x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Tech Gadget Blogul cui?

Blogul cui?

de Cristian Ionescu    |    31 Mar 2009   •   00:00
Blogul cui?
Sursa foto: /iStock

Agenţia de marketing online, Standout, a prezentat un "profil al cititorului român de bloguri", bazându-se pe rezultatele unui sondaj găzduit de 40 de bloguri, "dintre cele mai vizitate bloguri româneşti".



Am lansat o serie de întrebări mai multor persoane din industria online din România, încercând să aflăm dacă poate fi vorba de o singură blogosferă şi în ce măsură putem vorbi de reprezentativitate în acest sondaj.

"Dacă mergem în amănuntul "reţelei" cred că putem vorbi de foarte multe blogosfere, care nu reprezintă în sine mulţimi sau entităţi, ci mai degrabă direcţii privind temele, subiectele şi interesul oamenilor din spatele blogurilor. În lista de bloggeri pe care s-a bazat studiul apar mulţi indivizi foarte vocali, guralivi şi fără reprezentare la ceea ce înseamnă fenomenul blogurilor chiar în România", ne-a declarat Ciprian Stavăr, consultant online.

"Apoi, chiar dacă vorbim de trafic, analiza trebuie să determine cine face acel trafic...calitate vs. cantitate vs. accident. Nu în ultimul rând, fenomenul blogosferă ţine de o putere pe care o are  individul faţă de mass-media. Ori dacă vorbim de individ, o listă de 40 de bloguri este mult prea mică pentru a  întelege un fenomen care se manifestă în multe planuri, de la artele vizuale la cele culinare, de la afeceri la ocultism. Cred că "sondajul" reprezintă în sine o părere şi tebuie privit ca  atare. Nu este o cercetare, ci mai degrabă un set de pareri. Îi apreciez pe cei de la Standout, dar am reţineri în  ceea ce priveşte reprezentativitatea studiului", consideră Stavăr. 

PENTRU CLIENŢI
Alt consultant online, Doru Panaitescu, nuanţează problema reprezentativităţii.

"Nu e reprezentativă pentru tot fenomenul bloggingului românesc, cu toate că are cele mai importante bloguri de tip "money making" din .ro. Dacă vorbim de reprezentativitatea selecţiei ca portofoliu Standout sau chiar a blogurilor care fac bani, este aproape semnificativă". Panaitescu crede că sondajul se doreşte a fi "un instrument prin care clienţii de publicitate să cunoască mai bine caracteristicile audienţei pe care Standout le poate atinge prin campaniile desfăşurate pe portofoliul lor de bloguri".

Cătălin Rotăruş, managing director ARBOinteractive, consideră că "blogosfera este un fenomen care, în România, este oarecum la început, dar se dezvoltă viguros". "S-ar putea să existe critici despre metodologie şi comentarii despre rezultate, dar faptul că s-a început ceva şi în zona asta mi se pare mult mai important", ne-a mai declarat Rotăruş.

SONDAJ
Conform Standout, la sondaj au participat 8200 de cititori de bloguri.
Conform rezultatelor sondajului, 68,9 % din cititori şi-au schimbat sau şi-au întărit cel puţin o dată părerea despre un produs, un serviciu, sau o companie în urma citirii unor păreri ale blogger-ilor despre acestea. 59.9% din respondenţi au recunoscut chiar că şi-au schimbat sau şi-au întărit parerea de mai multe ori în urma influenţei exercitate de blogurile pe care le citesc.

De asemenea, principalele motive pentru care utilizatorii de internet citesc bloguri sunt distracţia(70%) şi noutăţile (32.7%), în timp ce 16,3% le accesează pentru pentru sentimentul de apartenenţă la o comunitate. La studiu au participat peste 8200 de cititori pe 40 de bloguri "dintre cele mai vizitate".


Comentariile specialiştilor, pe larg:

Cătălin Rotăruş, managing director ARBOinteractive.
"Consider că Blogosfera este un fenomen, care, în România este oarecum la început, dar se dezvoltă viguros. S-ar putea să existe critici despre metodologie şi comentarii despre rezultate, dar faptul că s-a început ceva şi în zona asta mi se pare mult mai important (...) Faptul că 68.9% din repondenţii studiului au declarat că au fost influentaţi în decizii de bloguri mi se pare mai relevant decât declaraţia lor că o fac pentru distracţie. Mai mult, părerea mea e că oamenii sunt destul de puţin înclinaţi să declare că sunt pe bloguri, pentru sentimentul de apartenenţă la un grup, acest lucru fiind relativ puţin conştientizat".

