardul mai nou Full HD rezoluţia minimă este de 1920 x 1080 pixeli.
Deşi plasmele au pierdut, la nivel global, poziţia dominantă pe piaţa display-urilor HD, în favoarea LCD-urilor, competiţia dintre cele două tipuri de ecrane va continua şi va fi destul de strânsă mai departe. LG a anunţat deja că va produce în 2008 circa 6,5 milioane de plasme, faţă de numai 3,5 mi-lioane anul trecut, datorită creşterii cererilor.