Gigantul din Mountain View a lansat reteaua de socializare Google+, o noua tentativa a companiei de a detrona Facebook, cea mai ambitioasa incercare a companiei in aceasta directie de la inceputul mandatului de director general al lui Larry Page, in luna aprilie.
"In trecut, si-au permis sa faca greseli cu initiativele de socializare. Nu mai au acest lux. Companiile care au succes in zona sociala a internetului vor castiga vizitatorii si accesarile, vor obtine fidelitatea utilizatorilor si, in final, banii din publicitate care sunt acum atat de importanti pentru Google", comenteaza Ray Valdes, analist la Gartner, citat de Reuters.
Platforma Google+ este disponibila pentru testare, iar structura este similara cu cea a Facebook, construita in jurul fotografiilor de profil si fluxurilor de informatii despre prietenii utilizatorului si despre subiectele care il intereseaza.
Analistii considera ca va fi dificil pentru oricine sa convinga internetul sa adere la un nou serviciu de socializare online.
"Cu cat Facebook atrage mai multi utilizatori, cu atat mai greu va fi pentru Google sa-i fure", comenteaza un analist al Hudson Square Research, adaugand insa ca popularitatea Google pe cautari online si e-mail ar putea ajuta compania in zona retelelor sociale.
Potrivit unor firme de cercetare, Facebook are in prezent circa 700 milioane de utilizatori.
Pentru a-si diferentia serviciu de cel al Facebook, Google sustine ca propria retea de socializare are o abordare superioara fata de intimitate si de securitatea datelor utilizatorilor, chestiune care a declansat in trecut numeroase controverse pentru ambele companii.
O caracteristica importanta a Google+ este organizarea prietenilor si cunostintelor in asa-numite "cercuri", utilizatorul avand optiunea sa publice poze, clipuri video si alte informatii care vor putea fi accesate doar de grupul sau grupurile desemnate de acesta.
Facebook a fost criticata pentru functiile complexe si confuze de intimitate si securitate a datelor, dar a introdus anul trecut o functie care permite utilizatorilor sa imparta prietenii in grupuri mai restranse.
Google+ functioneaza in regim de testare, cu un numar redus de utilizatori, numai pe baza de invitatie. Google nu a anuntat cand va deschide reteaua publicului larg si a precizat ca, in prezent, serviciul nu are spatii si functii de advertising.
In februarie 2010, Google a lansat platforma de socializare Buzz, construita in jurul serviciului de e-mail Gmail. Buzz a aparut la cateva luni dupa Wave, care urmarea sa integreze pe de-o parte mai multe servicii de comunicare online din portfoliul companiei, pe de alta parte sa furnizeze noi oportunitati de lucru in echipa, in timp real.
Esecul Buzz a fost mult mai rapid decat orice estimare pesimista Google.