Clement Nicolaescu, marketing & PR director ARBOinteractive România
"Afinitatea pentru un blog sau altul este pur subiectivă. Drept urmare, orice listă de bloguri poate părea incompletă dacă o privim prin prisma preferinţelor proprii. Diferenţa dintre un blog şi un site obişnuit nu este şi nu va fi niciodată foarte clară. Practic, orice se afişează la o adresă de internet sau ip poate fi considerat website. Studiul Standout se referă strict la cei care au răspuns chestionarului şi depinde inevitabil de lista blogurilor care au susţinut această iniţiativă. În mod sigur, dacă studiul era prezent doar pe blogurile care aveau ca tematică "politica" atunci rezultatele ar fi fost inversate (probabil). "Studiul a avut totuşi un grad de participare lăudabil, ceea ce îl face foarte util". 

Ciprian Stavăr, consultant online
Blogosfera este până la urmă un termen generic. Dacă mergem în amănuntul "reţelei" cred că putem vorbi de foarte multe blogosfere, care nu reprezintă în sine mulţimi sau entităţi, ci mai degrabă direcţii privind temele, subiectele şi interesul oamenilor din spatele blogurilor. În lista de bloggeri pe care s-a bazat studiul apar mulţi indivizi foarte vocali, guralivi şi fără reprezentare la ceea ce înseamnă fenomenul blogurilor chiar în România. În primul rând trebuie înţeles că nu traficul ci nivelul de influenţă în  microcomunitate contează. Apoi, chiar dacă vorbim de trafic, analiza trebuie să determine cine face acel trafic...calitate vs. cantitate vs. accident. Nu în ultimul rând, fenomenul blogosfere ţine de o putere pe care o are  individul faţă de mass-media. Ori dacă vorbim de individ, o listă de 40 de bloguri este mult prea mică pentru a  întelege un fenomen care se manifestă în multe planuri, de la artele vizuale la cele culinare, de la afeceri la ocultism. Cred că "sondajul" reprezintă în sine o părere şi tebuie privit ca  atare. Nu este o cercetare, ci mai degrabă un set de pareri. Îi apreciez pe cei de la Standout, dar am reţineri în  ceea ce priveşte reprezentativitatea studiului. Apoi, chiar acest "rezultat" prezentat 70 - distracţie, 30 - informaţii,  este irelevant. Cu ce mă ajută? Nu conturează deloc un "profil" care, pe de altă parte, nu ar trebui să  fie un sablon. Este absurd sa lucram cu astfel de sabloane".

Doru Panaitescu, consultant online
"Fiecare blog poate fi încadrat în mai multe categorii: jurnale personale, bloguri de branding personal, bloguri de companie, bloguri de produs, experimente de marketing etc. Lista celor 40 de bloguri alese de Standout ca reprezentativă pentru profilul blogurilor şi bloggerilor din România nu e reprezentativă pentru tot fenomenul bloggingului românesc, cu toate că are cele mai importante bloguri de tip money making din .ro. Însă, dacă vorbim de reprezentativitatea selecţiei ca portofoliu Standout sau chiar a blogurilor care fac bani, este aproape semnificativă. Din câte ştiu eu, research-ul facut de Standout a fost făcut pe blogurile cu care Standout are contract. Şi mi se pare firesc să fie aşa, daca vreţi este un research similar cu ce facea Arbomedia acum câţiva ani de zile cu studiile de audienţă reprezentative pentru portofoliul Arbomedia. Cred că acest sondaj este reprezentativ pentru portofoliul Standout şi sincer cred că ăsta a fost şi scopul, să fie un instrument prin care clienţii de publicitate să cunoască mai bine caracteristicile audienţei pe care Standout le poate atinge prin campaniile desfăşurate pe portofoliul lor de bloguri".

Detalii sondaj Standout:
 - Profilul cititorului român de bloguri

×
Subiecte în articol: IT romania bloguri standout blogurilor